نامه منتجب نیا جعلی است

الیاس حضرتی قائم مقام حزب اعتمادملی در نشست خبری صبح امروز (شنبه)‌ با اصحاب رسانه با اشاره به  اختلافاتی که در حزب اعتمادملی به وجود آمده و نظر منتجب‌نیا مبنی بر اینکه انتخابات اخیر شورای مرکزی غیر قانونی بوده است،گفت: داستان حزب در ایران یک داستان غم‌انگیزی است. از دید حکومت‌ها در ادوار مختلف، حزب جایگاهی نداشته، احزاب قوی و قدرتمند را به رسمیت نشناختند، حکومت‌ها همیشه احزاب را کمرنگ کرده و به حاشیه می‌رانند.

وی افزود: از سوی دیگر، فعالان حزبی نیز این کم‌ظرفیتی را نسبت به احزاب داشتند. به طور مثال در ابتدای انقلاب برخی احزاب ظرفیت کار حزبی را نداشته و پس از مدتی دست به اسلحه شده و اقدام به مخالفت مسلحانه با نظام کردند.  برآیند این دو موضوع موجب شده تا بی‌رغبتی و نگرانی نسبت به احزاب ایجاد شود.

حضرتی با بیان دلایل تاسیس حزب اعتمادملی توسط کروبی گفت: آقای کروبی در سال 84 پس از نارسایی‌های موجود در انتخابات، تصمیم گرفت که حزب اعتمادملی و روزنامه‌ای به همین نام تاسیس کند. قصد راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی را هم داشت که مانع شدند و حتی آقای افخمی هم که مسئول این راه‌اندازی بود، بازداشت شد.

وی ادامه داد: اولین کنگره با حضور اشخاص کشوری و 27 سفیر برگزار شد. با به حصر رفتن دبیرکل، دچار مشکلاتی شدیم. البته حزب هم پلمپ شد و ما با محدودیت‌هایی برای تشکیل جلسات روبه‌رو بودیم. به هر حال حزب اعتمادملی در سال 92 با یک فضای تنفسی روبه‌رو شد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختلافات این حزب گفت: در سال 92  اختلافات جزیی بر سر اینکه آیا به شورای عالی سیاستگذاری که با محوریت رئیس دولت اصلاحات تشکیل شده بود، بپیوندیم یا نه اختلافاتی وجود داشت. اصرار دوستان بر این بود که شورای عالی سیاستگذاری برآیند اکثریت جبهه اصلاح‌طلبان است، آقای خاتمی محوریت آن است که باید این محوریت تقویت شده و مشکلات آن برطرف شود.

**منتجب نیا 4 بار استعفا داد

قائم مقام حزب اعتمادملی  ادامه داد:‌ آقای منتجب‌نیا به دلیل همین اختلافات چهار بار  استعفا دادند. آقای کروبی هم دو بار استعفا دادند که با اکثریت قاطع این استعفا رد شد. پس از آن شورای اجرایی به ریاست بنده تشکیل شد تا اداره امور حزب را در اختیار بگیرد. در کنار این قضیه، قانون جدید احزاب، تشکل‌های سیاسی را ملزم به برگزاری کنگره‌های خود و تطبیق شرایط‌شان با قانون جدید احزاب کرده بود.

حضرتی با بیان اینکه  ما به دلایلی تصمیمی برای برگزاری کنگره  نداشتیم، گفت: دلیل این مسئله آن است که برگزاری کنگره، دبیرکلی آقای کروبی را با مشکل روبه‌رو می‌کرد.  با این وجود، کنگره حزب اعتمادملی برگزار شد. در آن کنگره، دو نظر وجود داشت؛ یکی برگزاری انتخابات شورای مرکزی و دیگری تثبیت شورای مرکزی جدید براساس قیام و قعود، زیرا اگر شورای مرکزی جدید انتخاب می‌شدند، اعضا باید استعلام می‌شدند و امکان رد صلاحیت آقای کروبی توسط  نهادهای امنیتی وجود داشت. در واقع ما برای فرار از رد صلاحیت دبیرکل، تصمیم به تثبیت شورای مرکزی به روش قیام و قعود آن هم به شکل موقتی  گرفتیم.

وی افزود: این مسئله موجب برخی اختلاف‌ها شد. در ادامه آن، آقای کروبی استعفا داد تا دست شورای مرکزی برای اداره امور باز شود ولی حزب و شورای مرکزی برای بار دوم، با استعفای ایشان مخالفت کرد. در ادامه، در نامه‌ای دبیرکل اختیارات خود را به شورای مرکزی واگذار کرد. در نهایت با برگزاری جلسه شورای مرکزی با اتفاق آرا و در حالی که  اصرارهای بنده مبنی بر اینکه بنده نمی‌خواهم مسئولیتی را برعهده بگیرم، نتیجه‌ای نداشت و شورای مرکزی بنده را به عنوان  قائم مقامی حزب اعتماد ملی انتخاب کرد. 

حضرتی با بیان اینکه ما به طور منظم جلسات خود را برگزار خواهیم کرد، عنوان کرد: حزب اعتمادملی برنامه‌های وسیعی برای توسعه خود دارد. حدود پنج نفر از افراد با این انتخاب‌های جدید زاویه دارند. من خودم مورد هدف برخی تهمت‌ها و حملات بودم ولی چیزی جز احترام و تکریم انجام ندادم، و ان‌شاالله این افراد در آینده به حزب بازخواهند گشت.

