پیشنهاد فرمانده نیروی دریایی ارتش برای ایجاد زبان مشترک تاکتیکی

دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در ششمین همایش فرماندهان نیرو‌های دریایی کشور‌های حاشیه اقیانوس هند طی سخنانی اظهار داشت: همانطور که همه ما می‌دانیم دریا برای یک ملت فرصتی بزرگ برای پیشرفت و اتصال به زنجیره‌ای محسوب می‌شود که بهره‌برداری صحیح از آن امنیت، رفاه، ثروت و منزل را در پی دارد. به همین دلیل اتصال به دریا بخشی از وزن ژئوپلتیک کشور‌های ساحلی و دریایی محسوب می‌شود و آن‌هایی که به این دروازه عظیم متصل هستند، فرصتی مناسب برای تعامل با دوستان و افزایش مرز امکان تولید ملی در اختیار دارند.

وی افزود: امنیت دریایی مسئله‌ای جمعی و جهانی است که متضمن زنجیره کسب ثروت و بهره‌مندی ملت‌ها از منافع دریا است. امنیت دریایی حاصل توجه کشور‌های ساحلی به دریا‌های پیرامون‌شان، آگاهی محیطی از دریا و تشکیل ائتلاف‌های هم‌افزا برای دستیابی به امنیت فراگیر و ممانعت از تحمیل ترتیبات امنیت نامطلوب توسط دیگران است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی یادآور شد: در این بین نیروی دریایی در اندازه معقول و متناسب با وزن جغرافیای سیاسی و منافع کشور‌ها یکی از مهمترین عوامل محدود کننده بستر شکل‌گیری کانون‌های ناامنی در مناطق دریایی است. هر جا تمدن‌های دریایی با تکیه بر ظرفیت سواحل و توجه دولت‌ها و ملت‌ها وارد عرصه شده و قدرت دریایی پایدار و برخوردار از ناوگان نظامی معقول را شکل داده است، امنیت سواحل و مناطق دریایی تحت حاکمیت و دریا‌های آزاد تضمین شده است.

دریادار خانزادی با بیان اینکه در برابر منافعی که مجاورت با دریا برایمان فراهم آورده است، تکالیفی هم داریم عنوان کرد: اگر به موقع و با کیفیت مطلوب به این تکالیف نپردازیم، عرصه را برای حضور نامطلوب و نامشروع دیگران فراهم کرده‌ایم و این سرآغاز ایجاد ترتیبات امنیتی نامطلوب است که با راهبرد معمای امنیتی و موازنه قدرت، دستیابی به صلح و امنیت جمعی از طریق شکل‌گیری ائتلاف‌های سازنده منطقه‌ای را ناممکن می‌کند.

وی مهمترین دلیل این مسئله را موضوع امنیت مناطق دریایی جهان دانست و خاطرنشان کرد: امنیت مناطق دریایی باید اولا توسط کشور‌های همان منطقه برقرار شود تا حضور دیگران، نوعی از ترتیبات امنیتی را به منطقه تحمیل نکند.

دریادار خانزادی با بیان اینکه منافع دریا متعلق به همه ملت‌هاست، تاکید کرد: برای بهره‌مندی از این منافع باید حضوری مقتدرانه در دریا داشت. در غیر این صورت این منافع در انحصار آن‌هایی که هنوز ردپایشان بر سواحل و جزایرمان باقی است، خواهد ماند.

وی ادامه داد: اطمینان داریم این گردهمایی ارزشمند با حضور گرم و صمیمی شما، معنا یافته و بستری مناسب برای تحکیم و توسعه روابط دریایی کشور‌ها را فراهم کند و همچنین زمینه‌ساز ثبات و صلح پایدار در منطقه اقیانوس هند شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به اقدامات نیروی دریایی ارتش در برگزاری این اجلاس گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در این دوره تلاش خواهد کرد تا این اجلاس، اقدامات عملی‌تری در راستای دستیابی به اهداف آن داشته باشد. برای این منظور برنامه‌های خاصی تدارک دیده شده که امیدواریم همکاری‌های نزدیک اعضا، این اقدامات را تقویت کنند.

دریادار خانزادی ادامه داد: تشکیل گروه رزمی که بیش از ۶ سال است نیروی دریایی ارتش ایران پیشنهاد آن را داده است و هنوز در دستور کار جلسه محرمانه فرماندهان فراتر نرفته، تدوین زبان تاکتیکی مشترک برای اقدامات هماهنگ از دریا؛ از جمله اقداماتی است که بر روی زمین مانده و تحقق آن می‌تواند همبستگی گروهی برای دستیابی به ثبات و پایداری را بیشتر کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: همکاری برای دستیابی به فناور‌ی‌های پایدار کننده و ساخت تجهیزات دریایی که علاوه بر تضمین حضور مؤثر در دریا و پایش مناطق دریایی به اشتراک گذاشتن اطلاعات و افزایش آگاهی محیطی را در پی دارند، یکی دیگر از عواملی است که امنیت جمعی را تحکیم می‌بخشد. هر چه با آگاهی و اثربخشی بیشتر در دریا حضور داشته باشیم این محیط چند وجهی که در آینده بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت را بهتر اداره خواهیم کرد.

دریادار خانزادی ادامه داد: برای این منظور باید به دنبال یافتن زمینه‌های همبستگی گروهی بود. اولین گام آن مطالعه و گفت‌وگو است. گردهمایی و گفت‌وگو اولین و مهمترین گام برای افزایش آگاهی محیطی از طریق به اشتراک گذاشتن دانش، اطلاعات و عقاید می‌باشد.

وی ضمن تشکر از نیروی دریایی هند به دلیل پایه‌گذاری این اجلاس خاطرنشان کرد: اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشور‌های حاشیه اقیانوس هند به عنوان یک گام مهم برای هم‌افزایی کشور‌های منطقه، محیط جدیدی را برای کشور‌های این منطقه فراهم کرده است تا با استفاده از آن بتوانند به طور مستقیم با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تصریح کرد: تصویب منشور تشکیل کارگروه‌های مقاوم با دزدی دریایی، مقابله با بلایای طبیعی و تبادل اطلاعات در کنار کارگاه‌های مقدماتی و برگزاری ۵ دوره این اجلاس؛ کلیدی‌ترین اقدامات طی چند سال گذشته بوده است که باید اعتراف کنیم، این اقدامات در دستیابی به فهم مشترک در محیط دریایی‌مان و اداره بیشتر آن موثر بوده است.

دریادار خانزادی در پایان از اقدام نیروی دریایی بنگلادش در برگزاری اولین رزمایش امداد - نجات دریایی تشکر کرد و گفت: این حرکت جسورانه ارزشمند و شایان تقدیر برای شروع اقدامات عملی در دریا بود که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی نیز با اعزام ناو‌های جنگی خود آن را تقویت کرد.