پیشگیری از افزایش قیمت کالاها ضروری است

شهاب نادری نماینده اورامانات در جلسه علنی امروز - یکشنبه - مجلس درباره رسیدگی فوری به مسئله خشکسالی باغات در منطقه اورمانات، روح الله باباصالح نماینده بوئین زهرا در خصوص عدم شروع به کار نیروگاه 500 مگاواتی بویین زهرا و حسن سلیلمانی نماینده کنگاور درباره تسریع در تامین اعتبارات لازم برای اتمام عملیات سد آناهیتا به رضا اردکانیان وزیر نیرو تذکر دادند.
اکبر ترکی و اکبر رنجبر زاده نمایندگان فریدون شهر و اسدآباد در تذکر مشترک به محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، خواستار ساماندهی و حمایت لازم از صادرات محصولات کشاورزی شدند.
علی محمد شاعری نماینده بهشهر و احمد مرادی نماینده بندرعباس هم به وزیر نفت تذکر دادند. محور تذکر آنها جلوگیری از عرضه بنزین و سوخت بی کیفیت در جایگاه های سوخت کشور و افزایش قیمت سوخت لنج های تجاری بود.
نماینده بهشهر همچنین در تذکر دیگری به وزیر جهاد کشاورزی خواستار جلوگیری از واردات برنج در فصل برداشت شد.
حسینعلی حاجی نماینده شاهین شهر، نادر قاضی پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران، اکبر رنجبرزاده نماینده اسدآباد و محمدرضا رضایی نماینده جهرم نیز درمورد ارز به رییس جمهوری تذکر دادند.
غیرقانون بودن پرداخت ارز دولتی به شرکت های دارویی و لزوم پرداخت یارانه دارویی به شرکت های بیمه، تامین بار مالی اجرای قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران،پرداخت مطالبات کشاورزان و گندم کاران و تسریع در تهیه مواد اولیه اورژانس و اتاق های عمل بیمارستان های دولتی، موضوع تذکر این نمایندگان بود.
به گزارش ایرنا، قاضی پور و محجوب همچنین در تذکر دیگری به رییس جمهوری و وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار به کارگیری مدیران پیشین که خانه نشین شده و حقوق دریافت می کنند، شدند.
محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر تخریب سکونتگاه مهاجران شیعه پاکستانی در باقرشهر و عین الله شریف پور نماینده ماکو درباره توزیع مابه التفات سوخت در شمال استان آذربایجان غربی و همچنین درمورد مستقل کردن هنگ مرزی چالدران به وزیر کشور تذکر دادند.
عین الله شریف پور نماینده ماکو در تذکری به وزیر صنعت، معدن و تجارت، خواستار تحویل خودروهای پیش فروش شده داخلی شد.
همچنین علی ساری نماینده اهواز و محمد حسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه درباره تالاب هورالعظیم و جلوگیری از تضییع حقوق جمهوری اسلامی در دریای خزر به محمد جواد ظریف تذکر دادند.
به گزارش ایرنا، نادر قاضی پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران در تذکری به وزیر صنعت، معدن و تجارت، خواستار تمدید ثبت سفارش کاغذ کتاب درسی برای شرکت سهامی افست شدند.
حسن سلیمانی نماینده کنگاور، ابوالفضل سروش نماینده تهران، علیم یار محمدی نماینده زاهدان و محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز به وزیر جهاد کشاورزی تذکر کتبی دادند. 
عملکرد سازمان امور عشایری استان کرمانشاه، لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، رسیدگی به محورهای مواصلاتی جنوب استان سیستان و بلوچستان و ضرورت نظارت مستمر بر قیمت بلیط هوایی محور تذکرهای این نمایندگان بود.
همچنین ابوالفضل سروش نماینده تهران در تذکری به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خواستار نظارت بر ارائه ارائه خدمات پرستاری و بهیاری در بیمارستان های بخش دولتی و عمومی شد.

**تذکرات شفاهی نمایندگان: فشار به دولت و وزیر خارجه درباره خزر به صلاح نیست 
شماری از نمایندگان مجلس همچنین امروز درمورد شفافیت بحث حقوقی دریای خزر، ایجاد شائبه حقوق رژیم حقوقی خزر، حضور نداشتن نماینده ای از مجلس در اجلاس خزر، خشک شدن دریاچه ارومیه، تحقیق و تفحص از مجلس، شهرداری و رسیدگی به وضع معشیت مردم به مسولان اجرایی کشور تذکر شفاهی دادند. 
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، شهروز برزگر نماینده مردم سلماس در تذکر شفاهی درباره کنوانسیون حقوقی دریای خزر گفت: این کنوانسیون در حال طی کردن مراحل قانونی خود است و بعداز آن حتما باید در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد. 
وی تاکید کرد: بنابراین ایجاد شائبه و فشار به دولت و وزیر خارجه به صلاح نیست. 

