آمریکا اتهام‌پراکنی علیه ایران را تکرار کرد

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه حقوق بشر خود که روز جمعه منتشر شد، چهار کشور جهان از جمله ایران را به نقض فاحش حقوق بشر از جمله محدود ساختن آزادی بیان و آزادی گردهمایی و ارتکاب یا اجازه ارتکاب به خشونت علیه اقلیتهای مذهبی و قومی متهم کرد.

دولت آمریکا در این گزارش مدعی شد که کشورهای ایران، روسیه، چین و کره شمالی با تضعیف کرامت انسانی اتباع خود «به لحاظ اخلاقی سزاوار سرزنش» بوده و به منافع آمریکا لطمه می زنند.

«جان سالیوان» وزیر خارجه موقت آمریکا در نشستی که به منظور معرفی رسمی گزارش حقوق بشر ۲۰۱۷ برگزار شد، ادعا کرد: «دولتهای چین، روسیه، ایران و کره شمالی هر روزه حقوق بشر اتباع خود را نقض می کنند؛ در نتیجه، آنها نیروهای بی ثبات کننده هستند».

وی در ادامه مدعی شد که هدف آمریکا آن است که حکمرانی خوب، مبارزه با فساد و حاکمیت قانون را ترویج دهد!

در واقع، دشمنان سنتی آمریکا در گزارش حقوق بشر سال ۲۰۱۷ به شدت مورد هجمه اتهامات بی پایه و اساس مقامات واشنگتن قرار گرفتند. در این گزارش، ذیل بخشهای مربوط به چین، ایران، روسیه و کره شمالی فهرستی از موارد نقض حقوق بشر ارائه شده است که دولتهای نامبرده را به دلیل عدم اقدام مؤثر علیه ناقضان حقوق بشر مورد انتقاد قرار داده است.

در این گزارش و در ذیل بخش مربوط به موارد ادعایی نقض حقوق بشر در ایران آمده است: «حکومت مذهبی و شیعی ایران مسئول اعدام شمار بالایی از زندانیانی است که جرائم ارتکابی آنها مستحق مجازات مرگ [اعدام] نبوده و همچنین مسئول شکنجه، زندانی کردن مخالفان، اعمال نظارت شدید بر روزنامه نگاران، همجنسگرایان و اقلیتهای مذهبی است».

این گزارش همچنین ایران را به برداشتن گامهایی اندک در جهت رسیدگی، پیگیری یا مجازات مقاماتی که مرتکب نقض حقوق بشر شده اند، متهم کرده است.

افزون بر این، دولت آمریکا در این گزارش مدعی شده است که دولت ایران با حمایت از دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه و شبه نظامیان شیعه عراق در نقض حقوق [بشر] این کشورها «اساساً دست داشته است».

بخش های دیگر این گزارش از این قرار است:

چین

در بخش مربوط به موارد نقض حقوق بشر در چین، وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که پکن مسئول بازداشت خودسرانه، اعدام بدون طی روند قانونی، وادار ساختن زندانیان به اعتراف و همچنین ناپدید شدن اجباری و «محدودیتهای قابل توجه» بر آزادی بیان، آزادی رسانه، آزادی گردهمایی، آزادی مذهب و جنبشها است.

این گزارش در بخشی با عنوان «تهدید و اجبار برای کنترل جمعیت» ادعا می کند که چین «یک سیاست کنترل موالید اجباری که در برخی موارد شامل عقیم سازی یا سقط جنین است» را در پیش گرفته است.

سالیوان روز جمعه در گفتگو با خبرنگارن مدعی شد که «چین به توسعه بدترین جنبه های نظام استبدادی خود ادامه می دهد».

روسیه

در این گزارش، دولت روسیه به دلیلِ ادعایی فراهم ساختن «جوی از مصونیت» برای نقض حقوق بشر و اقدامات اندک در جهت مجازات مقاماتی که حقوق اساسی را نقض می کنند، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

این گزارش ادعا می کند که روسیه مجوز شکنجه «سیستماتیک» که گاهی اوقات به مرگ می انجامد و کشتار غیررسمی همجنسگرایان در چچن را صادر کرده است.

کره شمالی

گزارش حقوق بشر ۲۰۱۷ آمریکا دولت کره شمالی را به «نقض فاحش حقوق بشر» متهم می کند. پیونگ یانگ همچنین به کار اجباری، شکنجه، سقط جنین اجباری، بازداشت خودسرانه، کشتار غیرقانونی، کنترل سختگیرانه زندگی خصوصی اتباع این کشور و استفاده از اردوگاههای زندانیان سیاسی متهم شده است.

سوریه

این گزارش دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را به قساوت گسترده از جمله حملات شیمیایی علیه شهروندان سوری با استفاده از گاز سمی سارین یا کلر، هزاران مورد شکنجه، حمله به بیمارستانها و تجاوز جنسی به کودکان متهم می کند!

عربستان سعودی

این گزارش علی رغم لحن تند و انتقاد آمیز خود علیه ایران، به موارد نقض حقوق بشر در عربستان سعودی با لحنی ملایمتر اشاره می کند. در این گزارش برخی از موارد نقض حقوق بشر در عربستان سعودی عبارتند از: اعدامهای ناعادلانه، عدم برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه و تبعیض علیه زنان و همجنسگرایان.

این گزارش همچنین مداخله نظامی عربستان در جنگ داخلی یمن را که به تلفات گسترده غیرنظامیان در این کشور انجامیده، با لحنی ملایم مورد انتقاد قرار می دهد!