پشت پرده استیضاح کرباسیان چه گذشت؟

حسن نوروزی، با اشاره به استیضاح شدن کرباسیان در مجلس گفت: استیضاح وزیر امور اقتصاد و دارایی دلایل متعددی داشت که از جمله می توان به بهم ریختگی وضعیت تولید، کم توجهی به تولید داخلی، مسائل پولی و بانکی، فروش سکه بدون برنامه، افزایش قیمت ارز بدون برنامه، عدم تقابل با آمریکا از طریق تقابل با ارز این کشور، عدم جایگزینی ارزهای دیگر به جای دلار و عدم توجه به کسب و کار توجه کرد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بحث های مربوط به قاچاق کالا، وضعیت گمرکی کشور، انتصابات ناموزون وزیر و برخی انتصابات خاص در روزهای اخیر، عدم توجه به اجرای برنامه ششم توسعه، عدم عمل به وعده های وزیر در ابتدای معرفی به مجلس را از دیگر دلایل استیضاح کرباسیان توسط نمایندگان عنوان کرد.

تورم به مرز 20 تا 30 درصد رسیده است

وی با بیان اینکه مردم از گرانی افسارگسیخته در بازار که سرمنشاء عدم تعادل، خدمات و نقدینگی کشور خسته شده اند، ادامه داد: زمانی که نقدینگی کشور 4.5 برابر تولید و خدمات شود یعنی کشور ورشکسته شده و زمانی که تورم از مرز 15 درصد گذشته و به مرز 20 تا 30 درصد برسد یعنی در کشور مشکل اقتصادی وجود دارد.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قرار بود تورم در کشور یک رقمی شود، اظهار داشت: وجود شرایط کنونی یعنی اینکه وزارت اقتصاد نتوانسته ارتباط خوبی با خارج از کشور برقرار کند در حالی که کشور ترکیه در ایران جانبو افتتاح می کند ایران نتوانسته در کشورهایی همانند عراق، افغانستان، ترکیه و روسیه فروشگاه ایجاد کند.

استیضاح  با بسیاری تهدیدات جانبی مواجه شد

وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد نتوانسته در خارج از کشور اعلام کند که اگر کسی در ایران دلار سپرده گذاری کرد سود 2.5 تا 3 درصدی دریافت می کند، افزود: این موضوع در حالی رخ می دهد که به سپرده های ریالی در کشور سود 15 تا 25 درصد پرداخت می شود و اگر پرداخت سود 3 درصدی اعلام شود حجم زیادی دلار به کشور وارد می شود.

نوروزی با تاکید بر اینکه به دلیل شرایط حاکم در کشور استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی کلید خورد، ادامه داد: این استیضاح همراه با بسیاری تهدیدات جانبی از طریق برخی همکاران مواجه شد که این افراد خود را صاحب و مالک مجلس می دانند.

القا می کردند که رهبر معظم انقلاب با استیضاح مخالف است

وی تاکید کرد: در زمان مطرح شدن استیضاح برخی تهدیدات و القائات نادرست و مسائل ناموزون همانند اینکه رهبر معظم انقلاب با این استیضاح مخالف و اقدام نمایندگان مقابله با امام زمان (عج) است مطرح شد البته نمایندگان یقین دارند که رهبر معظم انقلاب این فرمایشات را بیان نکرده و به عقلانیت مجلس معتقد است.

تقریبا برای هر نماینده ای یک فرد وارد مجلس شده بود

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه وزارت اقتصاد یارگیری یک به یک در مجلس انجام داده بود، افزود: بیش از 2 تا 3 برابر استیضاح های گذشته دولت نیرو وارد مجلس و تقریبا برای هر نماینده ای یک فرد وارد مجلس شده بود، همچنین بیشتر وزرا در جلسه استیضاح حضور یافته و حتی استانداران نیز با نمایندگان تماس گرفته و درخواست می کردند که استیضاح انجام نشود.

وی ادامه داد: برخی نمایندگان با فریاد، حرکات ناهنجار و هجوم به سخنرانان که مخالف با اصل دموکراسی و استقلال مجلس است سعی می کردند مانع استیضاح شوند اما استیضاح انجام شد.

نوروزی با بیان اینکه فراکسیون امید مخالف استیضاح کرباسیان و دو فراکسیون ولایی و مستقلین ولایی عنوان کرده بودند که نمایندگان آتش به اختیار عمل کنند، تاکید کرد: سران فراکسیون ها به جز مستقلین که از آن اطلاعی ندارم مابقی با استیضاح ویز امور اقتصادی و دارایی مخالف بودند.

وی افزود: بیشتر اعضای کمیسیون تخصصی اقتصادی با استیضاح کرباسیان مخالف بوده و  در این زمینه به استیضاح کنندگان کمکی نکردند.

آمریکا اتاق جنگ خود را در خزانه داری ایالات متحده مستقر کرده است

نوروزی با بیان اینکه از رئیس جمهور درخواست می شود که برای وزارت اقتصاد فردی اقتصاددان به مجلس معرفی کند، تصریح کرد: باید هیاتی تعیین شود تا از 5 هزار اقتصاددانی که اعلام کردند حاضر هستند به کشور کمک کنند را دعوت کرده و نظرات آن ها را اخذ کنند و فردی که همفکر با رئیس جمهور، جوان، سخت کوش، ایثارگر، دلداده به نظام و انقلاب و فرزند شهید و جانباز را برای این وزارتخانه انتخاب کند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا اتاق جنگ خود را در خزانه داری ایالات متحده مستقر کرده است، افزود: فرزندان ایثارگر ایران در برابر جهانخواران که با لطایف الحیل و جنگ علمی به تقابل به ایران آمده اند ایستادگی می کنند بنابراین رئیس جمهور باید از بین آن ها و فرزندانی که در درون کشور پرورش یافته اند فردی را انتخاب کند نه دلدادگان به خارج و افرادی که فرزندان آن ها در آمریکا، انگلستان و کانادا درس خوانده و خانواده های آن ها در خارج از کشور هستند.