** با شفافیت بحث حقوقی دریای خزر در افکار عمومی بیان شود 
محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به وزیر امور خارجه اظهارداشت: مردم نسبت به حق حاکمیت ایران حساس هستند بنابراین تذکرات نمایندگان درخصوص معاهده دریای خزر در صحن علنی مجلس به همین علت بود که انتظار می رود با شفافیت، تمام بحث حقوقی دریای خزر برای افکارعمومی بیان شده و جلوی شایعاتی که در روزهای اخیر انتشار یافته، گرفته شود، چرا که این مردم محرم نظام و کشور هستند. 
وی در تذکر دیگری به وزیر امور خارجه ادامه داد: شما مسئول تیم مذاکرات برجام هستید و امروز اروپا در حال وقت کشی است و اقدام عملی از سوی اروپایی ها به چشم نمی خورد. اگر اروپا به هزینه های خود در ایران می اندیشد، باید هزینه های آن را بپردازد. 
این نماینده مردم در مجلس دهم درتذکر دیگری به دولت گفت: در شرایط حساس، سخت و دشوار کنونی، دولت باید از تمام ظرفیت نخبگان کشور برای مشورت استفاده کند که البته سازمان برنامه و بودجه جلسه ای با تعدادی از اقتصاددانان کشور برگزار کرد و این امر باید در تمام زمینه ها تسریع شود. 

**درمذاکرت دریای خزرهیچ نماینده ای از مجلس حضور نداشت 
علی بختیار نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری گفت: در مذاکرات مربوط به دریای خزر نمایندگان در جریان امور قرار نگرفتند و حتی از مجلس نیز یک نماینده در این رابطه حضور نداشت. 
وی درتذکر دیگری افزود: متاسفانه سوءاستفاده برخی مسئولان باعث بی اعتمادی مردم به همه آنها شده است، در این راستا دولت باید لایحه مربوط به نظام شفافیت را ارائه کند تا مانع فساد در کشور شود. 

**دریاچه ارومیه عملا خشک شده است 
محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی در تذکر به رییس جمهوری، وزیر نیرو و رییس سازمان محیط زیست درباره دریاچه ارومیه تصریح کرد: احساس می کنم اهمیت این دریاچه فقط کارکرد تبلیغاتی و کسب رأی در زمان انتخابات را دارد. 
وی ادامه داد: دو سال است که نه از طرف نمایندگان و نه از طرف سازمان محیط زیست موضوع دریاچه ارومیه پیگیری نشده است و عملا این دریاچه خشک شده است، از رییس جمهوری درخواست می کنم که در این زمینه تلاش جدی داشته باشد. 
حسن نژاد درادامه در تذکر دیگری درباره فوتبال برتر کشور خطاب به وزیران کشور و ورزش و جوانان و رییس سازمان صدا و سیما اظهارداشت فرآیندی که در فوتبال طی می شود کل وحدت ملی را زیر سوال برده است. 

** تحقیق و تفحص از شهرداری بار دیگر در مجلس مطرح شود 
همچنین مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به مواد 214 و 217 آئین‌نامه داخلی مجلس گفت: ‌ بیش از 160 نفراز نمایندگان برای تحقیق وتفحص یک پالایشگاه رای دادند اما برای شهرداری و تحقیق و تفحص از آن مجلس حتی به اصل آن هم رای نداد بنابراین درخواست دارم بار دیگر موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس مطرح شود. 
وی در تذکر دیگری یادآور شد: عده‌ای از طلاب حوزه علمیه قم علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شعاری دادند که واقعا ظلم است بنابراین باید از افراط ‌گری پرهیز شود. 

** درخواست تحقیق و تفحص از مجلس را به هیات رییسه ارایه دهید 
حسن کامران دستجردی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: من از اردیبهشت ماه درخواست تحقیق و تفحص از مجلس شورای اسلامی را داده ام ولی رییس کمیسیون برنامه و بودجه ما را بازی می دهد. 
وی ادامه داد: وقتی نمایندگان مجلس از دولت و وزرا سوال و استیضاح را مطرح می کنند مگر مجلس جدا از حکومت است، هیچ ترسی نباید برای تحقیق و تفحص داشته باشیم. 
این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: من به قراردادهای خارج از مناقصه مجلس اعتراض دارم، چه ایرادی دارد که تحقیق و تفحص از مجلس انجام شود یا تحقیق و تفحص را رد کنند یا این درخواست را تایید کنند. 
کامران خطاب به پزشکیان که ریاست جلسه را برعهده داشت، خاطرنشان کرد: موضوع تحقیق و تفحص از مجلس را در جلسه هیات رییسه مطرح کنید. 

**دولت و مجلس از روزمرگی دست بردارند 
سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی هم در تذکر شفاهی گفت: چندین بار درخصوص مشکلات اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم تذکر داده شد، مردم انتظار دارند دولت و مجلس از روزمرگی دست برداشته و فکری به حال معیشت آنها کنند. 
وی ادامه داد: در بورس کالا، تولیدکنندگان پتروشیمی که صدها میلیارد تومان هزینه برای کارخانجاتشان کرده اند فقط 380 تومان در هر کیلو فروش سود می کنند، این در حالی است که افرادی که از بورس کالا خریداری می کنند و به بازار عرضه می کنند، در هر کیلو 6 هزار تومان سود می برند، این رقم سودهای تریلیاردی برای آنها به ارمغان می آورد چرا اجازه نمی دهیم تولیدکنندگان پتروشیمی محصولاتشان را بدون واسطه به مصرف کنندگان بفروشند، در حال حاضر دلالان از این وضعیت سودهای زیادی می برند.