در نواصولگرایی، اصول مشخص است، تغییرات تابع زمان و مکان است

گروه سیاسی- دکتر جعفر کبیری، عضو هیات علمی و دکترای علوم سیاسی در گفت و گو با افکارنیوز گفت: به نظر بنده در مرحله اول نواصول‌گرایان باید منطبق بر گفتمان امامین انقلاب اسلامی یعنی امام راحل و رهبری معظم انقلاب حرکت کنند. اما باید با یک بازنگری و حذف آسیب‌ها و جایگزین کردن دیدگاه‌های نوین منطبق با همان اصول پیش روند. یعنی تیم سیاسی نباید فقط منافع تیمش را مدنظر داشته باشد. بلکه باید منافع ملی و اهداف نظام را مدنظر داشته باشد. پس شاید یکی از اسیب‌های جدی جریان نواصول‌گرایی  و یا هر جریان دیگری مانند جریان اصلاح‌طلبی و یا جریانات داخلی و جهانی این باشد که فقط منافع تیم خود را درنظر داشته باشند. اما باید نواصول‌گرایی منافع نظام و مردم و اهداف کلی را مدنظر داشته باشد. از این ‌جهت خط قرمز جریانات سیاسی نباید تیم خودشان باشد، بلکه باید خط قرمز آنها گفتمان امامین انقلاب اسلامی و منافع مردم و اسلام و قرآن باشد. نکته دوم اینکه اصلاح‌طلبان ازنظر سیاسی جریانی روزآمد نشان داده شده است که خود را به‌روز می‌کند و درمقابل جریان اصول‌گرایی بر اصول خود پافشاری می‌کند و می‌خواهد اصول خود را کماکان زنده نگه دارد. درحالی‌ که چنین نیست و مقام معظم رهبری فرمودند که بهترین فکر اصول‌گرایی اصلاح است. یعنی اینکه باید به دنبال اصلاح باشند. پس کسی ‌که می‌خواهد برمبنای قرآن و اسلام حرکت کند باید به‌ دنبال اصلاح باشد.

دکتر کبیری همچنین گفت: یکی از فرازهای فرمایشات امام حسین علیه السلام این بود که من می‌خواهم اصلاح چشمگیر انجام دهم. پس امام حسین علیه‌السلام و همه ائمه و اولیا و اوصیای الهی به‌ دنبال اصلاح بودند و چنین نیست که فقط اصلاح‌طلبان به‌دنبال اصلاح باشند و اصول‌گرایان را هم کسانی بدانیم‌ که افکار و اندیشه قدیمی سیاسی و مرتجعانه دارند که اینگونه نیست. قرآن و اولیا و اوصیا همه به‌دنبال اصلاح بودند. اما باید دید این اصلاح درچه دیده می‌شود. طبیعتاً ما در چارچوب اصول‌گرایی برمبنای گفتمان اسلام و قران و امامین انقلاب اسلامی حرکت می‌کنیم.

این فعال سیاسی در ادامه گفت: بنده مقایسه‌ای انجام دادم که جالب است. نظرات اختلافی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده می‌شود. اگر تلویحاً شورای نگهبان را نمادی از اسلام بدانیم و مجلس هم نماد دموکراسی و خانه ملت و مردم بدانیم، درواقع این دو وقتی تعارضی باهم دارند به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده می‌شوند و جالب اینکه در طول این 40 سال مجمع تشخیص مصلحت نظام که نهادی منصوب ازسوی رهبری استف بیشترین رای را به نفع مجلس داده است. پس می‌توان گفت این بیان که اصلاح‌طلبان به‌دنبال به‌روز بودن هستند و اصول‌گرایان به‌دنبال پافشاری بر اصول قدیمی هستند کاملاً اشتباه است. نواصول‌گرایی می‌خواهد بگوید اصول‌گرایی هم به‌روز است. امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند دین مانند ظرفی است که طول و عرضش تغییری نمی‌کند، اما محتویاتش تغییر می‌کند. اصول مشخص است ولی فروع می‌تواند با توجه به مقتضیات زمان و مکان تغییر یابد و به‌روز شود.

