سفیر ایران: آمریکا از ابتدا در مسیر اجرای تعهدات برجامی گام برنداشت

ابوالقاسم دلفی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه در یک مصاحبه زنده با شبکه تلویزیونی Cnews در تاریخ پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1397 به سوالات خبرنگار این شبکه در باره توافق هسته ای ایران و چشم اندازهای آن، مناسبات فیمابین ایران و فرانسه و مسایل منطقه خاورمیانه پاسخ داد. 

وی درخصوص توافق هسته ای و تعهد ایران به مفاد آن گفت: برنامه هسته ای ما دارای اهداف صلح آمیز بوده و بر اساس گزارشات مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود کاملا پایبند بوده است. ولی در آن سوی قضیه، تعهدات طرف دیگر به اجرا گذاشته نشده است. از همان ابتدا آمریکایی ها در این مسیر اجرای تعهدات خود گام برنداشته و از هیچ تلاشی برای کارشکنی در مسیر اجرای مفاد این توافق فروگذار نکرده است. آنچه مهم است نقش آفرینی اروپا در زمینه اجرای کامل این توافق و حمایت از از منافع اروپا و حضور شرکت های اروپایی در بازار ایران است.

دلفی در پاسخ به سوال مجری در خصوص فضای حاکم بر مناسبات ایران و فرانسه افزود :ما روابط خوبی با فرانسه داریم. ما در سطوح مختلف دوجانبه و بین الملل و منطقه تماس های متعددی داریم و فرانسه در قالب توافق هسته ای از جنبه های مختلف توافق دفاع و احترام گذاشته است.

سفیر کشورمان در باره مسایل مطرح شده از سوی برخی کشورها در باره نقش آفرینی های ایران در منطقه خاورمیانه گفت: در منطقه، مشکلاتی هستند که به کل منطقه بر می گردند. ما کاملا این آمادگی را داریم که در باره مسایل و امنیت منطقه وارد مذاکره شویم.

در باره لبنان هم حزب الله یک تشکیلات لبنانی است و در کشورخوشان فعال اند.ارتباطات معنوی ما با لبنان را نباید هدفمند تفسیر کرد. ما با همه طرف ها در لبنان ارتباط داریم.

دلفی " برداشت فاتح گرایانه " مجری این شبکه در این باره را رد کرد و گفت: اگر ما در عراق و سوریه حضور داریم، ما از طرف دولتهای آنها به این کشورها دعوت شده ایم.