زنجیره تفرقه‌ افکنی میان ایران و عراق

در جریان پنجمین روز از موج جدید ناآرامی ها که در بصره عراق به وقوع پیوسته، مراکز مشخصی از جمله کنسولگری ایران مورد هدف قرار گرفت. این مراکز از سوی شبکه‌هایی مثل العربیه وابسته به سعودی، اسکای نیوز عربی وابسته به امارات و بی‌بی‌سی عربی وابسته به انگلیس، مراکز ایرانی یا نزدیک به جمهوری اسلامی عنوان شده اند.

منشأ ناآرامی های اخیر عراق به پیش از برگزاری انتخابات در این کشور باز می گردد که آمریکا و عربستان تلاش های بسیاری برای جلوگیری از برگزاری این انتخابات داشتند. آنها وضعیت مردم آواره و معیشتی در عراق را بهانه ای کردند تا انتخابات را بارها عقب بیاندازند با این حال انتخابات در موعد مقرر خود برگزار شد و حتی نتیجه آن به گونه ای بود که به زیان ایران تمام نشد.

در همین حین بود که شاهد پیروزی ارتش و حشدالشعبی عراق در جریان مبارزه با داعش بودیم که همین موضوع باعث شد آمریکا و هم پیمانان منطقه ای آنها از طرق دیگر به دنبال پیشبرد اهداف خود باشند که مهم ترین آن ایجاد تفرقه و وحدت شکنی میان قومیت‌ها و مذاهب مختلف در داخل عراق و اختلاف افکنی میان ملت عراق و ایران از هر طریقی بود.

هفته گذشته بود که موجی علیه زائران عراقی که به مشهد سفر می کنند به وجود آمد که اهداف دیگری از این سفر خود دارند که بعد از کش و قوس های زیاد آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد در خطبه‌های نماز جمعه خود کل ماجرا را توطئه انگلیس خواند و گفت: «مستکبرین آمدند که کاری کنند تا این سه ملت را در مقابل هم قرار دهند و در مقابل هم قرار بدهند؛ حداقل در عرصه بدبینی و سوظن. عامل این توطئه هم انگلیسی‌ها هستند، چون این توطئه از روزنامه گاردین شروع شد که بگویند مردم عراق وقتی به خراسان می‌آیند زنان ایرانی را در معرض امیال شهوانی خود قرار می‌دهند.»

از سوی دیگر همزمانی توطئه های جدید آمریکایی-سعودی که به خصوص در کشور عراق صورت می گیرد با آغاز ماه محرم، دلیل دیگری بر اتقان تصمیم آنها بر وحدت شکنی و ایجاد تفرقه و به هم ریختگی داخلی است. چنانچه راهپیمایی عظیم و باشکوه اربعین حسینی(ع) همواره باعث عصبانیت دشمنان بوده چرا که بزرگ ترین حرکت مذهبی در سراسر دنیا محسوب می شود که به موجب آن وحدت مسلمانان در مذاهب و قومیت های مختلف به نمایش گذاشته می شود. از این رو بدخواهان سعی دارند از هر طریقی این نمایش حماسی را تحت الشعاع قرار دهند که پروژه آن را نیز از پیش از آغاز ماه محرم کلید زده اند.

در همین زمینه نمایندگان مجلس نیز اظهار نظر کرده و دلیل اتفاقات اخیر را تشریح کرده اند که در ادامه می خوانید:

 آشنایی انگلیسی‌‌ها با فرهنگ و رسوم کشورهای خاورمیانه باعث سوءاستفاده از نقاط ضعف و تفرقه‌افکنی میان قومیت‌ها شده است

محمد ابراهیم رضایی، با بیان اینکه آمریکایی ها به خصوص صهیونیست ها تلاش بسیار زیادی کردند تا پروژه منطقه خونین را در سوریه و عراق راه اندازی کنند، گفت: آنها قصد دارند برای نجات اسرائیل میان مسلمانان جنگ داخلی راه بیاندازند.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با یادآوری این مطلب که آمریکایی ها به دنبال تجزیه کشورهای مختلف منطقه هستند، عنوان کرد: آمریکایی ها به منظور تضعیف کشورهای مسلمان و امنیت بخشی به اسرائیلی ها پروژه هایی را راه اندازی کردند که یکی پس از دیگری با شکست مواجه شد.

 
محمد ابراهیم رضایی

وی افزود: عامل این شکست ها نیز نیز بیداری ملت ها، اتحاد و انسجام آنها به خصوص با تأثیرپذیری از نقش ایران در همراهی با عراق و سوریه و پیوستن روسیه و ترکیه به این جمع بوده است.

