روایت آماری عجیب توسط وزیر اقتصاد

نباید صرف امضای تفاهم‌نامه را سرمایه‌گذاری خارجی وانمود کرد

یک اقتصاددان با انتقاد از آمار کاغذی وزارت اقتصاد درباره سرمایه‌گذاری خارجی گفت: به صرف امضای تفاهم‌نامه نمی‌شود گفت سرمایه‌گذاری انجام شده است.

روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت: اخیراً آماری از سوی مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد حسن روحانی درباره سرمایه خارجی اعلام شد که تعجب بسیاری از کارشناسان اقتصادی را برانگیخت.

او گفت: «در سال جاری حدود 30 میلیارد دلار سرمایه خارجی برای کشور تعریف شد که تاکنون12 میلیارد دلار آن جذب شده است.»

ابراهیم بهادرانی، مشاور رئیس اتاق بازرگانی در واکنش به خبر جذب

12 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۰ ماهه نخست امسال گفت: «دو گونه می‌شود به این آمار نگاه کرد. یک نوع مصوباتی است که هیئت سرمایه‌گذاری خارجی دارد. این هیئت درخواست‌های سرمایه‌گذاری را بررسی می‌کند و در صورت تایید مجوز سرمایه‌گذاری را صادر می‌کند. بحث دیگر ورود سرمایه به کشور است. سرمایه‌گذار خارجی وقتی مجوز را گرفت، سرمایه را بخش بخش می‌آورد. احتمالا چیزی که مسئولان می‌گویند سرمایه‌های مصوبی است که باید وارد ایران شود. منظور این نیست که این سرمایه‌ها وارد کشور شده است.

بهادرانی توجه به انواع سرمایه‌گذاری را نیز مهم می‌داند. وی ادامه داد: «سرمایه خارجی انواع مختلفی دارد. سرمایه مستقیم خارجی بهترین نوع سرمایه‌گذاری است. فاینانس نیز نوعی ورود سرمایه به کشور است. باید آمار ارائه‌شده از این به بعد نیز بررسی شود. با فرانسه برای ایرباس‌ها نیز قرارداد بسته‌اند که خود نوعی سرمایه‌گذاری اسـت، ولـی سـرمایه‌گــذاری مـــستقیم خارجی بیشترین منافع را برای کشور دارد. ممکن است انواع سرمایه را سرجمع گفته‌ باشند یا منظورشان سرمایه‌گذاری مصوب باشد یا این عدد میزان سرمایه واردشده به کشور است. به هر حال به نظر من بعید است که 12 میلیارد سرمایه خارجی وارد کشور شده باشد.»