دلبری اروپایی ها برای آمریکا/ پیشنهاد چشم آبی ها به تحریم های بیشتر علیه ایران

گروه سیاسی- نجات ظاهر و پوسته برجام برای اروپایی ها گویا از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا بر اساس سندی محرمانه که رویترز آن را فاش ساخت اروپایی ها بر خلاف ظاهر خود در حمایت از برجام به آمریکایی ها پیغام داده اند که اگر از برجام خارج نشوند تحریم های جدیدی علیه ایران وضع می کنند و دلیل آن را فعالیت های موشکی جمهوری اسلامی عنوان کرده اند.

به گزارش افکارنیوز، از سوی دیگر عباس عراقچی که مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای ایران در موضوع برجام است این موضوع را «‌اشتباه محاسبه بزرگ‌» برای اروپایی ها عنوان کرده است.

فرانسه، انگلیس و آلمان به دلیل فشارهای زیاد ترامپ و دیگر سردمداران آمریکایی پیشنهاد داده اند که اگر امریکا از توافق هسته‌ای خارج نشود، تحریم‌‌‌‌های تازه‌ای علیه ایران وضع خواهند کرد. 

سند رویترز نشان می‌دهد اروپایی ها قصد دارند افرادی که با موضوع موشکی ایران درگیر هستند را تحریم و ممنوعیت سفر اعلام کند و همچنین دارایی‌های‌شان را بلوکه و معامله با نهادهای درگیر را ممنوع کنند.

جالب اینکه در این سند محرمانه ذکر شده که اروپایی ها وضع تحریم‌های جدید را ناقض برجام نمی دانند زیرا به نام برجام و هسته ای نیست و قرار است تحریم ها با عنوان دیگری باشد!

برایان هوک، یک مشاور بلندپایه وزارت خارجه امریکا گفته که واشنگتن خواهان امضای یک توافقنامه مکمل با اروپا است: «توافقنامه هسته‌‌ای ایران تنها به برنامه هسته‌ای این کشور می‌پردازد و تمامی تهدیدهای ایران را پوشش نمی‌دهد. یکی‌ از تغییراتی‌که ما می‌خواهیم در توافقنامه مکمل با اتحادیه اروپا آورده شود، این است که برنامه‌های موشک‌های بالستیک و دوربرد ایران را که در توافقنامه هسته‌‌ای باید گنجانده‌‌‌ می‌شد، در بر بگیرد. »این مقام امریکایی می‌گوید که به دستور دونالد ترامپ، تلاش می‌کنند تا ماه آینده میلادی در این باره با اروپا، به توافق برسند. 

از سوی دیگر هنوز  اروپایی ها واکنشی به سند رویترز نداشته اند و این در حالی است که اتریش در روز جمعه میزبان یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 و نماینده اتحادیه اروپا بود و در پایان نیز بیانیه‌ای از سوی هلگا اشمیت، معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس جلسه کمیسیون مشترک صادر شد که شرکت‌کنندگان پایبندی خود را به تعهدات برجامی اعلام کردند.

عراقچی پس از این نشست بود که گفت : آنچه اروپایی‌‌‌‌ها هم در ملاقات‌های دوجانبه و هم در جلسه کمیسیون مشترک برجام به صورت جدی مورد تأکید قرار داده و در بیانیه‌‌‌‌ها و اظهارات رسمی و عمومی خود هم منتشر کرده‌اند، این است که اکیداً خواهان حفظ برجام بوده و توجه دارند که منطبق با برجام، باید تمامی موارد لغو تحریم‌‌‌‌ها به قوت خود باقی بماند و ایران از مزایای لغو آنها منتفع باشد.

 عراقچی  تصریح کرد که اگر برخی اروپایی‌‌‌‌ها به دنبال اقداماتی همچون اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای بر ایران برای خوشایند ترامپ باشند، مرتکب اشتباه محاسبه بزرگی شده و نتایج مستقیم آن را بر برجام و ادامه حیاتش خواهند دید. 

طبیعتاً هرگونه تحریمی با هر بهانه‌ای، اگر موجب اعاده تحریم‌های لغو شده قبلی و یا کاهش اثربخشی لغو تحریم‌‌‌‌ها باشد، با این سیاست همخوانی نخواهد داشت. 

وی افزود: بهتر است کشورهای اروپایی همانطور که تاکنون عمل کرده‌اند به دنبال پایبندی مستمر امریکا به تعهدات خود در برجام باشند و آن کشور را به اجرای مؤثر برجام در تمامی بخش‌‌‌ها همراه با حسن نیت و در فضایی سازنده ترغیب نمایند، چرا که هیچ راه دیگری برای حفظ برجام جز پایبندی کامل امریکا و دیگر طرف‌های برجام به همه تعهدات خود، متصور نیست.

همچنین آمریکایی ها بعد از این نشست اعلام کردند که خروج آنها از برجام قطعیت ندارد 

و یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه امریکا گفته به تعهدات خود طبق برجام پایبند است و ایران را مسئول پایبندی به تعهداتش می‌داند. 

وی تاکید کرده که ما معتقدیم که می‌توانیم در چارچوب توافق هسته‌ای ایران برای اجرای سرسختانه این توافق همکاری کنیم و درعین حال در خصوص تمامی جنبه‌های خارج از برنامه هسته‌ای ایران نیز همکاری داشته باشیم.

باید منتظر ماند و دید غربی ها در مقابله با ایران در سناریوی خود چه قدمی برخواهند داشت اما به نظر می رسد سیاست یکی به نعل یکی به میخ را پیش خواهند گرفت و تحریم های جدیدی علیه ایران وضع خواهند کرد.