پاره شدن برجام توسط آمریکا حرف اصولگراهای ایران را به کرسی نشاند

«عبدالباری عطوان»، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» در یادداشتی اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را به مثابه اعلام جنگ و گام نخست و اصلی این کشور در مسیر تلاش برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران تعبیر کرد.

وی افزود: آمریکا به همان شیوه‌ای که رژیم‌های حاکم بر عراق، لیبی و گرانادا را به بهانه در اختیار داشتن سلاح کشتار جمعی شیمیایی یا هسته‌ای تغییر داد هم اینک می‌خواهد با ایران تعامل کند.

نویسنده اظهار داشت: از زمانی که نتانیاهو سخنرانی عجیب و غریب خود درباره اسناد فعالیت‌های مخفیانه هسته‌ای ایران را ارائه کرد معلوم بود که دولت ترامپ و تندروهای آن برای لغو توافق هسته‌ای با ایران و انتقال به سناریو تحریم‌ها به منظور گرسنه نگاه داشتن ملت ایران آماده می‌شوند نظیر کاری که با همتای عراقی آن کردند تا با اعمال شروط غیر عملی و تحقیرآمیز علیه ایران آن را وادار به تسلیم شدن و خلع همه تسلیحاتش و در نهایت برای سرنگونی آن اقدام کنند.

پاره شدن برجام توسط آمریکا حرف اصولگراهای ایران را به کرسی نشاند

عطوان در ادامه با بیان اینکه ترامپ با این تصمیم خود هدیه گرانقدری به مخالفان توافق هسته‌ای اعطا کرد، افزود: خروج آمریکا از برجام حامیان برجام در ایران را نابود کرد و فرصتی طلایی به ... [مخالفان برجام] در این کشور داد تا دست بالا را در حکومت داشته باشند چون آنها به افکار عمومی ایران خواهند گفت به رغم اینکه حکومت را تحویل روحانی و جناح اصلاح طلب آن دادند، با مذاکرات برای دستیابی به توافق هسته‌ای با اکراه موافقت کردند و دشمنی و بی اعتمادی به آمریکا و غرب را کنار گذاشتند و برنامه هسته‌ای کشور را تعلیق کردند اما این نتیجه‌اش شد.

رای الیوم آورده است: مخالفت اتحادیه اروپا با این اقدام باج طلبانه آمریکا و پایبندی کشورهای اصلی آن شامل آلمان، فرانسه و انگلیس به توافق هسته ای با ایران و تاکید بر پایبندی ایران به همه تعهدات خود موجب تقویت موضع ایران و صدور حکم برائت برای حکومت ایران می‌شود و همزمان اعلام جنگ آمریکا و خطرها و فجایع آن را برای منطقه و دنیا محکوم می‌شود.

نویسنده افزود: ترامپ به دنبال عملی کردن خواسته‌های نتانیاهو و رژیم وی به معنای واقعی کلمه است و به ابزاری برای تحقق خواسته‌های آنها درباره حمله به ایران مبدل شده و برخی رژیم‌های عربی حاشیه خلیج (فارس) را هم پشت سر خود جمع کرده و می‌خواهد با اخاذی از انها منطقه را در حمام خون دیگری غرق کند به گونه ای که دلارهای مانده در خزانه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را برای تامین هزینه های این جنگ بکارگیرد.

آمریکا خواهان خلع سلاح کامل ایران است

نویسنده افزود: ما تا الان از ماهیت پاسخ ایران بی اطلاعیم اما با توجه به سخنان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که تصمیم ترامپ را جنگ روانی خوانده و تهدید به ازسرگیری غنی سازی اورانیوم کرد و همچنین اظهارات آیت الله خامنه ای، رهبر عالی ایران و علی ولایتی مشاور عالی آن ایران هرگز بر سر اصلاح برجام و از بین بردن برنامه موشکی خود مذاکره نمی‌شود و غنی سازی اورانیوم را با میانگین بالا از سر می گیرد چون هدف از هر گونه مذاکره‌ای نابودی همه برنامه‌های هسته ای و بالستیک و تبدیل ایران به کشوری توریستی است.

عطوان نوشت: ترامپ گوش به توصیه هیچ کدام از شرکای اروپایی خود برای ماندن در برجام نکرد چون فقط از نتانیاهو و جراد کوشنر، دامادش و دیوید فریدمن، سفیرش در تل آویو و شخصیت‌هایی تندرو، نژادپرست و دشمن اسلام و مسلمانان نظیر جان بولتون مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا  حرف شنوی دارد.

اسرائیل بزرگ‌ترین بازنده هر جنگ تازه‌ای در منطقه است

نویسنده اظهار داشت: جنگی به راه افتد از ما مردم منطقه اعم از اعراب و مسلمانان می‌خواهند قربانیان و تامین‌کنندگان پول آن باشیم اما این جنگ به اهداف خود نخواهد رسید و اسرائیلی که برای به راه انداختن آن توطئه کرده و بزرگ ترین قدرت جهان را برای پیاده کردن نقشه هایش به خدمت گرفته بزرگ‌ترین بازنده آن خواهد بود و همین قضیه درباره آن رژیم‌های عربی منطقه خلیج فارس هم که بر طبل جنگ علیه ایران می کوبند صدق می‌کند.

نویسنده افزود: ما پیش از این گفته‌ایم و حالا هم تکرار می‌کنیم اسرائیل هرگز از این جنگ سالم به در نخواهد رفت و سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله توصیه بحقی به یهودیان شهرک نشین در اراضی اشغالی کرد که برای نجات جانشان از این سرزمین بروند چون اگر جنگی رخ دهد پناهگاه‌ها و زرادخانه‌های رژیمشان که آنها را به نابودی خواهد کشاند هیچ فایده ای برایشان ندارد.

نویسنده در پایان تاکید کرد: ایران خطری نیست که امنیت و صلح جامعه بین المللی را تهدید کند بلکه اسرائیل که سرزمین‌های عرب ها را غصب کرده و روزانه مرتکب کشتار می‌شود و  آمریکایی که اجرای نقشه های ویرانگر آن را برعهده گرفته، خطر برای امنیت بین المللی هستند بنابراین اگر بخواهیم بین آمریکا و اسرائیل و جبهه مقاومت یکی را انتخاب کنیم، گزیه ما هرگز سنگر آمریکا و اسرائیل نخواهد بود، هر چه می‌خواهید بگویید کلام حق باید گفته شود.