چگونه دلار در بازار ایران از ثبات خارج شد؟

محمد شریعتمداری امروز در برنامه زنده تلویزیونی حالا خورشید در مورد اینکه آیا فکر نمی‌کردید اعلام دلار 4200 تومانی سرآغاز رانت خواهد بود، گفت:  سال 92 آقای روحانی رئیس جمهور شد و هنوز تصمیمی در مورد سیاست خارجی اتخاذ نشده بود  و اگرچه در آن زمان هیچ سیاست خاصی در اقتصاد به اجرا در نیامده بود قیمت دلار کاهش یافت و بازار ثبات نسبی پیدا کرد.

وی ادامه داد:  دلیل آن پمپاژ قطعیت در افکار عمومی توسط همه ما ایرانیان بود و همه تلاش کردند با هم بگویند که دولتی قرار است سر کار آید که اسم آن دولت تدبیر و امید است و آینده را خوب می‌بیند و برای آینده خوب تصمیم می‌گیرد و حرکت‌های آن  معقول و سازنده خواهد بود و این امر باعث شد انتظارات عقلایی به سمت مثبت حرکت دهد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: افکار عمومی با هم قطعیت ساختند و  امید آفریدند و مردم این کار را کردند و این اتفاق زائیده یک تصمیم و اجرای یک سیاست معین  در حوزه سیاست داخلی و خارجی نبود. 

شریعتمداری با اشاره به شرایط بعد از برجام اظهار داشت:  برجام دشمنان مختلفی داشت و فشارهای زیادی روی آن آوردند و همه آنهایی که مخالف برجام بودند امروز از اینکه گوشه‌ای از برجام سائیده شده  و مشکلاتی برای آن بوجود آمده به شدت در حال انفعال هستند در حالی که به شدت علیه آن صحبت می‌کردند.

وی افزود: به محض اینکه تغییر در دولت آمریکا  شکل گرفت پمپاژ عدم قطعیت از بیرون کشور آغاز شد  و حرف‌هایی زده شد که ما این قرارداد را ادامه نمی‌دهیم و این قرارداد برای آمریکا سود آور نبوده، آمریکایی‌ها گفتند دولت ما با این قرارداد سرش کلاه رفته و ما باید این قرارداد را دور بریزیم  و این حرف‌‌‌ها عدم قطعیت‌هایی بود که از بیرون به داخل آمد و در داخل از آن استقبال شد و پمپاژ عدم قطعیت در داخل هم توسعه یافت. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: بدون هیچ اتفاقی در حوزه سیاست خارجی،‌ نه عرضه ارز زیاد یا کم شد و نه تقاضا زیاد یا کم شد حتی مداخله دولت  در بازار ارز آن موقع روند رو به افزایش خودش را طی می‌کرد و بانک مرکزی روزانه با بالغ بر 50 میلیون دلار و حتی 60 میلیون دلار در بازار مداخله می‌کرد.

شریعتمداری بیان داشت: اما پمپا ژ عدم قطعیت و ایجاد انتظارات عقلایی منفی و همراهی بعضی در داخل دانسته و یا ندانسته با این سیاست باعث شد نرخ دلار از ثبات خارج شد و هر روز یک شرایط جدید برای آن بوجود می‌آوردند دلارها را از بازار ایران  جمع می‌کردند و می‌بردند به بازار ثانویه در  سلیمانیه و امارات و جاهای دیگر می‌بردند و برای آن نرخ فیوچر اعلام می‌کردند و دولت را به سمت یک بازی سوق می‌دادند و دولت در آن شرایط مجبور به اتخاذ تصمیم شد و آن تصمیم را گرفت.