سوال از وزیر اقتصاد برای بسته شدن مرز سیستان و تعطیلی تجارت مردم

حبیب اله دهمرده نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز با اشاره به مشکلات خشکسالی در استان سیستان و بلوچیستان گفت: برای رفع خشکسالی در مدت کوتاهی آب به استان سرازیر شد و مردم به کشت و کار مشغول شدند اما این آب قطع شد و دیگر آب نیامد.

وی با بیان اینکه باید از شغل های جایگزین کشاورزی در استان بهره برد، افزود: استان دارای ظرفیت های فراوانی است که مرز و داد و ستد در مرزها یکی از آنهاست.

نماینده استان سیستان و بلوچیستان در مجلس با بیان اینکه تجارت در مرز سیستان می تواند در کاهش بیکاری مردم منطقه کمک کننده، باشد، افزود: مردم ما ارتباط تنگاتنگی با ملت افغانستان دارند که در گذشته 80 درصد تجارت در مرز منطقه از طریق مرز سیستان بود.

دهمرده با بیان اینکه حدود پنچ سال پیش این مرز مسدود شده، گفت: متاسفانه مردم نمی توانند مثل گذشته داد و ستد داشته باشند و مسدود کردن مرز مشکلات عدیده ای برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: با پیگیریهای متعدد سه گذر مرزی ایجاد شده، افزود: گذر شاهگل، دلش دلبر و تخت عدالت از جمله این گذرگاههای مرزی است که متاسفانه هنوز زیرساخت های این گذرگاهها آماده نشده است.

نماینده استان سیستان و بلوچیستان با تاکید بر اینکه مسئولین نباید نسبت به مرزها بی توجه باشند، افزود: خالی شدن مرزها خطراتی دارد ضمن اینکه مهاجرت مردم از مناطق مرزی بر مشکلات شهرها می افزاید.

دهمرده تاکید کرد: اگر در مناطق مرزی اشتغال ایجاد نشود و مرزها تخلیه شوند، برای تمامیت ارضی مشکل ایجاد خواهد شد ضمن اینکه در شهرها شاهد حاشیه نشینی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، افزود: اینجانب در همین راستا از مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد سوال مطرح کردم که چرا وزیر به این مساله مهم و تجارت مرزی بی توجه است.

نماینده استان سیستان و بلوچیستان در مجلس افزود: وزیر اقتصاد باید پاسخ قانع کننده ای برای بسته شدن مرز سیستان و آماده نشدن زیر ساخت های گذرگاهها داشته باشد.