رضایی ادامه داد: با این حال اشرافی که انگلیسی ها طی سال ها به سرزمین های خاورمیانه پیدا کرده و شناسایی فرهنگ، آداب و رسوم منطقه باعث شده بتوانند با استفاده از نقاط ضعف جو سنگینی میان دو ملت ایران و عراق به وجود بیاورند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه نباید رابطه میان ایران و عراق به بازیچه ای میان آمریکا، انگلیس، صهیونیست ها و سعودی ها تبدیل شود، خاطرنشان کرد: ما نباید در تله آنها قرار بگیریم و عراق نیز باید هرچه سریع تر بعد از تشکیل مجلس خود در روزهای گذشته، دولت را نیز تشکیل دهد تا بستر سوءاستفاده ای که برای آمریکایی ها پهن شده است، جمع شود.

بصره غارتگاه نفت عراق توسط انگلیس/ خیز استکبار برای تحت الشعاع قرار دادن راهپیمایی اربعین

ابوالفضل حسن بیکی ن، با بیان اینکه آمریکایی ها در موضوع داعش شکست سنگینی خورده اند، گفت: این شکست به دنبال شکست هایی درباره طالبان، القاعده، بوکوحرام، داعش، النصره، فرقان، منافقین و سایر گروه هایی بوده که در منطقه ایجاد شدند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس یادآور شد: ملت، دولت و ارتش عراق توانستند به توطئه کردستان عراق هم پایان دهند و یکپارچگی عراق را بعد از خروج داعش تثبیت کنند اما آمریکایی ها برای مقابله با این موضوع اقداماتی انجام دادند.

 
ابوالفضل حسن بیکی

وی در ادامه با اشاره به ناآرامی های جنوب عراق بیان داشت: حین عملیات آمریکا علیه صدام، ارتش انگلیس در منطقه بصره استقرار پیدا کرد و بعد از عملیات نظامی و خاتمه حکومت بعثی و روی کار آمدن نیروهای انقلابی، کشور انگلیس بسیار مذبوحانه و موذیانه نیروهای خدماتی خود را تحت عنوان حمایت از مردم مستقر کرد.

حسن بیکی در ادامه با بیان اینکه 80 درصد ذخایر نفتی عراق در جنوب این کشور است، عنوان کرد: جنوب عراق به محلی برای تاراج دارایی های آنها تبدیل شده است و نفت این منطقه توسط آمریکا و انگلیس صادر می شود و بخش ناچیزی از آن به آبادانی و عمران منطقه اختصاص می یابد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان با بیان اینکه سالیانه حدود یک میلیون نفر زائر عراقی به مشهد سفر می کنند، خاطرنشان کرد: این مهم باعث انتقال افکار و ایدئولوژی اسلامی می شد که موجب خشم بدخواهان شد و آنها با ایجاد یک موج رسانه ای سعی کردند هدف عراقی ها از حضور در ایران را موارد دیگری ذکر کنند و در نهایت هدف تمامی این موارد تحت الشعاع قرار دادن مراسم بزرگ مذهبی اربعین است که به آن نزدیک می شویم و این مراسم همواره مایه ترس و وحشت دشمنان شیعیان بوده است.

داعش روی موج نارضایتی‌های بصره سوار شد

سیدصادق طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه آمریکا و سعودی ها سعی دارند همجواری و هم کیش بودن ملت های ایران و عراق را تحت الشعاع قرار دهند، گفت: آنها از هر موضوعی بهانه ای درست کرده و یا زمینه سوءاستفاده در آن پیدا می کنند تا در شرایطی از آن بهره برداری کنند و در این میان غفلت برخی مسئولان چه در داخل چه در خارج باعث می شود سرویس های جاسوسی موفق به اقدامات خود شوند.

نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: اتحاد ملت و دولت عراق ناگسستنی است و ایران حمایت کامل از کشورهای همسایه خود دارد به خصوص درباره عراق با داعش مبارزه کردیم تا حاکمیت این کشور پابرجا بماند.

 
سیدصادق طباطبایی نژاد

وی افزود: به طور کلی مجموع اتفاقات خاورمیانه به نفع جریان مقاومت بوده که این باعث نارضایتی دشمن شده است همچنین در عراق بعد از تلاش های آمریکا برای عدم برگزاری انتخابات امروز شاهد تشکیل مجلس هستیم که به همین شکل با روند قانونی دولت عراق نیز تشکیل خواهد شد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه معمولا داعش روی موج نارضایتی ها سوار می شود، خاطرنشان کرد: ناآرامی های بصره موضوعی کاملا داخلی بود که در هر جای دیگر اتفاق می افتاد اما داعش از موضوع سوءاستفاده کرده و بر این موج سوار شد تا به اختلافات دامن بزند چنانچه موضوع زائران عراقی در مشهد نیز به این شکل واقعی نبود اما دست های پشت پرده به آن دامن زد و ماجرا را در راستای تفرقه افکنی بزرگنمایی کرد که البته کمیسیون فرهنگی پیگیر آن است.