خاتمی: ولایتمداری یکی از جلوه‌های مهم دینداری در کربلاست

آیت‌الله سیداحمد خاتمی در ویژه برنامه شب پنجم محرم الحرام حرم مطهر رضوی که امشب با حضور زائران و مجاوران در رواق امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه در نهضت سالار شهیدان جلوه‌های دینداری به‌خوبی بیان شده است؛ گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف نهضت سیدالشهدا (ع) تشکیل حکومت اسلامی و برکناری حکومت یزیدی بود، زیرا یزید، چون پدرش در حال انحراف اسلام بودند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه امام حسین (ع) به‌خوبی می‎دانست در کربلا شهید می‎شود؛ ادامه داد: وقتی حضرت برای خداحافظی نزد ام سلمه (همسر پیامبر (ص)) رفت، این بانوی بزرگوار به‌امام عرضه داشت که به این سفر نرود، امام حسین (ع) نیز به او گفت که خودش خبر دارد که در این سفر شهید می‎شود، اما برای نجات دین محمدی باید برود.

وی ولایتمداری را یکی از جلوه‎های دینداری در کربلا معرفی و اظهار کرد: یاران اباعبدالله (ع) از کوچک‎ترین تا پیرترین افرادشان در تمام حادثه کربلا پیوسته ولایت‎مدار بودند و همین ولایت‎مداری ایشان باعث شد تا در تاریخ ماندگار بمانند.

آیت‌الله خاتمی افزود: عشق به شهادت از دیگر جلوه‎های دین‎مداری کربلاییان بود، یاران سیدالشهدا (ع) در روز عاشورا با اینکه می‎دانستند تا لحظاتی دیگر شهید می‎شوند، اما لحظه‎ای تردید نکرده و تا آخرین قطره خون خود از جایگاه امامت و ولایت دفاع کردند.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان تاکید کرد: در جامعه‎ای که فرهنگ شهادت وجود دارد دین در آن جامعه خاموش نمی‌شود.

وی عنوان کرد: نقش حضرت زینب (س) در ماجرای کربلا نباید فراموش شود، این بانوان بزرگوار به‌همراه امام سجاد (ع) در عموم جلسات به‌ویژه مجلس یزید ملعون، خطبه‌‌های سنگینی علیه یزید و پیروانش قرائت کردند تا چهره ظالمانه و واقعی یزیدیان برای مردم مشخص شود.

آیت‌الله خاتمی عشق به‌نماز را از دیگر جلوه‎های دین‎مداری کربلاییان اعلام و تاکید کرد: اگر ما پیرو راه سیدالشهدا (ع) هستیم در اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا و تاسوعا نباید سستی کنیم، حضرت و یارانشان در شب عاشورا به عبادت و نماز مشغول شدند و حتی ظهر عاشورا نیز در آن پیکار جنگ اقامه نماز کردند.