اقتصاددانانی که روز گذشته استیضاح شدند اقتصاد مقاومتی را ارتباط با خارج می دانند

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه فردی که برای وزارت اقتصاد انتخاب می شود باید روزانه و شبانه به رئیس جمهور گزارش دهد، ادامه داد: چه ایرادی دارد که ما دلار آمریکایی را که بی ارزش بوده کنار گذاشته و دو سه ارز را جایگزین آن کنیم و با ارز روسیه، چین و ترکیه معامله کنیم بنابراین با این تصمیمات ایران خواستار قطع رابطه با آمریکا می شود و منتظر نمی ماند که ترامپ به ایران حمله اقتصادی کند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاددانانی که روز گذشته استیضاح شدند اقتصاد مقاومتی را ارتباط با خارج می دانند، یادآور شد: اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد برون زا نیست بلکه درون زا بوده و باید از طریق آن درون کشور یعنی کشاورزی، شیلات و صنعت را تقویت کرد.

برخی به جای روی آوردن به استفاده از میادین مشترک دور خود می چرخند

نوروزی با انتقاد از نامه برخی وزرا برای اینکه باید قطعات خارجی برای محصولات خریداری شود، افزود: توتال را به کشور دعوت و اسرار نفتی و گازی را در اختیار این شرکت قرار دادند در حالی که توتال ایران را ترک و اسرار ما را با خود برد و به جای روی آوردن به استفاده از میادین مشترک دور خود چرخیده و در حالی که در عمق 20 متری دریای خزر چاه زده شده بود دکل ها عقب کشیده شد و دو دستی خزر به دشمنان ایران تقدیم شد که این خیانتی نابخشودنی است.

وی با بیان اینکه فرزندان انقلاب باید در خدمت کشور قرار گیرند، ادامه داد: در جنگ تحمیلی جوانان 18 تا 20 ساله فرمانده تیپ و لشگر شدند و جبهه و جنگ را مدیریت کردند و رئیس جمهور نیز در جنگ حضور داشت بنابراین امروز باید به فرزندان همان افراد تکیه شود چرا که فرزندان همان افرادی که در آن شرایط کشور را حفظ کرده اند امروز نیز می توانند کشور را مدیریت کنند.

رتبه تولید و خدمات باید افزایش یابد

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همان روزی که قطعه ساز خارجی به داخل کشور آورده شد صنایع و قطعه ساز داخلی ذلیل شد، اظهار داشت: زمانی که سازمان گسترش تشکیل شد در واقع این سازمان نفوذی هایی بودند که به قطعه سازی ایران ضربه زده و مشکلات امروز را برای کشور ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه دولت باید با چابک سازی، مجاهدت طلبی و دلدادگی به انقلاب پول کشور و انقلاب را در خدمت تولید قرار دهند، افزود: رتبه تولید و خدمات باید افزایش یابد و زمانی که بر رتبه آن ها افزوده و با نقدینگی کشور برابر شد از آن لحظه رشد آغاز می شود.  

کارخانه های کشور به جای کارکرد سه شیفته یک سوم یک شیفت کار می کنند

نوروزی با اشاره به اینکه کارخانه های کشور به جای کارکرد سه شیفته یک سوم یک شیفت کار می کنند، ادامه داد: در واقع این کارخانه ها 2 ساعت کار مفید انجام می دهند در حالی که اگر امکانات، سرمایه و تسهیلات را بدون ایجاد بن بست در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند حوزه کشاورزی، صنعت و دام تقویت، بازار پررونق، تولید و نقدینگی با یکدیگر تراز و تورم کاهش می یابد که در این صورت آزادسازی قیمت ها و ارزانی رخ می دهد البته این امر میسر نمی شود مگر اینکه رئیس جمهور و نظام اسلامی به فرزندان انقلابی و ایثارگر خود اعتماد و اتکا کند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور می تواند از جوانان همفکر خود و یا خطوط فکری مختلف در وزارت اقتصاد استفاده کند، تاکید کرد: فردی که پدرش در راه نظام دست و پا هدیه داده و به شهادت رسیده می تواند از منافع نظام حراست و مانع واگذاری نفت و گاز به حریف شود، به توتال ها روی نیاورده و برای انتقال خط لوله گاز به پاکستان و هند اقدام کند.

دکل های ایران که از عمق 20 متری خزر خارج شده باید بازگردد

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دکل های ایران که در عمق 20 متری خزر مستقر شده بود باید بازگردد، افزود: صنعت کشور باید یک بار دیگر به قطعه سازان داخلی خود اعتماد کند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور باید یک بار در رسانه ملی حضور یافته و وسایل خارجی خود اعم از تلفن همراه و خودرو را کنار بگذارد، تصریح کرد: رئیس جمهور باید اعلام کند که می خواهد از وسایل ایرانی استفاده کند که اگر این اتفاق رخ دهد پیروزی حاصل می شود.