آمریکا برای ایران چه در سر دارد؟

«استفان لندمن» تحلیلگر و مورخ مشهور آمریکایی از منتقدین جدی سیاست‌های کاخ سفید و غرب به رهبری آمریکا به شمار می‌رود. لندمن، دانش آموخته دانشگاه «هاروارد» و پای ثابت رسانه‌های مخالف سیاست‌های کاخ سفید است.

وی در گفت‌وگویی با گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس شرکت کرد و اظهار داشت که هدف آمریکا از حمله به سوریه، در نهایت تجزیه این کشور است.

لندمن ، همچنین عربستان را بزرگترین دیکتاتوری غرب آسیا نامید و نسبت به بقای برجام و احقاق حقوق ایران، ابراز ناامیدی کرد. مشروح این مصاحبه به شرح ذیل تقدیم خوانندگان گرامی می‌شود:

فارس: «اهداف آمریکا از حمله غیرقانونی به سوریه چیست؟»

لندمن: «دولت اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در مارس 2011 به سوریه، کشور مستقلی که تهدیدی علیه هیچکس نبود، تجاوزی آشکار کرد. این تجاوز متداوم و آشکار هفت ساله با استفاده از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در نقش پیاده نظام‌های امپریالیسم و با کمک‌های تسلیحاتی و مالی به آن‌ها صورت گرفته و ارتباطی با نبرد داخلی سوریه ندارد . این گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا، اسرائیل و متحدان سرکش این کشور تجهیز شده و از سپتامبر 2104 به این سو، هزاران غیرنظامی به دست آن‌ها قتل عام شده و زیر ساخت‌های مهم این کشور از بین رفته‌اند. واشنگتن قصد دارد سوریه را به یک کشور دیگر وابسته به خود مبدل و فردی دست نشانده را جایگزین "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه نماید.»

فارس: «آیا دولت پنهان آمریکا در پی تجزیه کردن سوریه و سپس مواجهه با ایران است؟»

لندمن: «آمریکا، تاحد امکان در پی احاطه هرچه بیشتر بر سوریه است . همانطور که «بشار الجعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل متحد گفته ، آمریکا حدود یک سوم اراضی این کشور را در اختیار دارد و پایگاه‌های مختلف نظامی بنا شده از سوی آمریکا در این کشور نشانگر قصد واشنگتن در ماندن در سوریه است. معتقدم که واشنگتن خواهان کنترل کامل بر این کشور یا بسیاری از مناطق آن است و از کردها و در این راه از تروریست‌ها برای ادامه این جنگ بی‌پایان استفاده می‌کند. احتمال تقسیم سوریه نیز وجود دارد . معتقدم و دستکم امیدوارم که روسیه این سناریو را تحمل نکند. با سقوط سوریه، جمهوری اسلامی ایران، هدف بعدی آمریکا است.»

فارس: «آیا موافقید که آمریکا بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان است؟»

لندمن: «بارها گفته‌ام که هیچ کشوری در تاریخ جهان به اندازه آمریکا به مردم صدمه وارد نکرده است. این امر برای آلمان نازی 12 سال و برای روسیه استالینی 31 سال طول کشید. نقض حقوق بشر از سوی آمریکا به پیش از اعلام استقلال کشور در سال 1776 برمی‌گردد. آمریکا، دمکراسی خیالی است که تنها نام دموکراسی را به همراه دارد. آمریکا، امروزه کشوری تک حزبی با دو جناح دست راستی است. انتخابات برگزار شده در این کشور نیز مضحک است و رای دهندگان درباره نحوه اداره کشور هیچ حرفی برای گفتن ندارند .»

فارس: «نظر شما درباره لفاظی‌های عربستان سعودی علیه ایران و اتخاذ رویکرد تهاجمی این کشور در منطقه چیست؟»

لندمن: «عربستان، دیکتاتورترین کشور منطقه است. "فرانکلین روزولت"، رئیس جمهور دهه چهل میلادی آمریکا در اوائل آن دهه امنیت این کشور را در عوض دسترسی به ذخایر عظیم نفتی ضمانت کرد. آمریکا و عربستان هر دو در خدمت منافع هم هستند. عربستان، فعالانه در خدمت ماشین جنگی آمریکا در غرب آسیا است و هر دو کشور نیز به شدت با ایران خصومت دارند.»

فارس: «در خاتمه درباره توافق هسته‌ای صحبت کنیم. آیا در صورت خروج محتمل آمریکا از برجام، کشورهای جهان به واشنگتن اعتماد می‌کنند؟»

لندمن: «دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خواهان تغییر یا خروج از توافق است. این‌ موارد نشان می دهند که هرگز نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد. ماه آینده شاهد نمایشنامه‌ای هستیم و ‌آمریکا فشار سنگینی را بر فرانسه، انگلیس و آلمان وارد می‌کند و آن‌ها زیر بار این فشار سر تعظیم فرود می آورند. واشنگتن در اعمال فشار، قلدری و یا رشوه دادن به دیگر کشورها برای همراه کردن آن‌ها با خود، بدنام است.با توجه به این مسئله، نسبت به بقای توافق هسته‌ای با حفظ حقوق ایران خوشبین نیستم.»