درخواست رئیس قوه قضائیه از نمایندگان مجلس

زهرا ساعی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح دستورکار امروز (یکشنبه ۳۰اردیبهشت) این کمیسیون گفت: امروز بعدازظهر نشستی با آیت‌الله آملی لاریجانی در محل قوه قضائیه داشتیم و موضوعات متعددی از جمله سپرده‌گذاران کاسپین و موسسات مالی و اعتباری مطرح شد که نمایندگان درخواست تسریع روند رسیدگی به این پرونده‌ها را داشتند، ضمن اینکه از پرداخت ۱۸هزار میلیارد تومان توسط دولت به تعدادی از این سپرده‌گذاران خبر داد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته رفع مشکل سپرده‌گذاران با اتحاد هر سه قوه مجریه، مقننه و قضائیهامکانپذیر است که به نوعی با این موضوع درگیر هستند، همچنین پرداخت معوقات بانکی از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود که قوه قضائیه به آنها ورود پیدا کرده تا در پی آن کارگران بیکار نشوند و ایجادکنندگان این مشاغل بتوانند به کار خود ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: رئیس قوه قضائیه بر ضرورت بررسی آسیب‌های اجتماعی همچون کودکان بی‌سرپرست و اعتیاد تاکید داشتند و از کمیسیون خواستند تا به صورت جدی به این موضوعات ورود پیدا کند.

ساعی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که بنده در حوزه زنان مطرح کردم، تسریع در روند ارجاع لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت بود که رئیس قوه قضائیه قرار بود در مورد این لایحه نظر بدهد که بعد از مشاهده آن نیاز دیده تا مجدد این لایحه در کمیته‌ای که بدین منظور تشکیل شده بررسی گردد و ابهامات موجود در آن برطرف شود، اما زمان دقیقی برای ارجاع آن به مجلس اعلام نکرد.

* تلاش نمایندگان برای همکاری با مسئولان قضائی در جهت تشدید مجازات اسیدپاشی

وی یادآور شد: موضوع اسیدپاشی و ضرورت تشدید مجازات در این رابطه یکی دیگر از مواردی بود که مطرح کردم به این صورت که این قبیل حوادث در ایران اپیدمی شده است، کما اینکه بروز چند مورد از این نوع خشونت را در ماه‌های اخیر پشت سر هم در استان آذربایجان شرقی شاهد بودیم، ضمن اینکه از تشکیل گروهی در کانون وکلای این استان و تهران که با حضور وکلا و جامعه‌شناسان تشکیل دادیم یاد کردم که در آن بحث تشدید مجازات این جرم و منع فروش اسید را دنبال می‌کنیم و از رئیس قوه قضائیه خواستم که از این طرح حمایت کنند تا در پی این حمایت بتوانیم به سرعت روند تصویب این طرح را طی کرده و هر چه زودتر با شدت عمل بیشتری برای رسیدگی به این پرونده‌ها اقدام شود و وی نیز بر ضرورت تصویب آن تاکید کرده و قول مساعدت داد.

ساعی اظهار کرد: رئیس قوه قضائیه از نمایندگان خواست تا ابهاماتی در برخی قوانین که باعث اطاله دادرسی‌ها می‌شود را رفع کنند، ضمن اینکه قوانینی را تصویب کنیم که شفاف بوده و برخی مشکلات موجود در مسیر تصمیم‌گیری‌های قضایی را برطرف سازد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، عنوان کرد: رئیس دیوان اداری کشور و معاونانش هم در این نشست حضور داشته و تاکید داشت که بررسی قانون مدیریت خدمات کشوری آغاز شده و از نمایندگان خواست به گونه‌ای تصویب شود که ابهامات موجود را برطرف کند، چرا که بخشی از پرونده‌های قضایی مربوط به قراردادها و نظام پرداخت بوده که مساله‌ساز شده است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در این نشست قرار بر این شد تا کارگروهی به منظور رفع آسیب‌های اجتماعی تشکیل شود تا مسائل موجود با همراهی قوه قضائیه برطرف شود.