دولت در شرایط فعلی کار را رها کرده است/ فشار بسیار سنگینی روی دوش مردم است

محمدرضا رضایی‌کوچی نماینده مردم جهرم و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در کشور و سوءتدبیر از سوی دولت در مدیریت این شرایط اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر قیمت‌ها سرسام‌آور و لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند و فشار بسیار سنگینی روی دوش مردم است.

وی افزود: به نظر می‌رسد این بار بیش از توان تحمل مردم این فشار اعمال می‌شود و بازار هم چندین بار اعتصاب کرده است.

*فشار بسیار سنگینی روی دوش مردم است

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد:‌ مردم برای تامین هزینه‌های روزمره زندگی و حداقل‌های زندگی‌شان دچار مشکلات عدیده‌ای هستند.

رضایی‌کوچی ادامه داد: این انقلاب، انقلاب مستضعفان و پابرهنگان و جنوب شهری‌ها است لذا باید دولت توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت در شرایط فعلی کار را رها کرده است،‌ گفت: این موضوع متاسفانه برای کشور هزینه ایجاد می‌کند، حقوق کارمندی که امروز عملا به کمتر از نصف رسیده یعنی قدرت خرید او پایین آمده است؛‌ این مسئله می‌تواند در زندگی مردم تاثیر منفی بگذارد.

*دولت در شرایط فعلی کار را رها کرده است

رئیس کمیسیون عمران مجلس خطاب به رئیس‌جمهور و دولت یادآور شد: انتظار داریم دولت در این حوزه یک ورود جدی داشته باشد، یعنی ورود جدی همراه با برنامه و تدبیر. به ویژه در حوزه تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

*سوء مدیریت و عدم کنترل نظارت بازار را متلاشی و متلاطم کرده است

رضایی بر همین اساس اضافه کرد: درست است که از بیرون دست‌هایی در کار است و حکایت‌هایی می‌شود اما اصل موضوع به داخل کشور و نابسامانی،‌ سوء مدیریت و عدم کنترل نظارت در کشور برمی‌گردد که تا این حد بازار را متلاشی و متلاطم کرده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی گفت:‌ در حال معمولی هم قدرت خرید مردم بسیار پایین بود اما اکنون در بحث خرید مسکن هم مشکل دارند. با افزایش قیمت در حوزه مصالح ساختمانی قیمت مسکن افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و از توان مردم خارج است و اصلا نمی‌توانند خریدی داشته باشند. این زیبنده و شایسته کشور مقتدری با این همه ظرفیت‌های غنی که دارد، نیست.

*بی‌تدبیری‌ها باعث شده امروز شرایط سختی را دنبال کنیم

نماینده مردم جهرم در مجلس همچنین یادآور شد: کشور ما فقیر و ضعیفی نیست اما بی‌تدبیری‌ها باعث شده ما امروز شرایط سختی را دنبال کنیم.

«در کشوری مانند سوریه با اینکه درگیر جنگ است اما بهتر از ارزش پول ملی خود دفاع می‌کند، قیمت‌ها را کنترل می‌کنند و از ابتدا تا انتها بازارش قیمت مشخص دارد اما در کشور ما قیمت‌ها لحظه‌ای تغییر پیدا می‌کند.»

* هیچ اقتصاددانی نمی‌تواند یک ساعت بازار ایران را پیش‌بینی کند 

رضایی بر همین اساس اضافه کرد: هیچ اقتصاددانی نمی‌تواند یک ساعت بازار ایران را پیش‌بینی کند چرا که بازار از دست دولت خارج شده است و مدیریت اقتصاد کشور مسلط بر بازار و اوضاع اقتصادی کشور نیست؛ این نشان می‌دهد در برنامه‌ریزی‌ها ما مسیر اشتباهی را رفته‌ایم و دولت در حوزه اقتصادی خوب عمل نکرده است وگرنه نباید به این نقطه می‌رسیدیم.

وی خاطرنشان کرد: هر چند باید با دلالان ارز و متخلفان برخورد شود اما اینها معلول هستند و باید دید علت چیست و چه چیزی باعث شده دلال بازی شکل بگیرد و افراد اینگونه دلالی کنند.

* دولت در حوزه اقتصادی خوب عمل نکرده است /با اخلالگران برخورد شود

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه باید با اخلال‌گران بازار و کسانی که با حمایت‌های بیرونی و سوء برخورد شود، گفت: اما به نظر می‌رسد علت‌های اصلی این تلاطم بازار مشخص شود که عمده آن این است که در سیاست‌گذاری غلط اقتصادی در کشور است که شکل گرفته است که دولت باید به سرعت ورود کند و مجلس هم این آمادگی را دارد.

