تشکیک صداوسیما درباره فعالیت نیروگاه بوشهر

 بهروز کمالوندی در پاسخ به انتشار این گزارش‌ها گفت: متاسفانه برخی به دلیل ناآگاهی مطالبی را مطرح می‌کنند که موجب بروز نگرانی در مردم می‌شوند. ما انتظار داریم رسانه‌ها بیش از پیش نسبت به درج چنین مطالبی دقت کنند.

اکنون بعد از حدود دو هفته در یک برنامه تلویزیونی صبحگاهی مجری با سابقه کشور با صراحت و اطمینان از فعال نبودن و راه‌اندازی نشدن نیروگاه اتمی بوشهر صحبت می‌کند که چهار سال است به شبکه سراسری برق کشور متصل شده و گزارش‌ فعالیت این تنها نیروگاه اتمی به طور روزانه، ماهانه و سالانه از سوی وزارت نیرو و سازمان انرژی اتمی به طور عمومی منتشر می‌شود.

این جملاتی است که مجری این برنامه تلویزیونی که از شبکه سه سیما هر روز منتشر می‌شود گفت: "این همه می‌گوییم نیروگاه بوشهر، اتمی، هسته‌ای، این همه هم در کشور اتفاقات درباره‌اش رخ داده، چی شد قرار بود این نیروگاه برق به مدار کشور دهد، دویست بار هم افتتاح شده، اما ته‌اش من نفهمیدم این برقه اومد، نیومد، چی شد؟"

این جملات و سخنان در یک برنامه تلویزیونی به اصطلاح حرفه‌ای از آن جهت تعجب دارد که متولیان آن مدعی‌اند تلاش دارند مردم را آگاه سازند، در حالی که بالعکس مردم را در جهل و ناآگاهی و شاید برخی اهداف سیاسی وارد می‌کنند.

نیروگاه بوشهر چهار سال است که در حال فعالیت است و با تمام قدرت در حال تولید برق و متصل به شبکه سراسری کشور است و حتی برنامه‌ریزی خاموشی این نیروگاه که سالانه برای تعویض یک سوم سوخت آن انجام می‌شود به گونه‌ای طراحی شده است که در پایین‌ترین زمان مصرف برق و در کوتاه‌ترین زمان ممکن این کار انجام شود که تا کنون این دوره بین بیست روز تا یک ماه و نیم بوده است که به طور معمول برای هر نیروگاه اتمی این شرایط وجود دارد.

اگر  رسانه‌های کشور به گزارش‌های مراکز مربوطه داخلی اطمینان و باور ندارند، می‌توانند به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مراجعه و آخرین اخبار مربوط به فعالیت این نیروگاه را از آنجا دنبال کنند. حتی اگر به آژانس هم اطمینان ندارند می‌توانند در جستجوگر گوگل درباره این نیروگاه و زمان و روند آغاز به کارش تحقیق کنند البته اگر بنایی بر تفهمیم این مساله باشد.

این برای اولین بار نیست که در یک ماه اخیر در رسانه‌های ایرانی و نه خارجی و بیگانه، چنین سخنان و گزارش‌هایی دیده و شنیده می‌شود و متاسفانه این روند ظاهرا ادامه‌دار است و حالا بعد از فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی و برخی روزنامه‌ها به صدا و سیمای جمهوری اسلامی رسیده است. 

شاید از نظر برخی این گونه مسایل چندان اهمیتی نداشته باشد اما بیان این مسایل از صدا و سیما آیا به معنای بی‌اهمیت جلوه دادن دستاوردهای ملی کشور نیست!

نیروگاه اتمی بوشهر بی‌شک از جمله نیروگاه‌های اتمی در دنیاست که بسیار منحصربه فرد و با استفاده از تکنولوژی غربی و شرقی نیروگاهی در شرایط سیاسی بسیار پیچیده ساخته شد.

نیروگاه بوشهر در عمل ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ به شبکه برق سراسری متصل شد. ساخت این نیروگاه‌ها سالیانه ۲۲ میلیون بشکه نفت صرفه جویی دارد.

در اردیبهشت ماه سال جاری، رئیس نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرد که این نیروگاه سال 96، هفت میلیارد و 400 میلیون کیلووات ساعت برق تولید و رکوردی جدید در این زمینه از زمان راه‌اندازی تا کنون ثبت کرد.

بر اساس اعلام رئیس نیروگاه اتمی بوشهر، تنها نیروگاه اتمی خاورمیانه در مجموع این نیروگاه از آغاز فعالیت تا کنون با استفاده از سوخت هسته‌ای بیش از ۲۸ میلیارد کیلووات ساعت تولید برق داشته که نزدیک به ۲۶میلیارد کیلووات ساعت آن تحویل شبکه سراسری کشور شده است.