آمریکا و همپیمانانش از تونل تاریک تحریم‌ها ناکام خارج می‌شوند

 عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم، در یادداشتی نوشت: دومین و مهمترین بسته تحریم‌های آمریکا علیه ایران که یکشنبه شب به اجرا در خواهد آمد و بخش انرژی (نفت و گاز) و بانک‌ها را در بر خواهد گرفت، بزرگترین آزمون برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست و بسیاری از شواهد و قرائن نشان می‌دهد احتمال شکست وی در این آزمون بسیار بیشتر از احتمال پیروزی اوست.

او در این یادداشت نوشت: وقتی دولت آمریکا اعلام می‌کند هشت کشور را از این تحریم‌ها معاف خواهد کرد، این یعنی تهدید ترامپ به «صفر کردن صادرات نفتی ایران» تنها بمب صوتی بوده است و صادرات نفتی ایران نه مانند پیش از اعلام تحریم‌ها بلکه با مقادیر کمتر و حداقل تا زمانی محدود ادامه خواهد داشت و این نخستین مقدمه شکست (تحریم‌های آمریکا) است.

ترامپ در جنگ با اروپایی‌ها درباره ایران شکست خورده است

به عبارت دیگر مهمترین کشور‌هایی که احتمالا از تحریم‌ها معاف خواهند شد و به واردات نفت ایران ادامه خواهند داد کشور‌هایی مثل چین (با واردات ۸۰۰ هزار بشکه در روز)، هند (با واردات ۵۰۰ بشکه در روز)، ترکیه (۳۰۰ هزار بشکه) و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا (با واردات ۴۵۰) هزار بشکه در روز هستند که بیشتر این مقادیر به یونان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا فرستاده می‌شود. آن‌ها تهدید کردند به تحریم‌های آمریکا پایبند نخواهند بود و به نظر می‌رسد ترامپ در جنگ با این کشور‌ها شکست خورده است و از نتیجه تهدیدات این کشور‌ها بیمناک است.

تحریم‌های آمریکا که با به قدرت رسیدن ترامپ مثل موش زاد و ولد کرده و زیاد شده است خیلی زود ارزش و تاثیر خود را از دست داد. ضرب‌المثلی هست که می‌گوید سالی که نکوست از بهارش پیداست، زیرا این تحریم‌ها بسیاری از کشور‌های بزرگ جهان و منطقه مثل روسیه، چین، هند، اتحادیه اروپا، ترکیه و دیگر کشور‌ها را واداشت علیه سیطره دلار بر اقتصاد دنیا صف‌بندی کنند و به معاملات پایاپای و مبادلات تجاری با پول خودشان مثل روبل روسیه، یوآن چین، یوروی اروپا و ین ژاپن روی آورند. اتحادیه اروپا نیز تصمیم گرفت نظام مالی جدیدی را به وجود آورد که بر اساس سامانه معامله پایاپای عمل می‌کند و برای حمایت از مبادلات تجاری خود با ایران به ارزش سالانه تقریبا ۲۰ میلیارد دلار، یورو را جایگزین خواهد کرد.

تحریم‌های ضدایرانی، روی همپیمانان اروپایی آمریکا تاثیر منفی می‌گذارد

آمریکا با اعمال این تحریم‌ها به همپیمانان خود آسیب می‌زند و نوعی نابسامانی اقتصادی در گستره جهان به وجود می‌آورد. تحریم صادرات نفت ایران موجب افزایش بهای آن در بازار‌های جهانی خواهد شد و این امر تاثیری منفی در اقتصاد کشور‌های مصرف‌کننده و مشخصا کشور‌های اروپایی خواهد داشت؛ چرا که این کشور‌ها سرمای سختی پیش رو دارند و در نتیجه واردات نفت آن‌ها رو به افزایش است.

