آیا عهدنامه مودت درباره تحریم های بعد از خروج آمریکا از برجام قابل استناد است؟

محمدعلی پورمختار  در خصوص شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه، گفت: آمریکا در مقابل ادعاهای ایران به لحاظ شکلی و ماهیتی دفاع می‌کند، البته به لحاظ شکلی در مورد صلاحیت دیوان برای رسیدگی به این پرونده هم دفاعیاتی داشتند که پیش از این رد شد.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آمریکایی‌ها هم اکنون هم به دفاع ماهیتی از پرونده علیه ایران پرداختند و از این رو، موضوع را بی ارتباط با عهدنامه مودت و برجام می‌دانند.

وی افزود: آمریکا برای فرار از پاسخ ایران و محکومیت مستنداتی را ارایه خواهد کرد اما به نظر هیچ کدام از ادله‌های وکلای آمریکایی قابل قبول برای دیوان نیست زیرا مبنای جمهوری اسلامی عهدنامه مودت است.

پورمختار یادآور شد: ایران و آمریکا در عهدنامه مودت روابط دو طرفه‌ای را پذیرفتند و یکی از موارد آن اشاره دارد که هیچ کدام حق ندارند اقدامی علیه کشور دیگر انجام دهند. لذا زمانی که ما در شرایط جنگی قرار نداریم، به استناد خروج از برجام نمی‌تواند تحریم‌های تحمیلی علیه ما تصویب کند زیرا خلاف عهدنامه مودت است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این موضوع که در زمان تدوین معاهده مودت برجامی نبوده بنابراین تحریم های بعد از خروج آمریکا از برجام نمی تواند با استناد به عهدنامه مودت باطل باشد قابل قبول نیست و در هر حال به شکل کنونی آنها اجازه تحریم ایران را ندارند.