ماموریت بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای حل مشکلات اقتصادی و تولید داخلی

بهروز نعمتی نماینده مردم تهران و سخنگوی هیأت رئیسه مجلس امروز یکشنبه در حاشیه نشست غیرعلنی پارلمان در توضیح این جلسه و در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ با توجه به مشکلاتی که در مجموعه‌های اقتصادی وجود دارد، هیأت رئیسه مجلس تصمیم گرفت از رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس دعوت کند تا بر این اساس گزارشی درباره این مشکلات ارائه دهند.

وی افزود: با توجه به گزارشی که از سوی مرکز پژوهش‌ها تهیه شده بود و همچنین با توجه به مطالبی که بانک مرکزی جمع‌آوری کرده بود چند مشکلی که به عنوان مشکلات اصلی مجموعه‌های تولیدی کشور وجود دارد مدنظر قرار گرفت.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: تعدادی از نمایندگان هم که تخصص‌های اقتصادی دارند مواردی را مطرح کردند.

نعمتی همچنین یادآور شد: جمع‌بندی جلسه غیرعلنی امروز این شد که با توجه به فضایی که امروز در کشور وجود دارد بانک مرکزی تسهیلات لازم را برای رونق گرفت تولید در اختیار تولیدکنندگان بگذارد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: البته قرار بر این شد که بانک‌های سرمایه‌گذاری در کشور ایجاد شود که بانک‌های سرمایه‌گذاری این کار را انجام دهند.

نعمتی همچنین با اشاره به مباحث صورت گرفته در جلسه غیرعلنی امروز از جمله تورم موجود در کشور، عنوان کرد:‌در جلسه غیرعلنی امروز بانک مرکزی مکلف شد ساز وکاری را تنظیم کند که تورم و پول‌هایی که در سطح جامعه وجود دارد را به سمت تولید حرکت دهد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد:‌ یکی دیگر از موضوعاتی که جزو مسائل پراهمیت محسوب می‌شود این است که به هر حال ساختار بانک مرکزی مدنظر است که این ساختار باید اصلاح شود.

نعمتی با اشاره به جمع‌بندی صورت گرفته در جلسه غیرعلنی امروز تصریح کرد: در مجموع قرار شد هم بانک مرکزی و هم کمیسیون اقتصادی مامور شوند تا این مشکلات را ساماندهی کنند.

وی گفت: امیدواریم که با تمهیداتی که هم در مجلس و هم در دولت با همفکری و وحدت رویه‌ای که پیش گرفته‌اند بتوانیم مشکلات اقتصادی که امروز در کشور حاکم است را حل و فصل کنیم.

وی در خاتمه در پاسخ به این سؤال که آیا به صورت مشخص به موضوع ارز هم در جلسه غیرعلنی امروز پرداخت شد یا خیر، گفت:‌خیر با توجه به اینکه در گذشته به این موضوع پرداخته شده بود در نشست غیرعلنی امروز به مشکلات اقتصادی باید کشور از جمله رکود مجموعه‌های تولیدی، تورم موجود و تورم نقطه‌ای که بعضا در برخی موارد مطرح می‌شود، موضوع نقدینگی و فوق نقدینگی به سمت تولید از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.