واکنش آیت‌الله خاتمی به وقایع اخیر نیشابور

آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در جمع عزاداران حسینی در مسجد قدس نیشابور با اشاره به‌توهین صورت گرفته به عزاداری سیدالشهدا (ع)؛ گفت: ما با مجالس امام حسین (ع) نمی‌گذاریم اغواگری‌های شما اثر کند.

وی تصریح کرد: قصه سیدالشهدا برای ما یک آرمان است و کسانی که این بصیرت و روشنگری را دوست ندارند، عقده‌هایشان آن‌ها را در بدترین شرایط قرار می‌دهد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری تاکیدکرد: اکنون دل‌های مردم یکپارچه آتش است آن وقت می‌آیند می‌گویند اگر امام حسین (ع) نبود چطور مردم را تحمیق می‌کردید؟ ما به‌برکت امام حسین (ع) جلوی تحمیق مردم را گرفتیم و نگذاشتیم شاه و ایادی آن در گرده مردم سوار شود، نگذاشتیم در فتنه ۸۸ فتنه‌گران، خون شهدا را پایمال کنند و نمی‌گذاریم.

خاتمی ادامه داد: اینجا نامش نیشابور است و این جمعیت نسل همان افرادی هستند که با قلمشان، هدیه و یادگاری از امام رضا (ع) می‌خواستند و این امام در این شهر حدیث سلسلةالذهب را به مردم هدیه داد.
اعتراض در چارچوب قانون و به‌دور از اغتشاش حق مردم است

امام‌جمعه موقت تهران تصریح کرد: آدم‌های حقیر را بزرگ نکنید، این افراد عددی نیستند، آدم‌های بزرگ در طول تاریخ نتوانستند علیه عزاداری امام حسین (ع) کاری کنند، هر که با آل علی درافتاد، ور‌افتاد.

وی تأکید کرد: در حرکاتتان مواظب باشید، دشمن اصلی فراموش نشود، مواظب باشید، عامل آشوب و اغتشاش نشوید، اعتراض طبیعی و اعتراض متین حق مردم است، ولی رفتار غیرقانونی نباید اتفاق بیفتد.

خاتمی تصریح کرد: همان کسانی که تفرقه‌افکنی کردند، به‌دنبال استفاده از این فضا هستند، بعضی‌ها می‌گویند، اشتباهی شده است و جمع‌وجورش کنید، یعنی چه؟ به‌عزاداران سیدالشهدا (ع) هجمه شده است، کدام مجلس سیدالشهدا (ع) مردم را تحمیق می‌کند؟


مسؤولان قضایی و امنیتی برخورد قاطع، انقلابی و عبرت‌آموز کنند

وی با اشاره به اهداف پشت پرده این اقدام، بیان کرد: تفرقه‌افکنی و بازی با احساسات مردم هدف است، ولی انتظار می‌رود ذره‌ای حرکت غیرقانونی نداشته باشید، شما انقلابی هستید و از نظام دفاع می‌کنید، حرکت غیرقانونی حرکت ضدانقلابی است.

امام‌جمعه موقت تهران افزود: دستگاه قضایی، مسؤولان امنیتی، مردم را دعوت به‌آرامش و قانون‌مداری می‌کنیم، ولی انتظار مردم این است که شما قاطع، انقلابی و عبرت‌آموز عمل کنید.

خاتمی ادامه داد: اگر مسؤولان امنیتی و قضایی قاطع و انقلابی عمل کنید، زمینه آرامش را فراهم می‌کنند، ما جریان‌ها را می‌شناسیم، بعضی‌ها به‌فراری‌ها دل و جرأت می‌دهند که در برابر مردم بایستد و مقاومت کند، یعنی در مقابل عزاداران بایستد.

مسؤولان نیشابور، مردم را گناه‌کار جلوه ندهید

امام‌جمعه موقت تهران گفت: این‌گونه افراد اگر دلسوز هستند، کمترین راه این است که بیایند در یک مجلس عمومی حسینی بگویند،‌ای مردم گفتیم و نوشتیم، غلط کردیم نوشتیم.

وی با اشاره به شخصیت حر در جریان عاشورا، تصریح کرد: بعضی‌ها تعبیر حر می‌کنند، حر توبه کرد، البته این کمترین راه است.

امام‌جمعه موقت تهران ادامه داد: مسؤولان که به‌دنبال آرامش در این شهر هستند، به‌جای اینکه مردمی که به عشقشان اباعبدالله و به‌احساسات مقدسشان اهانت شده و احساساتشان جریحه‌دار شده را گناه‌کار جلوه بدهید، جلو این اهانت‌کننده‌ها را بگیرید.

احساسات مردم جریحه‌دار شده است

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نیشابور شهر ولایت است، هیچ‌کس هم دوست ندارد کسی از مردم رانده شود، برگردید و بگوید اشتباه نوشتیم و غلط نوشتیم و از مردم بخواهید از شما بگذرند، این‌گونه بخشی از مشکل حل می‌شود و باقی را قانون باید تشخیص دهد که به‌چه‌میزان احساسات مردم جریحه‌دار شده است.

خاتمی گفت: مردم عزیز حسینی بدانید که این مسئله کشوری شده و در فضای مجازی پیچیده است، با توجه به‌شرایط باید بررسی شود.

ناشیانه‌ترین روش، جناحی کردن این توهین است

وی با اشاره به‌تلاش یک جریان خاص که می‌خواهند این اعتراض‌ها را سیاسی جلوه دهند، تأکید کرد: این موضوع به‌هیچ عنوان سیاسی و جناحی نیست، ناشیانه‌ترین روش، جناحی کردن این مطلب است، در کشور دو سلیقه اصلاح‌طلبی و اصولگرایانی مطرح بوده و هر کس در چارچوب نظام در این دو سلیقه هست، عاشق نظام است.


دستگاه قضا باید با این جرم مشهود برخورد کند

آیت‌الله خاتمی گفت: تنها نسخه درمان مقطعی این درد و فرونشاندن این آتش اعتراف به خطا و پوزش از مردم است، دستگاه قضا باید با در برابر این جرم مشهود برخورد کند، شنیدم که حکم جلب ایشان صادر شده است، تا اینجا تشکر می‌کنم که به‌وظیفه خودشان عمل کردند، در ادامه نیز انتظار داریم پیگیری کنند.

وی افزود: به‌عنوان یک طلبه لذت نمی‌برم مجرمی دستگیر و به زندان بیافتد، آنچه لذت برای من دارد این هست که اعتراف به خطا و اشتباه کنند و از این حرف‌ها درس بگیرند و دیگر در هفته نامشان به‌نقل از دیگران اهانت به‌مقدسات و خبرگان نکنند، ما می‌فهمیم، حرف‌های خودشان را به‌نام دیگران می‌گویند و بعد می‌گویند ما حرف دیگران را بازگو کردیم، بازگو کردن دروغ و تهمت حرام است.