کانادا از سیستم پرداخت مستقل از دلار برای تعامل با ایران حمایت می‌کند

حمایت وزیر خارجه کانادا از ایده سیستم پرداخت مستقل از دلاربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه آلمانی اشپیگل در مصاحبه‌ای با کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا نظر او را درباره سیستم پرداخت مستقل از دلار، پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) مورد پرسش قرار داد.

نشریه اشپیگل در ابتدا با اشاره به توافق آب و هوایی پاریس، مناقشات بر سر تجارت آزاد و توافق هسته‌ای ایران نوشت: از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سیاست‌های جهانی تغییرات چشمگیری را شاهد بوده است. اشپیگل همچنین کانادا را یکی از متحدان نزدیک واشنگتن دانست. کریستیا فریلند در این مصاحبه به تشریح مواضع کشورش در برابر تغییر در سیاست‌های کاخ سفید پرداخت.

اشپیگل با اشاره به اینکه هیچکس نمی‌تواند با تقویت دموکراسی لیبرال مخالفت کند این سوال را مطرح کرد زمانیکه نزدیکترین متحد شما آمریکا است چگونه می‌توان در این مسیر گام برداشت. فریلند در پاسخ گفت: من نمی‎توانم بگویم که آمریکا دیگر دموکراسی لیبرال را دنبال نمی‌کند. کانادا همواره دوست نزدیک آمریکا خواهد بود. آنچه باعث اتحاد دو کشور شده فراتر از مناقشات فعلی با دونالد ترامپ است. شهروندان هر دو کشور به طور روزمره با هم ارتباط دارند و دوستان ما در آمریکا متعهد به دموکراسی قدرتمند هستند.

با این حال وزیر خارجه کانادا یادآور شد که این کشور نیز همانند آلمان در موارد بسیاری با سیاست فعلی کاخ سفید اختلاف نظر دارد. فریلند افزود: ما برخی تصمیمات ترامپ بویژه تصمیم به ترک توافق آب و هوایی پاریس را رد می‌کنیم. ما تلاش خود را بر تقویت روابط نزدیکتر با اروپا متمرکز کرده‌ایم با این حال بازهم یادآور می‌شویم که درها همچنان به روی آمریکا باز است.

وزیر خارجه کانادا در بیان مواضع کشورش درباره این مسئله که علیرغم خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و اعمال تحریم علیه شرکت‌های تجاری طرف تجارت با تهران، آلمان پیشنهاد یک سیستم پرداخت مستقل از دلار را مطرح کرده است، گفت: کانادا همچنان به تعهد خود به توافق‌نامه‌های بین‌المللی پیشین پایبند است و آنها را به رسمیت می‌شناسد. حتی زمانیکه یک دولت جدید روی کار بیاید به این موضوع پایبند است. ما حتی توافق‌هایی را از دولت پیشین داشتیم که آنها را خوشایند نمی‌دانستیم اما شما همچنان می‌توانید بر روی حرف‌های کانادا حساب کنید. فریلند در پاسخ به این موضوع که آیا جهان پس از خروج آمریکا از برجام نیاز به یک سیستم پرداخت مستقل از دلار دارد، گفت: به عقیده من این موضوع نیازمند تفکر عمیق است اما ایده سیستم مستقل از دلار به نظر امیدبخش می‌رسد. با این حال این موضوع برای شرکت‌های اروپایی نسبت به شرکت‌های کانادایی به مراتب اهمیت بیشتری دارد.

 در ادامه نشریه آلمانی اشپیگل با اشاره به مذاکرات در جریان بر سر پیمان نفتا، قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی، این سوال را مطرح که چگونه با وجودی که ترامپ صنعت آلومینیوم کانادا را خطری برای امنیت ملی آمریکا می‌داند دستیابی به یک توافق تجارت آزاد جدید با این کشور ممکن است. فریلند ادعای رئیس جمهور آمریکا درباره تهدیدات کانادا را پوچ و بی‌اساس دانست. او در این باره گفت: با اینهمه براساس قانون آمریکا ما بخشی از مجموعه دفاعی این کشور به حساب می‌آییم. با این حال پیشرفت‌های که مکزیک در مذاکرات به آن دست یافته سبب تشویق ما شده و نسبت به پیوستن کانادا به این توافق خوشبین هستیم.

اشپیگل در بخشی از مصاحبه خود به توئیت فریلند در حمایت از رائف بداوی، فعال حقوق بشر در عربستان اشاره کرد و فریلند نیز دولت کانادا را مدافع همیشگی حقوق بشر در جهان دانست و تاکید کرد این کشور همانند آلمان به موضوع حقوق بشر در دیگر کشورها واکنش نشان می‌دهد و نباید در این باره سکوت کرد. وزیر خارجه کانادا در پاسخ به اینکه تا چه زمان فشار دیپلماتیک و اقتصادی را از سوی ریاض تحمل خواهند کرد، گفت: ما همواره به دنبال تبادل در روابط هستیم این موضوع مسئله حمایت از حقوق بشر را نیز شامل می‌شود. اگر مواردی از نقض حقوق بشر در دیگر کشورها را شاهد باشیم، سکوت نخواهیم کرد.