آمریکا از ملت‌های منطقه و جهان «بردگی» می‌خواهد

حجت‌الاسلام حسن روحانی در سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که صبح امروز(شنبه) در سالن اجلاس سران برگزار شد با تبریک ایام ولادت پیامبر(ص) و امام صادق(ع) اظهار کرد: میلاد پیامبر اسلام، فخر مسلمانان و فخر عالمیان و فرزند برومندش امام جعفر صادق(ع) را به مردم دنیا و مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. خیر مقدم و خوشامد خدمت علما، اندیشمندان، سیاسیون، جهان اسلام عرض می‌کنم که امروز میهمان جمهوری اسلامی هستند و در این اجتماع شکوهمند به یاد و نام پیامبر اسلام و بیعت مجدد با او برای ادامه راه و مسیرش دور هم گرد آمدند.

رئیس جمهور ادامه داد: پیامبر بی تردید مسیر نور و هدایت را برای همه جهانیان به ارمغان آورد. درست است که او برای مسلمانان برادری آورد اما برای همه جهانیان همزیستی مسالمت آمیز را به ارمغان آورد. دین اسلام تنها دین احترام به مسلمانان نیست بلکه دین احترام به همه مسلمانان و همه ارزش های والای انسانی است.

روحانی گفت: امروز افتخار همه ما مسلمانان این است که بتوانیم خلق نیکوی پیامبر و سیره و کلام والای او را ادامه دهیم.

وی با اشاره به شرایط سخت امروز منطقه گفت: فلسطین، لیبی، سوریه، یمن، افغانستان، پاکستان و عراق در شرایط سختی هستند. عزت و سربلندی مسلمانان در منطقه و جهان در آن است که آزادی که پیامبر برای ما و برای همه انسان ها آورد به رسمیت شناخته شود.

اختلاف ما با آمریکا بر سر آزادی و بردگی است

رئیس جمهور گفت: جنگ و دعوای امروز غرب و آمریکا با منطقه ما در یک کلام است؛ آزادی برای غرب و بردگی برای دیگران. ما به دنبال آزادی برای همه هستیم. منطق پیامبر و اسلام آزادی انسان‌ها، جوامع اسلامی و امت اسلام بوده است.

وی تاکید کرد: آنچه امروز آمریکا از این منطقه و جهان می خواهد بردگی است، اختلاف ما اختلاف برسر آزادی و بردگی است. آنها معتقدند که همه جهان باید آمریکایی فکر کنند و به ارزش های آمریکا احترام بگذارند، ما می گوییم همه انسان ها آزادند همان گونه که فکر می کنند و درک می کنند. باید ارزش هایی را مورد احترام قرار دهیم که این ارزش ها راه سعادت انسان را تضمین می‌کند.

روحانی تاکید کرد: اختلاف ما با غرب اختلافی بلندمدت در طول قرن هاست، قبل از جنگ جهانی اول و بعد از جنگ جهانی دوم آن را می بینیم. آنها می گویند عظمت بر مبنای قدرت است و ما می گوییم بر مبنای عدل، انصاف و احترام به حقوق همه است. این اختلاف مبنایی بین ما و غرب و در راس آنها آمریکا وجود دارد.

وی تاکید کرد: آمریکا و غرب معتقدند که باید منافع شان همه جا اصل باشد و ملت هایی که برخلاف منافع آنها حرکت می کنند را دعوت می کنند که به راهی که برای آنها ترسیم کردند بازگردند. ما می گوییم که راه انسان ها را خداوند و انبیا و خرد انسان ها ترسیم کرده اند.

قلدران تاریخ نمی توانند راه و مسیر زندگی ما را تعیین کنند

وی تصریح کرد: ما معتقدیم قلدران تاریخ نمی توانند راه و مسیر زندگی ما را تعیین کنند. آنها می گویند هرکس که سلاح برتر در اختیار دارد در سازمان ملل حق وتو دارد. سازمان ملل متحد بعد از جنگ جهانی دوم بر مبنای قدرت نظامی تشکیل شد، هر کس زور بیشتر دارد رای بالاتری دارد. آن کس که قدرت نظامی اش از بقیه برتر است حرفش، حرف نهایی است و حق وتو دارد.

روحانی ادامه داد: پنج کشوری که در آن زمان دارای سلاح اتمی بودند، صاحب حق وتو شدند. هیچ مبنای دیگری نداشت. رای کشورهای جهان و جمعیت، سوابق تمدنی این کشورها نقشی در اعطای حق وتو به آنها نداشت. در این منطق هرکس که به سلاح برتر و کشنده تر و ویرانگرتر دست پیدا کرد حاکم است و حق وتو دارد. این اساس ترسیم دنیای جدید بعد از جنگ جهانی دوم بوده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: یکی از آثار شوم بعد از جنگ جهانی دوم تشکیل غده سرطانی در منطقه ما بود. غرب به ملت های منطقه و دولت های منطقه اعتماد نداشت و به همین دلیل این غده سرطانی را ایجاد کرد.

