هراس رژیم صهیونیستی از ایران

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم، در تحلیلی در روزنامه اینترنتی رأی الیوم نوشت: ­خطوط قرمز تحمیلی اسرائیل به ایرانی‌ها و آن دسته از عرب‌هایی که غیرت دارند و به خصوص عرب‌های شرافتمند، زیاد است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هر روز خط قرمز جدیدی بر خطوط قرمز خود می‌افزاید و چه کسی از عرب‌ها است که جلوی او بایستد.

در این تحلیل آمده است: امروز (دوشنبه) نتانیاهو خط قرمز جدیدی اضافه کرد، زمانی که در نشست کابینه‌اش گفت به لبنان حملات مهلکی خواهد کرد تا نگذارد حزب‌الله سلاح‌های غیرمتعارف تولید کند یا از ایران از طریق خاک سوریه به لبنان سلاح حمل کند. نتانیاهو دیروز گفت  اجازه هیچ گونه حضور ایران را در سرزمین سوریه نخواهد داد همچنان که به هر بهایی شده اجازه نخواهد ایران صاحب تسلیحات هسته‌ای شود؛ زیرا اینگونه تسلیحات خواه متعارف خواه نامتعارف یا هسته‌ای به سوی اسرائیل نشانه خواهد رفت و نابودی این تسلیحات در چارچوب حق «دفاع» از خود است.

عطوان در ادامه مقاله‌اش این پرسش را  مطرح کرد که چرا نباید عرب‌ها و ایرانی‌ها در رویارویی با تسلیحات متعارف و هسته‌ای اسرائیل حق دفاع از خود داشته باشند؟ این خطوط قرمز و اضافه شدن بر این خطوط، نشان قدرت نیست بلکه نشان آشفتگی و ترس و هراس است؛ زیرا اسرائیل پس از سال ۱۹۷۳ با خطر واقعیتی به نام ایران، حزب‌الله و جنبش حماس روبروست چرا که کشور‌های عربی به استثنای سوریه با اسرائیل پیمان‌های صلح امضا کرده‌اند و سازمان آزادی‌بخش فلسطین که آرمان اصلی و اول عربی به آن تعلق دارد نیز از جمله امضاکنندگان پیمان صلح با اسرائیل است.

تهدید نتانیاهو برای حمله به هر کارگاه حزب‌الله که با استفاده از تجارب فنی لبنانی و ایرانی، موشک‌های پیشرفته تولید کند، نخستین تهدید در نوع خود از زمان شکست اسرائیل در تجاوز به لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی است. از آن زمان تاکنون نیرو‌های اسرائیلی جرائت نکرده‌اند هیچ تجاوزی علیه حزب‌الله انجام دهند زیرا به خوبی می‌دانند پاسخ به تجاوز، کوبنده و برای اسرائیل هزینه بر خواهد بود.

کسانی از جمله آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و همپیمانان عرب آنها، که طرح‌های تجزیه سوریه، فرسوده کردن ارتش و آواره‌سازی میلیون‌ها نفر از مردم این کشور را ریختند، به هیچ وجه این درک را نداشتند که با این کار خود در واقع در‌های سوریه را به صورت تمام و کمال به روی هم پیمانان ایرانی و روس و نیز برخی نیرو‌های حزب‌الله گشودند.

نتانیاهو هرچه می‌خواهد خطوط قرمز تعیین کند و هرچه می‌خواهد تهدید کند، اما همه این نشانه‌ها بیانگر ترس و هراسی است که او در آن به سر می‌برد زیرا به این احساس رسیده است که جادویی که علیه سوریه به کار گرفته بود، در حال باطل شدن و بازگشت به خود جادوگران آمریکایی و هم پیمانانش در منطقه و در صدر آن‌ها اسرائیل است.

در انتهای این مطلب با اشاره به افزایش تلاش‌های کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس  آمده است: اگر جنگ در منطقه رخ بدهد این بار با جنگ‌های سابق متفاوت خواهد بود و اسرائیل مهم‌ترین قربانی آن خواهد بود. اما ما عرب‌ها و مسلمانان چیز زیادی نداریم که از دست بدهیم چرا که حال و روزمان به جایی رسیده است که چیزی برای از دست دادن نداریم و به اوج بدنامی و بی‌آبرویی و رسوایی رسیده‌ایم.