مدیرمسئول روزنامه اعتماد تاکید کرد: هیچ اخلالی در روند فعالیت حزب ایجاد نخواهد شد و ما با قدرت از نخبگان و افرادی که در حزب هستند و حتی کسانی که دوستدار حزب هستند، استفاده می‌کنیم. در این راستا در جهت تقویت اصلاح‌طلبان و در حلقه سوم حل مشکلات کشور تلاش خواهیم کرد.

**نامه منتجب نیا جعلی بود

حضرتی در پاسخ به سوال تسنیم درباره  بیانیه دفتر منتجب‌نیا در ارتباط با زد و بندهایی که  برای انتخاب افشانی، شهردار تهران، توسط او با دیگر احزاب اصلاح طلب انجام شده بود، تصریح کرد:  آن نامه که شما به آن استناد کردید، جعلی بود، نامه ایشان و حتی دفترشان هم نبود. در خصوص انتخاب شهردار، یکی از کارهای خوبی که در کشور شد را در انتخاب شهردار تهران دیدیم.

**اعضای اعتمادملی شاغل در شهرداری زمان نجفی جذب شدند

وی با بیان اینکه شورای شهر تهران در روندی دموکراتیک، شفاف و آزاد شهردار را انتخاب کردند، ادامه داد: در روحیه افشانی قول دادن و وعده دادن نیست. سیاست ایشان انتخاب افراد براساس دانش، تخصص، پاکدستی و همفکری با جریان تفکر حاضر در شورا است. از روزی که افشانی شهردار شده است حتی یک نفر ولو آبدارچی از اعتمادملی به شورا نرفته است. البته برخی اعضای اعتماد‌ملی هم اکنون در شهرداری شاغل هستند که  این مسئله در زمان آقای نجفی اتفاق افتاده است.

حضرتی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا با قیام و قعود شورای مرکزی حزب اعتمادملی را تثبیت کردید؟، خاطرنشان کرد:‌ پیشنهاد ما به کنگره این است که با توجه به مشکلاتی که احتمالا قرار است برای آقای کروبی و تایید صلاحیت ایشان به وجود آید، شورای مرکزی را برای مدتی محدود، تثبیت کردیم تا ان‌شاالله در این مدت فرجی صورت بگیرد و ایشان آزاد شود.

قائم مقام حزب اعتمادملی با بیان اینکه پرونده کنگره حزب اعتمادملی هنوز به کمیسیون ماده 10 احزاب نرفته است،گفت:‌ کمیسیون ماده 10 احزاب هر تصمیمی بگیرد، از آن استقبال می‌کنیم و به آنها می‌گوییم نگران تصمیمات‌تان نباشید.

حضرتی در پاسخ به این سوال که وحدت نمادین مدنظر معاون اول رئیس‌جمهور که اخیرا بیان شده چیست؟‌، تصریح کرد: جامعه ما بیش از هر چیز به وحدت نیاز دارد. تلاش آقای جهانگیری رفع محدودیت‌های خاتمی است تا در جلسه‌ای با حضور بزرگان نظام، آقای خاتمی هم حضور داشته باشند. 

وی با بیان اینکه تلاش دشمنان ایران ایجاد شکاف میان دولت و ملت است، تلاش ترامپ حمله به ایران نیست، بلکه ایجاد شکاف است. تا این شکاف آنقدر گسترش پیدا کند تا ایران از هم بپاشد، یادآور شد: متاسفانه با سوتدبیر دولت‌های مختلف بی‌توجهی‌هایی به مردم شده است. دولت باید جدیتی در برنامه‌ریزی‌هایش داشته باشد تا مردم متوجه این جدیت شوند. مردم به عمل نیاز دارند و به سخنرانی نیاز ندارند.

**توضیحات حضرتی درباره طرح ترافیک خود و پسرش

مدیرمسئول روزنامه اعتماد درباره دریافت طرح ترافیک خبرنگاران از سوی وی و فرزندانش عنوان کرد: حدود 200 نفر در زیرمجموعه گروه رسانه‌ای اعتماد مشغول به فعالیت هستند. در دنیای رسانه شاهد رفت و آمد خبرنگاران هستیم. ممکن است خبرنگارانی که طرح ترافیک می‌گیرند بعد گرفتن آن بروند. من هر سال به اسم خودم برای روزنامه می‌گیرم و آن ماشین برای کار روزنامه است. دوستانی که طرح ترافیک ندارند، از آن ماشین برای انجام کارهای خود استفاده می‌کنند. عمدتا با تاکسی رفت و آمد می‌کنم. من حتی از مجلس نیز طرح ترافیک نگرفتم. برخی‌ها به دنبال بهانه برای مچ‌گیری هستند، چون چیزی پیدا نکردند این مسئله را علم کردند.

حضرتی درباره دیدار اخیر اعضای فراکسیون امید با روحانی  گفت: آقای روحانی درباره برنامه‌ها و تنگناهای خود سخن گفتند. تاکید ایشان مبنی بر تفکیک وزارتخانه‌ها بود و از مجلس خواستند در این باره کمک کنند.

وی افزود: ما در این  جلسه تاکید کردیم، مردم احساس می‌کنند که جدیت بیشتری از دولت ببینند و یک برنامه شفاف و قابل فهم ارائه شود. تاکید ما بیشتر از تغییر کابینه داشتن برنامه قابل فهم و جدی است.گفتیم که ام‌المشکلات  و ام‌المصائب کشور ایجاد یاس و ناامیدی در مردم است.با کار عملی و برنامه جدی می‌توان این یاس و ناامیدی را از بین برد.