روحانی گفت: آمریکایی ها بارها گفته اند که حتی به برخی از کشورهای منطقه که از دست نشانده های خودشان هم هستند، اعتماد ندارند و می گویند باید کشوری را در این منطقه داشته باشند که کاملاً گوش به فرمان ما باشد و بتواند منافع غرب را در منطقه خاورمیانه تضمین کند. چطور یک رژیم جعلی به نام اسرائیل در این منطقه تشکیل شد و چطور ملت بزرگ فلسطین از خانه‌های خود بیرون رانده و آواره شدند و سالیان دراز مورد قتل و غارت صهیونیست ها قرار گرفتند.

وی افزود: اگر آمریکا به برخی از کشورهای منطقه راست می‌گوید و اعتماد دارد، چرا می‌گوید حفظ رژیم فلان کشور برای امنیت اسرائیل لازم است. یعنی همه چیز در این منطقه بر گرد یک مسئله می چرخد و آن هم حفظ قدرت ظالمانه صهیونیست ها در منطقه است.

آمریکا و انگلیس رژیم صهیونیستی را در منطقه به وجود آوردند

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آنها هر کاری انجام دهند آزادند، چراکه برای خود در سازمان ملل حقی به نام حق وتو را قرار داده اند. اول آمریکا و انگلیس در سازمان ملل برای خود در سازمان ملل حق وتو برپا کردند و سپس رژیم صهیونیستی را در منطقه به وجود آوردند.

روحانی با بیان اینکه ما مسلمانان دربرابر نقشه شوم آمریکایی‌ها و جهان غرب دو راه بیشتر نداریم، اظهار داشت: ما یا باید از هویت دینی و انقلابی خود و از بیعت با پیامبر و دین اسلام دست برداریم و در برابر غرب و آمریکا سر تسلیم فرود آوریم که این به این معناست که به آرمان، دین و آینده نسل های بعدی خود برای همیشه خیانت کرده ایم تا آسوده زندگی کنند و همه دروازه های اسلام را به روی آمریکا گشوده نگه داریم و در نهایت فرش قرمز را برای جنایتکاران تاریخ پهن کرده باشیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: راه دیگر ما این است که با تمام توان در برابر ظلم و جور بایستیم و دست از اسلام، پیامبر و قرآن برنداریم. پیامبر اسلام الگوی ما بوده و خواهد بود.

وی ادامه داد: ما از صف آن کسانی که در برابر اسلام دست به دست هم داده اند، نمی ترسیم و این روزهای سخت بر ایمان ما می افزاید و البته در میدان جنگ و مبارزه گاهی پیروزی و گاهی شکست است.

روحانی یادآور شد: اگر راست گویی، استواری و ایستادگی مان را در پیشگاه خداوند به نمایش بگذاریم، پیروزی نهایی از آن ماست. در عین حال در شرایط کنونی، وظیفه سنگینی بر دوش ما گذاشته شده است که اولین آن امید به آینده است.

رئیس جمهور گفت: ما مسلمانان در نهایت پیروز خواهیم بود و در این موضوع تردیدی نداریم و اگر ما هم پیروزی نهایی را نبینیم، فرزندان ما پیروزی نهایی را خواهند دید و این وعده خداوند است و آنها نمی توانند نور حق را خاموش کنند و ظلمت را به جامعه اسلامی برگردانند، چرا که دین ما دین حق است.

روحانی بیان کرد: راه پیامبر (ص)، راه درست و سعادت و پیروزی است و ما به آینده درخشان جهان اسلام معتقدیم و این کلید اصلی است و نسل جوان ما باید به آینده دنیای اسلام امیدوار باشد و بداند که سختی ها را پشت سر خواهیم گذاشت.

رئیس جمهور ادامه داد: مگر ملت عراق سختی ها را پشت سر نگذاشت؟ مگر این ملت در برابر آمریکا نایستادند؟ مگر در برابر داعش و تروریست ها مقابله نکردند؟ مگر مردم سوریه مقاومت نکردند و در برابر تروریست‌ها پیروزی های درخشان به دست نیاوردند؟

وی افزود: مگر ملت فلسطین تا امروز در مقابل تجاوزهای اسرائیل مقاومت و ایستادگی نکرده است و مگر یمن مظلوم و ویران شده به دست جنایتکاران با سلاح غرب ایستادگی نمی کند؟

روحانی تصریح کرد: مگر ما مردم ایران این آزمایش را نشان ندادیم و خود به تنهایی ۴۰ سال پیش در یک نهضت اسلامی در برابر تمام قدرت های جهان به پیروزی نرسیدیم؟ و مگر ما در جنگ هشت ساله در برابر قدرت های جهان به پیروزی نرسیدیم؟

