دل‌های مسوولان باید مالامال از محبت مردم باشد

آیت‌الله حسین نوری‌همدانی ظهر امروز در دیدار رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه یکی از درس‌ها و کتاب‌ها که برای مسؤولان لازم بوده نامه حضرت امیر (ع) به مالک اشتر است، اظهار کرد: این منشور به عنوان عالی‌ترین منشور در سازمان ملل بایگانی شده و هیچ‌کس تاکنون منشوری برای اداره جامعه از این کامل‌تر ننوشته است.

وی با اشاره به نامه 53 نهج‌البلاغه گفت: نخستین امر در این نامه توجه به اختصاص بودجه‌ای کافی و وافی برای به سرانجام رساندن برنامه‌هاست؛ قم شهری است که بافت شهر قدیمی بوده و از این نظر اصلاح این شهر منابع زیادی لازم دارد که امیدواریم این منابع فراهم شده و باب اصلاح آن فراهم شود.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه در زمان امام علی (ع) گرفتن خراج از مردم برای اداره جامعه مرسوم بوده است، خاطرنشان کرد: دومین مسأله در این نامه توجه به این بحث است که همیشه حق دشمن دارد؛ امروز هم می‌بینیم که روز به روز دشمنان با ساز و برگ بیشتری به میدان می‌آیند و ما هم نباید از دشمن غافل بوده و مقدماتی فراهم کنیم تا بر دشمن غالب باشیم.

وی تصریح کرد: سومین مسأله در این نامه، صالح بار آوردن مردم است؛ خداوند انسان‌ها را طوری آفریده که قابل تربیت هستند و این استعداد را به فعلیت رساندن مهم است، مسؤولان جامعه باید سعی کنند که همه مردم صالح باشند و کسانی که متصدی تربیت هستند باید این مسأله را مد نظر داشته باشند.

آیت‌الله نوری‌همدانی ایجاد مملکتی آباد را چهارمین مسأله مورد تأکید در نامه 53 نهج‌البلاغه عنوان کرد و افزود: اسلام به آبادانی جامعه توجه ویژه دارد.

وی با تأکید بر اینکه دل‌های مسؤولان باید مالامال از محبت مردم باشد، اظهار کرد: هر قدر مسؤولی مردم را بیشتر دوست داشته باشد سرمایه معنوی بیشتری در اختیار دارد.

این مرجع تقلید گفت: برخورد بر اساس الفت و دوستی و مهربانی با مردم در ادارات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ نور چشم مسؤولان بر این است که عدالت سرلوحه کار آنها باشد. اسلام است و حقوق و همه به نوعی بر انسان حق دارند و مراعات حقوق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین وظیفه مسؤولان مراعات حقوق مردم است، اذعان کرد: امام علی (ع) در نامه به مالک تأکید می‌کنند که ستون دین مردم هستند؛ در نظام ما این مردم بودند که هشت سال جنگیدند و این انقلاب را به وجود آوردند و خواص مهم نیستند، امام نیز تأکید داشتند که به پابرهنه‌ها توجه داشته باشید و باید انتظار آنها برآورده شود.

آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان اینکه مردم ستون دین، سپر در برابر دشمنان و اصل جامعه هستند اظهار کرد: راه خدمت به مردم روشن است و امیدواریم این راه مبنای کار همه مسؤولان باشد.