سرانجام قانع نشدن مجلس از پاسخ های روحانی؟

گروه سیاسی- صبح سه شنبه برای دومین بار در تاریخ جمهوری اسلامی طرح سوال نمایندگان مجلس از رئیس جمهور اجرا شد و شیخ حسن روحانی اینبار به میان نمایندگانی رفت که اکثریت آنها متعلق به جناح اصلاح طلب و اعتدالی هستند و پاسخ سوالات نمایندگان را داد.

به گزارش افکارنیوز، سوالات از روحانی چه بود؟

سوال اول: چرا دولت جنابعالی در کنترل قاچاق، که یکی از مهمترین عوامل فلج تولید ملی است، موفق نبوده است؟

سؤال دوم: علت استمرار تحریم‌های بانکی با گذشت بیش از دو سال و علیرغم اجرای همه تعهدات برجامی ایران چیست؟

سؤال سوم: چرا دولت تدبیر و امید نسبت به کاهش بیکاری مفرط، اقدام شایسته‌ای ندارد؟

سؤال چهارم: علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله در دولت جنابعالی، علی‌رغم وعده‌ها و اعلام‌های عبور از رکود چیست؟

سؤال پنجم: علت افزایش شتابان ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟

این پنج سوال را در ابتدا محمد دهقان، نقوی‌حسینی، حمیدرضا فولادگر، محمد حسین فرهنگی و کوروش کرم‌پور مطرح کردند و روحانی در 30 دقیقه به این سوالات پاسخ داد، پس از آن ذوالنوری که خود از طراحان سوال از رئیس جمهور بود سوالش را مطرح کرد و باز هم روحانی کوشید تا پاسخ نمایندگان را بدهد.

علی لاریجانی  رئیس مجلس نیز تک‌تک سؤالات را جداگانه به رأی نمایندگان گذاشت که نتایج این رأی‌گیری‌ها به شرح زیر اعلام شد؛

سوال اول: چرا دولت جنابعالی در کنترل قاچاق، که یکی از مهمترین عوامل فلج تولید ملی است، موفق نبوده است؟ وکلای ملت با 123 رأی موافق، 138 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 271 نماینده حاضر در صحن علنی، پاسخ‌های رئیس‌جمهور به این سؤال را قانع‌کننده ندانستند.

سؤال دوم: علت استمرار تحریم‌های بانکی با گذشت بیش از دو سال و به رغم اجرای همه تعهدات برجامی ایران چیست؟ وکلای ملت با 137 رأی موافق، 130 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 271 نماینده حاضر در صحن علنی، پاسخ‌های رئیس‌جمهور به این سؤال را قانع‌کننده دانستند.

سؤال سوم: چرا دولت تدبیر و امید نسبت به کاهش بیکاری مفرط اقدام شایسته‌ای ندارد؟ وکلای ملت با 74 رأی موافق، 190 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 272 نماینده حاضر در صحن علنی، پاسخ‌های رئیس‌جمهور به این سوال را قانع‌کننده ندانستند.

سؤال چهارم: علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله در دولت جنابعالی، علی‌رغم وعده‌ها و اعلام‌های عبور از رکود چیست؟ وکلای ملت با 116 رأی موافق، 150 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 272 نماینده حاضر در صحن علنی، پاسخ‌های رئیس‌جمهور به این سؤال را قانع‌کننده ندانستند.

سؤال پنجم: علت افزایش شتابان ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟ وکلای ملت با 68 رأی موافق، 196 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 272 نماینده حاضر در صحن علنی، پاسخ‌های رئیس‌جمهور به این سؤال را قانع‌کننده ندانستند.

نمایندگان مجلس از 4 سوال قانع نشدند و تنها قانع شدن به یک سوال را رای دادند اما سوال اصلی در اذهاان عمومی این است که بعد از قانع نشدن نمایندگان چه اتفاقی می افتد؟

نکته مثبتی که در جلسه دیروز مجلس اتفاق افتاد این بود که دیگر خبری از بگم بگم ها و تهدید به افشاگری وجود نداشت و در جوی تعاملی این سوالات و پاسخ های رئیس جمهور اتفاق افتاد، اگر چه نمایندگان قانع و راضی از پاسخ ها نبودند.

در این میان باید به دو نکته توجه داشت، اول اینکه کشور در شرایط حساسی قرار دارد و دشمنان قسم خورده انقلاب  منتظر فرصت برای ضربه به کشور هستند و در این شرایط روحیه تعاملی بین مسئولین و همدلی آنها با مردم می تواند مشکلات را رفع کند.

از سوی دیگر دولت باید توان خود را برای بر طرف کردن مشکلات اقتصادی و به ویژه معیشتی به کار ببندد.

مردم انتظار دارند دولت در جنگ اقتصادی ، جهادی عمل کند و دیگر مسئولان در قوه قضاییه و مقننه باید برای اداره کشور به دولت کمک کنند.

این در حالی است که صحبت هایی مبنی بر ارسال گزارش قانع نشدن نمایندگان از پاسخ های رئیس جمهور به قوه قضاییه وجود داشت که لاریجانی آب پاکی را روی دست نمایندگان ریخت.

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه) پارلمان در تذکری اظهار داشت: در ماده 213 آیین‌نامه داخلی مجلس آمده اگر اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس‌جمهور به سوالی قانع نشده باشند و موضوع سوال نقض قانون یا استنکاف باشد، آن سوال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

وی افزود: سوال ما این است که چه کسی باید تشخیص دهد که سوال باید به قوه قضاییه ارسال شود، آیین‌نامه در این جا مسکوت است، در این زمینه مجلس باید تصمیم بگیرد، افکار عمومی منتظر است که نتیجه را مشاهده کند، شما به عنوان رئیس مجلس چه ساز و کاری ارائه می‌کنید.

وی همچنین گفت: هر کسی مصاحبه‌ای می‌کند و چیزی می‌گوید و یک فضای در هم گسیخته‌ای امروز حاکم شده است، به مرکز پژوهش ها دستور دهید گزارشی در مورد این نقض قانون‌ها ارائه کند، ما به عنوان نمایندگان ملت چه کنیم، شما دستور دهید آمارها را به ما ارائه دهند.

در ادامه این جلسه، علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر سلیمی، توضیح داد: این مطلب روشن است، در آیین‌نامه داخلی مجلس نوشته شده چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر از پاسخ رئیس‌جمهور به سوالی قانع نشده باشند و موضوع سوال نقض قانون یا استنکاف از قانون باشد سوال به قوه قضاییه ارجاع می‌شود، ولی موضوع هیچ‌کدام از سوالات نقض قانون و استنکاف نبود.

وی افزود: برخی از آقایان در لابه لای صحبت‌هایشان اشاراتی به موارد نقض داشتند، ولی موضوع سوال این نبود، اگر می‌خواستند این کار را بکنند باید ردیفی از سوالاتشان این بود که نقض قانون و استنکاف از قانون این است که در این صورت امکان ارجاع به قوه قضاییه وجود داشت وگرنه این سوالات قابل ارجاع نیست.