ورود رهبر به پرونده تجاوز، آرامش مردم و خانواده‌ها

محمد رشیدی از اعضای جبهه پیشرفت و عدالت در یادداشتی پیرامون ورود حکیمانه رهبر اتقلاب به پرونده تجاوز به دانش‌آموزان مدرسه‌ای در غرب تهران نوشت: این بار اولی نیست که مقام معظم رهبری چنین توصیه‌هایی به قوا داشتند. هرجایی که ایشان احساس کنند که احساسات عمومی جریحه دار شده است و یا موضوعی است که باید با شدت و حدت و سرعت با آن برخورد شده است، ایشان با توصیه خود در آن موضوع ورود می‌کنند. در این مورد نیز احساسات عمومی جریحه‌دار شده بود و از طرفی این موضوع از جمله موضوعاتی است که اگر ادامه پیدا کند و موارد دیگری پیش بیاید، احساس خطر برای والدین ایجاد خواهد کرد که حتی شاید در بسیاری از موارد والدین بخواهند که فرزندان خود را از فرستادن به مدرسه منصرف کرده و از این کار ابا داشته باشند. از این جهت رهبر انقلاب شرایط جامعه را می‌بینند و توصیه‌هایی می‌کنند. قطعاً در این مسئله و یا مسائلی مانند این موضوع قوه قضاییه نیز برخورد قانونی خود را انجام می‌داده است و این پرونده نیز با جدیت تمام پیگیری می‌شد، اما تأکید مقام معظم رهبری باعث می‌شود که یا دقت و شدت بیشتری این پیگیری وجود داشته باشد.

مردم معمولاً مطالباتی دارند که بخشی از این مطالبات از سوی مردم از روسای قوا و سازمان‌ها و نهادهای دولتی است؛ اما بخش دیگر مطالبات مردمی این است که مردم احساس می‌کنند که در مواردی فقط باید خود رهبری ورود کنند و مسئله را حل کنند. حال به نظر می‌آید که قبل از آنکه در این مسئله مردم مطالبه داشته باشند، خود رهبر انقلاب با جدیت ورود کردند. البته توصیه و تأکیدات رهبر و ورود ایشان به مسائل جامعه فقط این بار و برای بار اول نیست بلکه در بسیاری از مواقع رخ داده است. سال گذشته ایشان در یکی از سخنرانی‌هایشان فرمودند که برخی می‌گویند که چرا شما به دولت و یا سایر قوا در کم‌کاری‌هایشان تذکر نمی‌دهید و ایشان در پاسخ گفته بودند که از آنچه که در ظاهر می‌گویم، بسیار بیشتر در خفا به این افراد تذکر داده می‌شود و اینگونه نیست که طوری برخورد کنم که هر کسی هر کاری خواست، انجام دهد. قطعاً دغدغه ایشان بسیار بیشتر از ماست و جدیت ایشان در اداره کشور و ورود به چنین مباحثی بسیار بیشتر از ما است. بالاخره مطالبه مردم از ایشان است که در جاهایی خودشان ورود کنند که این بار هم بسیار زودتر از آنچه که مردم فکر می‌کردند ایشان در مسئله ورود کردند.

نکته مهم دیگر این است که این موضوع این است که مسائل این چنینی از حساسیت بالایی برخوردار است و این مسئله و مسائلی از این دست بار اول نیست که رخ می‌دهد و بار آخر نیز نیست که البته امیدواریم بار آخر باشد. اما طبعاً جنایت‌کاران و خاطیان در همه کشورهای جهان وجود دارند و ما نمی‌توانیم قصاص قبل از جنایت کنیم و پیش دستی داشته باشیم. پس چنین اتفاقاتی در همه جای دنیا رخ می‌دهد، اما اینکه اگر اتفاق افتاد، باشدت و حدت و سرعت برخورد شود، در توقف چنین جنایاتی در جامعه اثر دارد و بسیار با اهمیت است. از این جهت رهبری هم به این مسئله ورود کردند و بیان نمودند که هم باید قوه قضائیه با شدت و سرعت این مسئله را پیگیری کند و هم اینکه مردم هم احساسات خود را کنترل کنند. در نهایت اینکه توجه و ورود رهبر انقلاب به این مسئله تاحدودی آرامشی به عامه مردم و جامعه و خانواده‌هایی که احساسات‌شان جریحه دار شده بود، داده است و باعث افزایش اعتماد مردم به نظام و رهبری هم خواهد شد.