دولتمردان دست از لجبازی با منافع ملی بردارند

موسی الرضا ثروتی نماینده مجلس نهم ، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری برای حل مشکلات اقتصادی کشور گفت: وضعیت اقتصادی کشور در شرایطی قرار دارد که تعدادی از اقتصاددانان با نامه به رئیس جمهور و ارائه راهکارهایی خواهان همکاری و تغییر در شرایط موجود شدند؛ مقام معظم رهبری نیز در تازه ترین بیانات خود با تاکید براینکه پاره ای از کوتاهی ها توسط دولت صورت گرفته خواهان بهبود وضعیت اقتصادی کشور شدند، از این رو انتظار می‌رود سران سه قوه به عنوان اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی با استفاده از کارشناسان اقتصاد و نمایندگان اقتصادی مجلس با ارائه راهکارها و توجه به اجرای عملیاتی آنها سهم قابل توجهی در حل مشکلات اقتصادی کشور داشته باشند.

وی راهکارهای اقتصادی قالیباف را در جهت سامان بخشی به نقدینگی و ایجاد آرامش عمومی در مردم عنوان کرده خاطر نشان کرد: در مجموع راهکارهای داده شده باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد؛ یکی از جدیدترین راهکارها که توسط آقای قالیباف ارائه شده با هدف سامان‌بخشی به نقدینگی و کاهش رکود تورمی و فائق آمدن بر مشکلات بازار ارز به دولت و سران قوا پیشنهاد شده است. بی شک دولت باید دیدگاه‌های مدیران جهادی و مدیرانی که مشاورین اقتصادی خبره‌ای دارند را مورد توجه قرار دهد و بخش‌هایی که قابلیت عملیاتی شدن را دارند و اراده‌ای برای حل مشکلات جامعه در پشت آن نهادینه شده را در دستور کار قرار دهند. هر چند نباید این  نکته را فراموش کنیم که مهمترین موضوع اراده رئیس جمهور برای حل مشکلات کشوراست، مگر آقای سیف قبل از عزل شدن راهکارهایی به رئیس جمهور پیشنهاد نکرد؟ آیا آقای روحانی راهکارهای اقتصاددانانی که بارها درباره سیاست‌های غلط اقتصادی به ایشان توضیحاتی داده بودند را پذیرفت که این بار دلخوش به شنیدن یا دیدن راهکارهای آقای قالیباف باشیم؟

ثروتی با انتقاد از عملکرد تک‌روانه رئیس جمهور و بی‌اعتنایی به حل مشکلات مردم کرد: متاسفانه تک روی رئیس‌جمهور و عدم توجه به سایر پیشنهادات منجر به افزایش قیمت چند برابری قیمت ارز شد که وضعیت خسارت باری را به جامعه تحمیل کرد. در حالی که انتظار می رفت رئیس جمهور بابت مشکلات اقتصادی از مردم پوزش بطلبد اما ایشان همواره نشان داده توجهی به طرح های حمایتی از عموم مردم را ندارد. طرح معیشت مردم در افزایش گرانی و تورم از جمله طرح هایی است که باید عملیاتی شود تا بخشی از مردم آسیب‌پذیر را تحت حمایت قرار دهد. این طرح ماهانه نیازمند یک میلیارد دلار است تا با طراحی سیستمی همه خانواده ها با قیمت مناسب امکان تامین کالای ضروری خویش را داشته باشند. در حالی که دولت موافق اجرای چنین طرحی البته در حد زبان و بیان است اما دریغ از ذره ای همت برای اجرای آن.

وی خاطر نشان شد: متاسفانه نه تنها اهتمامی به انجام مسئولیت خود در برابر مردم ندارد بلکه سایر نهادها و قوا نیز مانند مجلس با کم کاری؛ عدم اجرای صحیح قانون و نظارت مطلوب دست دولت را برای انجام فعالیت های که امنیت اقتصادی را تهدید می کند بازگذاشته اند. اصلاً دولت اهل برنامه و اجرا نیست. بنده معتقدم در کنار دستگیری معاون ارزی بانک مرکزی، مدیر کل حراست بانک مرکزی و رئیس سابق بانک مرکزی نیز  باید پاسخگو باشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم با بیان اینکه دولت توجهی به راهکارهای جهادی ندارد، گفت: متاسفانه دستگاه های دولتی قائل به انجام وظیفه درست خود نیستند در چنین صورتی مشخص است که توجهی به راهکارهای عملیاتی مدیرانی چون آقای قالیباف نخواهند داشت. بی شک زمانی راهکارهای مدیران انقلابی اجرا می شود که دولت خود را موظف به تمکین از قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد  کند که چندین سال از تصویب آن می گذرد اما اجرا نمی شود. تا زمانی که موضوعی به نام شفافیت اطلاعات مورد توجه دولت نیست مسلما نمی توان انتظار داشت که راهکارهای انقلابی شفافیت زا مورد توجه و  در دستور کار دولت قرار بگیرد.

