امروز ملت ایران مقابل آمریکا از لحاظ سیاسی و حقوقی دست برتر را دارد

 حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر بعدازظهر امروز در مراسم بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی خود در مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت ایام اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش و ضمن گرامیداشت راهپیمایی عظیم عاشقان خاندان رسالت به سوی کربلا گفت: در شرایطی که دشمنان ما علیه ما برنامه‌ریزی و توطئه کردند و کلمه سیزده ابان را به عنوان رمز جنایتکارانه خودشان اعلام کردند حضور مردم ما در این راهپیمایی شکوهمند به معنای پیوند عمیق ملت ایران با خاندان رسالت است. وی ادامه داد: بی‌شک اگر عشق به امام حسین و پیروی از راه امام حسین (ع) نبود امروز ما شاهد ایران مستقل و پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین موفقیت این ملت در برابر تهاجم بیگانگان در طول هشت سال به کشورمان نبودیم. 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در همه سختی‌ها و در همه موفقیت‌های بزرگ‌مان یاری اهل بیت و رابطه این مردم با خاندان رسالت به ویژه اباعبدالله الحسین مسیر و راه پیروزی را برای ما هموار کرد. 

روحانی خاطرنشان کرد: در این مقطع تاریخی این جلسه مجلس شورای اسلامی بسیار حائز اهمیت است پیشاپیش از ریاست مجلس شورای اسلامی، اعضای محترم هیات رئیسه و همه نمایندگان محترم تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. 

وی افزود: اینکه در این ساعت و در این وقت بعدازظهر مجلس شورای اسلامی جلسه فوق‌العاده تشکیل داده است تا اینکه در این مقطع حساس کابینه را تکمیل کند و مخصوصا وزرایی که بار سنگین اقتصادی را بر دوش دارند آنچه در هفته ها وماه‌های گذشته شاهد آن بودیم پیروزی قاطع ملت ایران در برابر توطئه‌های آمریکا بوده است. ما از لحاظ سیاسی بی‌تردید در سطح جهان پیروزی کم‌نظیر تاریخی را در اختیار داریم. 

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: کمتر سراغ داریم که آمریکا در سطح جهان تصمیم مهمی را علیه یک کشور بزرگ اتخاذ کرده باشد و هم‌پیمانان سنتی آمریکا او را رها کرده باشند. اگر یکسال پیش در چنین مجلسی به بحث و بررسی می‌پرداختیم که اگر روزی در حقوق لاینفک ملت بزرگ ایران آمریکا در برابر ایران بایستد و اروپا در کنار ایران و روبروی آمریکا است حتما اکثریت قاطع جمع ما این سخن را نمی‌پذیرفتند و می‌گفتند این یک خوش‌بینی محض است. مگر ممکن است در یک مساله بزرگ بین‌المللی آمریکا تصمیمی را اتخاذ کند که تقریبا به استثنای چند کشور همه کشورهای دنیا در کنار ایران و رو در روی ایران بایستند. 

رئیس جمهور افزود: به نظر من پیروزی سیاسی ملت بزرگ ایران در ماه‌های اخیر یک پیروزی کم نظیر  نه تنها در تاریخ ایران است، چه کسی فکر می‌کرد که در ظرف چند ماه در سه صحنه بزرگ حقوقی نمایندگان ملت ایران به پیروزی برسند. در دادگاه بین‌المللی لاهه ایران مقتدر تاکنون دو بار در ماه‌های اخیر مقابل آمریکا پیروز شده است. بار اول در زمینه صلاحیت بود که آمریکایی‌ها معتقد بودند این دادگاه صلاحیت رسیدگی ندارد و ما معتقد بودیم صلاحیت رسیدگی دارد علیه آمریکا و به نفع ایران رای داد. 

وی درمورد دومین پیروزی ایران در دادگاه لاهه گفت: برای بار دوم جهت احکام موقت علیه آمریکا که نظر ما این بود این احکام باید صادر شود و آمریکا نسبت به آن مخالف بود حقوق‌دانانمان و نمایندگان حقوقی ملت ایران به پیروزی رسیدند و چند روز پیش در مجمع عمومی سازمان ملل رئیس د ادگاه محکومیت امریکا را صریحا اعلام کرد. 

روحانی درمورد سومین دیپلماسی حقوقی ایران اظهار داشت: بار سوم در همین هفته‌های گذشته در یک بحث حقوقی حدود 6 میلیارد د لاری اموال جمهوری اسلامی ایران که در ایتالیا توقیف شده بود در دادگاه عالی نمایندگان ایران در مقابل امریکا به پیروزی رسیدند و این پول از توقیف آزاد شد. 

وی گفت: ملت ایران حداقل از لحاظ سیاسی و حقوقی امروز دست برتر را دارد. از لحاظ افکار عمومی جهان ایران را کشوری متعهد به تعهدات خود و آمریکا را به عنوان کشوری که وفای به عهد ندارد و مقررات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد می‌شناسد. 

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما در این موفقیت‌ بزرگ دو موفقیت دیگر را نیازمندیم یک موفقیت از لحاظ اجتماعی و یک موفقیت از لحاظ سیاسی است. تمام برنامه‌ها برای این بوده است که مردم ایران در مشکل اقتصادی قرار بگیرند و مردم به ستوه بیایند و در برابر آمریکا سر فرود بیاورند و موضوع دیگر یعنی موضوع روانی و اجتماعی مردم را نسبت به آینده کشور، معیشت و فرزندان خودشان مایوس بسازند.