درست است که دولت ترامپ برای جبران جای خالی صادرات نفتی ایران در بازار به سبب تحریم‌ها، یعنی تقریبا یک میلیون بشکه، امید بسته است، شاید این امید به جا نباشد، زیرا عربستان از فناوری لازم برای همکاری فوری و افزایش صادرات خود برخوردار نیست. این مسئله درباره روسیه نیز صدق می‌کند چرا که در چهار ماه گذشته در پی یخ زدن چاه‌های نفت سیبری میزان تولید روسیه ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است و حتی اگر روسیه بخواهد همکاری با آمریکا در این زمینه رایگان نخواهد بود و مستوجب امتیازدهی است که مهمترین آن لغو تحریم‌های آمریکا علیه مسکو به سبب مسئله اوکراین و سیطره کلی یا جزئی روسیه بر شبه جزیره کریمه است.

شروط دوازده‌گانه آمریکا برای لغو تحریم‌های ایران از سوی نتانیاهو تنظیم شده است

با نگاهی گذرا به توئیتر، فیسبوک و دیگر پایگاه‌های وزارت امور خارجه امریکا در فضای مجازی و با مطالعه شروط دوازده‌گانه برای ایران که شرط لغو تحریم‌ها اجرای کامل آنهاست، در می‌یابیم این شروط نه به دست مایک پومپئو، وزیر امور خارجه، یا ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بلکه از سوی بنیامین نتانیاهو تنظیم شده است.

این شروط غیر قابل اجرا که هدف از آن به زانو در آوردن و تسلیم ایران است، به گونه‌ای طراحی شده است که با آن مخالفت شود و بهانه‌ای برای حمله آمریکا و اسرائیل به ایران، ویرانی این کشور و تغییر نظام آن باشد، درست مثل همان اتفاقی که در عراق و لیبی افتاد، یا همان کاری که تلاش کردند و تلاش می‌کنند در سوریه به انجام برسانند.

ایران ۴۰ سال با تحریم سر کرده و توانسته است از آن بهره‌برداری کند

سردبیر رای الیوم در ادامه تاکید کرد ایران ۴۰ سال با تحریم سر کرده و توانسته است با خردمندی و به عبارتی با اعتماد به نفس، از این تحریم‌ها بهره‌برداری کند و صنعت نظامی بسیار پیشرفته‌ای را به وجود بیاورد، خودکفا شده، به کشوری بزرگ در منطقه تبدیل شود.

او تاکید کرد: تحریم‌های آمریکا بی نتیجه خواهد بود و ایران آن را در جهت منافع خود به کار خواهد گرفت. ایران بر تعداد دشمنان آمریکا در خاورمیانه و جهان خواهد افزود و ائتلاف ناتوی عربی به فرماندهی اسرائیل در هرگونه جنگ احتمالی علیه این کشور نوک پیکان خواهد بود و واکنش ایران به آن موجب نابودی کشور‌های عضو این ائتلاف و در رأس آنان اسرائیل خواهد شد، چرا که جنگ بعدی آخرین جنگ منطقه است.

عطوان در انتهای این یادداشت نوشت: چهارم نوامبر ۱۹۶۴ محمد رضا پهلوی شاه (مخلوع) ایران که نقش پلیس آمریکا را در خاورمیانه ایفا می‌کرد، امام خمینی (ره) را به ترکیه و سپس عراق تبعید کرد، اما دولت صدام وی، را به فرانسه تبعید کرد. در همین تاریخ یعنی پنجم نوامبر قرار است دومین بسته از تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعمال شود و این همزمانی معانی متعددی می‌تواند داشته باشد. تبعید امام خمینی منجر به بازگشت پیروزمندانه وی به تهران و فرار شاه شد، شاهی که حتی در آمریکایی که سال‌ها خدمتگذار آن بود، جایی نداشت. اعمال تحریم‌ها در همان تاریخ به معنای ورود آمریکا و همپیمانان آن در تونل تاریکی است که شاید به همراه اسرائیل و همپیمانان نوپا یا دیرینش، زخمی، شکست‌خورده و ناکام از آن خارج خواهند شد، همان همپیمانانی که برای نتانیاهو فرش قرمز پهن کرده و می‌کنند. به همین مقدار کفایت می‌کنم و می‌گویم باید منتظر بود و دید.