وی افزود: با آنکه آقای روحانی بر موضوع حقوق شهروندی بسیار تاکید داشتند اما ایشان اولین فردی هستند که حقوق شهروندی را زیر پا گذاشته اند چرا که اهمیتی به موضوع مهم شفافیت اطلاعاتی نمی دهند. متاسفانه قوانین زیادی تصویب شده و راهکارهای بسیاری توصیه شده اما تا زمانی که مسوول اجرای آن یعنی آقای رئیس جمهور تمایلی به اجرای آن نداشته باشد کاری از پیش نمی رود و در مورد نامه و راهکارهای عملیاتی  قالیباف نیز نمی توان امید به اجرای آن توسط این دولت دشت. یقینا آنگونه که مقام معظم رهبری فرمودند عدم تدبیردر مسائل ارزی کشور منجر به ایجاد چنین بحرانی شده، پس تا زمانی که دولت تمایلی به استفاده از راهکارهای مدبرانه ندارد وضعیت این چنین یا بدتر از این نیز خواهد شد.

نماینده مجلس نهم با بیان اینکه در این دولت توجهی به موضوع شایسته سالاری نمی شود، گفت: با آنکه مقام معظم رهبری و همه دوستداران نظام بر موضوع شایسته سالاری تاکید فراوانی دارند اما شایسته سالاری هیچ گاه رعایت نشده و نمی شود.با آنکه شعار دولت آقای روحانی طرفدار اعتدال بودن است اما عملا دراین دولت اعتدالی دیده نمی شود، بنحوی که به گفته خود دوستان اصلاح طلب، دولت رحم اجاره ای است. بنده معتقدم سیاسی بازی اصلاح طلبان از حد و اندازه گذشته بنابراین امکان شانتاژ و فریب دادن مردم دیگر وجود ندارد. آنگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند فقدان مدیریت و شایسته سالاری بلای جان کشور شده در حالی که آقای روحانی در چهار سال پیش تقصیرات را به گردن دولت قبل و الان به آمریکا ارتباط می دهد! یعنی ایشان  قائل به عدم انجام کار و بی تدبیری دولت نیستند و همه در مسائل و بحرانهای امروز جامعه مقصرند غیر از خود دولت!

وی بی توجهی دولت به راهکارهای جهادی را عامل تداوم بحران ها خوانده خاطر نشان شد: تا مادامی که دولت شعار دهد و از توجه به راهکارهای علمی و انقلابی  دور شود و از عمل فاصله بگیرد این وضعیت تداوم خواهد داشت.

ثروتی گفت: پایین نگاه داشتن قیمت ارز پیش از انتخابات به دلیل رای آوری بیشتر و اینکه دولت قادر به نظارت بر پتروشیمی ها و فروش محصولات با قیمت ارز آزاد نیست و ارزی که وارد بازار ثانویه نمی شود همهو همه بیانگر عدم توان کنترل دولت بر بازارها و عدم فهم وآگاهی درباره مسائل اقتصادی است. دولت بیشتر تمایل به گفتار درمانی دارد تا عملگرایی بنابراین نباید انتظار داشته باشیم دولت عزم خود را در اجرای راهکارهای  قالیباف کند چرا که دولت آقای روحانی اعتقادی به شایسته سالاری و کار تخصصی ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم با بیان اینکه دولتمردان دست از لجبازی با منافع ملی و مصالح کشور بردارند و راه را برای حضور مدیران جهادی باز کنند اظهار داشت: چه کسی از وزیر صنعت درباره بلایی که بر سر طرح شبنم یا حذف بارکد ها زد سوالی پرسید؟ اینکه دولت می گوید مردم آدرس انبارهای احتکار مواد غذایی را بدهند به منزله مدیریت درست دولت است؟ آیا دولت خود فاقد نظارت و شناسایی است که اینک دست به دامن مردم شده است؟ چندین میلیارد دلار ارزی دولتی کجا رفت و به چه کسی داده شد که دولت اینک از مردم  استمداد طلبیده است؟ هنگامی که دولت فاقد آگاهی و توانمندی است آیا می توان گفت که چنین دولتی جامعه را به سمت فنا و نابودی نمی کشاند؟ را به کی داده؟ وارد کننده به کی داد به چه قیمت داد در کجا عرضه کرد؟ بنده معتقدم آقای رئیس جمهور تنها فرد صد سال اخیر ایران است که مشکلات فراوانی را در اقتصاد کشور ایجاد کرد، مشکلات ما داخلی است و با مدیریت جهادی و انقلابی قابل حل است، بنابراین به رئیس جمهور و دولت توصیه می شود که دست از لجاجت بردارند چرا که اینک زمان گوش دادن و دل سپردن به راهکارهای جهادی است. مسلما اگر رئیس جمهور همچنان منتظر آشتی با کدخدا و برقراری ارتباط با اروپا باشد وضعیت اقتصادی با بحران های شدیدی رو به رو می‌شود از این رو توصیه می‌شود راهکارهای جهادی کوتاه مدت و میان مدت مورد توجه قرار داده شود تا در بلند مدت شاهد رونق اقتصادی و فعال شدن عرصه کسب و کار باشیم.