ریشه مشکلات اقتصادی چیزی جز مدیریت اشتباه و نادیده گرفتن توان داخل نیست

سید محمدرضا ستوده معاون علم و اقتصاد بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: تربیت اقتصادی و سواد مالی یکی از ساحت‌های تربیتی است که در نظام تعلیم و تربیت کشورهای پیشرفته دنیا برنامه ریزی و پیگیری و اجرا می شود و ما اگر بخواهیم ریشه مشکلات اقتصادی امروز کشور را واکاوی کنیم، به این حقیقت تلخ پی می‌بریم که محصول عدم تربیت صحیح اقتصادی مبتنی بر آموزه های اسلامی چیزی جز مدیریت اشتباه و ناصحیح منابع، احتکار ، نادیده گرفتن توان داخل و در تحلیلی عمیق تر اختلاس و فساد مالی نخواهد بود.

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) که می فرمایند :« تا می توانی مزدگیر نباش خودت تولید کن و پولت دست خودت باشد»، افزود: طبق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های اصل 44؛ اقتصاد کشور باید به سمت مردمی شدن پیش برود.

این فعال دانشجویی یادآور شد: اما سوال اساسی این است که اقتصاد را به چه مردمی واگذار کنیم؟ آیا مردم توانایی و ظرفیت پذیرفتن اقتصاد را دارند؟ چند درصد از دانش آموزان با مفاهیم اقتصادی آشنا هستند؟ آموزش و پرورش کشور به چه اندازه دانش آموزان را متناسب با نیاز بازار کشور تربیت می کند و مهارت های مورد نیاز جامعه را به آنها می آموزد؟ بنظر کارشناسان حدود 1200 نوع شغل در جامعه وجود دارد و اکنون آموزش و پرورش ما چه تعداد مهارت مورد نیاز این تعداد شغل را به دانش آموزان آموزش میدهد؟

ستوده گفت: نسل جدید دانشگاه های سراسر دنیا به سمت کارآفرینی پیش می روند بطوری که سعی می کنند بودجه و هزینه هایشان را خودشان با تجاری سازی ایده های نوآورانه و خلاقانه تامین کنند ولی متاسفانه نتیجه ی صرف 16هزار ساعت وقت آموزش و پرورش کشور ما دانش آموزانی است که همچون دستگاه‌ها و وزارت خانه‌های کلان کشور منتظردرآمد حاصل از فروش بشکه های نفت هستند.

وی ادامه داد: طبق سند تحول بنیادین، که با وجود گذشت ۷ سال از تدوین و انتشار آن به تعبیر رهبر انقلاب، آموزش و پرورش متاسفانه در عمل کمتر از 10 درصد به این رسالت مهم و اصلی خود پرداخته، دانش آموزان باید با درک مفاهیم اقتصادی در چارچوب نظام معیار اسلامی از طریق کار و تلاش و روحیه انقلابی و جهادی،کارآفرینی، قناعت و انضباط مالی، مصرف بهینه و دوری از اسراف و تبذیر و با رعایت وجدان ،عدالت و انصاف در روابط با دیگران در فعالیت های اقتصادی در مقیاس خانوادگی، ملی و جهانی مشارکت کند.

وی ادامه داد: همچنین این سند ضمن تاکید بر تنظیم برنامه ای جامع برای همه ی دوره های تحصیلی در جهت مهارت گرایی و کارآفرینی دانش آموزان اشاره می کند که هر دانش آموز باید حداقل یک مهارت برای تامین معاش حلال فرا بگیرد.

ستوده ادامه داد: اغلب کشورها پس از بحران مالی سال 2008 ؛ به منظور کاهش آسیب‌ها و هزینه های تحمیلی بر مردم آموزش سواد مالی را بصورت تخصصی برای مردم جامعه آغاز کردند.

معاون علم و اقتصاد بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی گفت: آموزش و پرورش ما باید در این دوران جنگ تمام عیار اقتصادی غفلت های گذشته خود در توجه به امر مهم تربیت اقتصادی را جبران کند و با سرمایه گذاری بر دانش آموزان به عنوان منابع انسانی کار مورد نیاز جامعه موضوع سواد مالی و کارآفرینی را در برنامه های درسی و آموزشی بگنجاند و همچنین مهم ترین عنصر کلاس درس یعنی معلم را برای چنین شرایطی آماده کند.