کبیری گفت: نکته بسیار مهم دیگر اینکه مبنای مردم در اول انقلاب این بودکه ان تنصروالله ینصرکم. یعنی اگر خدا را یاری کنید، خدا هم شما را یاری می‌کند. الان هم باید شعار ما این باشدکه وعده الهی و قاموس هستی برهمین مبناست‌. یعنی اینکه به‌جای اینکه امیدمان به کشورهای خارجی باشدف باید امید و اتکال ما به خدای تعالی باشد. ما در دوران دفاع مقدس درمقابل ده‌ها کشور ایستادیم و موفق شدیم که اقتصاد و جنگ و کشور ار اداره کنیم و با قحطی مواجه نشدیم. زیرا وعده الهی است که اگر خدا را یاری کنید شما را یاری می‌کند و ما به ایم وعده الهی امید داشتیم. جریان نواصول‌گرایی تأکید بر سنن الهی در قرآن را باید مدنظر داشته باشد. در قرآن کریم دلایل انحطاط تمدن‌ها و رشد و ترقی ملت‌ها آمده است. به‌نظر بنده جریان نواصول‌گرایی برمبنای همین اصول قرآن و گفتمان امامین انقلاب اسلامی حرکت می‌کند و عزت داخلی و بین‌المللی را مدنظر دارد.

جعفر کبیری در رابطه با صرورت جذب حداکثری نواصولگرایی گفت: ما الان در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم و یکی از مهم‌ترین منویات مقام معظم رهبری جذب حداکثری می‌باشد که جریان نواصول‌گرایی به‌دنبال این است تا علاوه ‌بر عده‌ای که دارد، افراد خاکستری راهم جذب خود کند. این جذب حداکثری خاکستری‌ها رکن رکین جریان نواصول‌گرایی است. این جریان می‌تواند با اصلاح‌طلبان و حتی ضدانقلاب هم تعامل داشته باشد و در جذب همه به انقلاب اسلامی تلاش کند. رسالت پیامبر اسلام هم فقط این نبود که مسلمانان را جذب نماید بلکه به همه سران حکومت‌ها نامه ارسال کردند و  به اسلام دعوت نمودند و این چیزی است‌ که در جریانات سیاسی درحال کمرنگ شدن است. اما باید با راهبرد اخلاق به‌دنبال جذب حداکثری بود و حتماً موفق می‌شویم. الان نواصول‌گرایی و حتی اصلاح‌طلبی به‌دنبال افزایش یاران خود نیستند و متأسفانه در سال‌های اخیر به‌دنبال کسب موقعیت‌های سیاسی و منافع سیاسی بودند که نباید اولویت این باشد. ما باید به‌دنبال جذب حداکثری جوانان به‌سوی ارزش‌های انقلاب و اما و شهدا باشیم و راهبرد آن هم اخلاق است.

دکتر کبیری در ادامه گفت: این جریان هم باید کسانی ‌که معتقد به ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی جمهوری اسلامی است وارد عرصه انتخابات نماید و برای جذب حداکثری مشارکت سیاسی شهروندان در انتخابات و تقویت نظام جمهوری اسلامی حرکت کند. اگر انتخابات مجلس با حضور حداکثری مردم باشد، باعث تقویت نظام جمهوری اسلامی ایران است. امروز استراتژیک‌ترین نقطه سیاسی جمهوری اسلامی ایران قبل مردم است و نه مسائل امنیتی که اگر قلب مردم برای دین و نظام و جمهوری اسلامی بتپد ما موفق بودیم و نظام ما تثبیت می‌شود. جریان نواصول‌گرایی هم باشد به‌ دنبال مشارکت سیاسی مردم در همه انتخابات باشد تا نظام و انقلاب تقویت شود.

کبیری در پایان گفت: برخی اصول‌گرایان در مقابل این جریان برخوردی سرد دارند که علت آن توجه آنها به پست و مقام و جایگاه‌شان است که می‌خواهند همیشه برای خودشان باشد. اما رهبری هم از چرخش نخبگان سخن گفتند که یعنی خون تازه و جدید باید دراین کالبد دمیده شود. چه اشکالی دارد که مدیریان جدید با انرژی بیشتر وارد میدان شودند و مناصب را بگیرند. البته شاید اصول‌گرایان منافع حزبی را در نظر دارند که برخورد سرد با این جریان دارند. اما باید توجه داشت که خط قرمز ما افراد نیستند بلکه در درجه اول قران و عترت و بعد گفتمان امامین انقلاب اسلامی است و افراد تازمانی‌که دراین گفتمان ملتزم باشند، ما آنها را قبول داریم و به‌ مجرد اینکه پای خود را کج بگذارند، قبول نداریم.