رضایی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: ما اصرار داریم بسیاری از دستور جلساتی که در مجلس و یا در دولت وجود دارد حذف شود. امروز باید تمام ظرفیت‌ها و توان دانشگاه‌ها، بخش خصوصی، دولت، مجلس و قوه قضائیه همگی به سمت کمک به معیشت مردم و اقتصاد کشور و کنترل قیمت‌ها بروند. ضمن اینکه اگر بخواهد این رویه ادامه پیدا کند دیگر مردم تحمل این همه فشار را نخواهند داشت.

* بسیاری از دستور جلسات فرعی مجلس و دولت باید حذف شود/اولویت اقتصاد است

وی در ادامه اعلام کرد که ما از رئیس‌جمهور می‌خواهیم که به صورت جدی به این مسئله ورود کنند و با جدیت وارد این مسئله شوند. هر مجموعه‌ای تا جایی که توان ندارد بدون رودربایستی و نگاه سیاسی تغییراتی در آن ایجاد کند.

رضایی بیان کرد:‌ هر چند در بانک مرکزی جابجایی انجام گرفته و آن را به فال نیک می‌گیریم اما کافی نیست بلکه تیم اقتصادی دولت باید متحول شود. که ما این حرکت جدی را از دولت نمی‌بینیم و این می‌تواند آثار و تبعات منفی داشته باشد.

*تیم اقتصادی دولت باید متحول شود

وی تصریح کرد: با جابجایی رئیس بانک مرکزی باز هم افزایش دلار را شاهد بودیم یعنی دلار حداقل 2 یا 3 هزار تومان ارزش قیمت داشته است و همچنین سکه هم بالای یک و نیم میلیون تومان افزایش داشته و این نشان می‌دهد بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند تاثیرگذاری داشته باشد و باید تیم اقتصادی با همدیگر کار کند.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به اینکه امیدوارم مجلس به خود بیاید و در جایگاه نظارتی کار خود را انجام دهد و این ایراد به مجلس هم وارد است،‌ گفت: بنده به عنوان کسی که سؤال از رئیس‌جمهور را امضا کردم معتقدم که سؤال از رئیس‌جمهور به معنای تضعیف دولت نیست.

* سؤال از رئیس‌جمهور به معنای تضعیف دولت و مچ‌گیری نیست

رضایی همچنین عنوان کرد که ما اکنون دولت را حمایت می‌کنیم اما در شرایط کنونی سؤال از رئیس‌جمهور به معنای تضعیف دولت است یا اینکه با مردم حرف بزنید؟ ما در مجلس می‌خواهیم فضایی باز شود که با مردم حرف زده شود و رئیس‌جمهور هر کجا مشکل دارد بیاید بیان کند تا مجلس به او کمک کند و موضوعات را حل کنیم. اعتقاد ما این است که این مسائل قابل حل است. بحث تحریم‌ها و مسائل خارج کشور ریشه در مسائل داخلی دارد.

وی یادآور شد:‌ حال از رئیس‌جمهور سؤال می‌کنیم تا پاسخگوی علت مشکلات اقتصادی کنونی باشد. بسیاری در تلاش هستند این سؤال مطرح نشود اما به نظر من این سؤال می‌تواند خود یک فرصتی باشد برای نزدیکی دولت به مجلس.

*رئیس جمهور باید پاسخگوی علت مشکلات اقتصادی کنونی باشد

رضایی در همین راستا خاطرنشان کرد: در بسیاری موارد سؤال به معنای تضعیف و مچ‌گیری نیست.حداقل رویکرد بنده هم همین است. رئیس‌جمهور باید به مجلس بیاید و با مردم حرف بزند، از خانه ملت با ملت حرف بزند و مسائل و مشکلات را مطرح کند و اصلا رای‌گیری هم نشود اما حرف‌های خود را بزند و هر کجا مشکلی هست بیان کند تا ضمن آن ما هم کمک کنیم. باید به رئیس‌جمهور کمک کرد تا  از شرایط فعلی عبور کنیم و این مشکلات حل شود .

*روحانی از خانه ملت با ملت حرف بزند 

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: حمایت به آن معنا نیست که ساکت باشیم و حرف نزنیم بلکه باید مسائل بیان شود، مشکلات شناسایی شده و برای آن نسخه بپیچیم و راهکارهای آن را برای حل مشکلات ارائه کنیم.