رئیس جمهور ادامه داد: مگر کسی برای ما دلسوزی کرد و به یاری ما آمد؟ آن روز که بمب های شیمیایی بر سر ما ریخته می شد، مگر کسی در دنیا از ما دفاع کرد؟ آن روز که مردم سردشت زیر بمباران شیمیایی قرار گرفتند، مگر نفسِ دنیا درآمد؟ آن روز که در تهران موشک ها بر سر مردم می خورد، مگر دنیا در برابر این تجاوز سخنی گفت؟

بیگانه اتکایی از بزرگترین اشتباهات تاریخی است

وی با تأکید بر اینکه ما ایستادیم، متحد و یکپارچه شدیم و فداکاری کردیم، گفت: وقتی راستگویی‌مان را در میدان جهاد ثابت کردیم، خدا نصرتش را بر ما نازل کرد و امروز دنیای اسلام تنهاست و ما مسلمانان باید دست یکدیگر را بگیریم. بیگانه اتکایی از بزرگترین اشتباهات تاریخی است.

روحانی خطاب به سران رژیم عربستان سعودی اظهارداشت: شما ۴۵۰ میلیارد دلار هدیه دادید و ۱۱۰ میلیارد دلار اسلحه خریدید تا امنیتتان تضمین شود! در حالی که همان آقایی که این منابع را تاراج کرد گفت: «شیر این گاو شیرده را ما می دوشیم و می بریم و اگر ما نباشیم شما دو هفته هم امنیت ندارید».

رئیس جمهور ادامه داد: لااقل احترام ظاهری خود را از ارباب بخواهید و این همه توهین را از آن نپذیرید، شما چه نیازی به آمریکا دارید که منابع خود را به آمریکا هدیه می کنید؟ چه کسی در منطقه دشمن شماست؟

وی با تأکید بر اینکه ما حاضریم با همه توان از منافع مردم عربستان در برابر تروریسم و تجاوزگران و ابرقدرت ها دفاع کنیم، افزود: همان طور که ما به کمک مردم عراق، سوریه، افغانستان و یمن شتافتیم، به عربستان هم کمک می کنیم و از آنان ۴۵۰ میلیارد دلار هم نمی خواهیم و به آنان اهانت هم نمی کنیم و آنان را برادر خود می دانیم، چرا که ملت های منطقه و مردم مکه و مدینه را برادر می دانیم.

به جای ترس از ایران، از ابرقدرت ها بترسید

روحانی تصریح کرد: از سخن ناروا و ناحقی که در گوش شما کردند، نترسید و بدانید که ایران و اسلام، هراسی ندارند و از ابرقدرت ها، جانیان و خائنان بترسید و ما برادر شما و در کنارتان هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای ما بسیار رنج آور است که جنایت هایی در منطقه به نام مسلمان ها رخ می‌دهد، گفت: متأسفیم که عده زیادی در این منطقه به دست کسانی که ادعای دین می‌کردند، کشته شدند.

وی افزود: ما بسیار متأسفیم. ای کاش حادثه استانبولی رخ نمی داد، ای کاش انسانی قطعه قطعه نمی‌شد. هیچ وقت ما نمی خواستیم مسلمانی دست به این جنایت بزند. این باعث شرم برای ما مسلمان هاست که شما مردم فقیرِ یمن را هر روز بمباران می کنید.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: امروز برای ما مسلمانان راهی جز یگانگی و وحدت وجود ندارد و اگر ما متحد شویم، بی تردید در برابر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها به پیروزی می‌رسیم که البته بخشی از این بارِ مسئولیت بر دوش علما، فرهیختگان، اندیشمندان و صاحبان قلم و بیان است که با سخنان محکم و استوار جوان‌های دنیای اسلام را به سمت حق و راه پیامبر(ص) بخوانید.

روحانی بیان کرد: خداوند ما را تنها نمی گذارد، اگر در راه خدا حرکت کنیم، قطعا پیامبر(ص) و فرشتگان ما را تنها نمی گذارند و ما باید بایستیم و متحد باشیم.

دشمن تنها با شعار وحدت از ما نمی ترسد

وی با تأکید بر اینکه ما تنها با شعار وحدت به اتحاد نمی رسیم، اظهارداشت: با شعار وحدت دشمن از ما نمی ترسد بلکه ما باید در واقعیت و عمل متحد شویم و اولین قدم اتحاد این است که همدیگر را به رسمیت بشناسیم؛ نمی شود که مذهب شیعه را به رسمیت بشناسیم و دیگر مذاهب را به رسمیت نشناسیم.

رئیس جمهور افزود: همچنین نمی شود فردی حنفی و شافعی باشد و شیعه را به رسمیت نشناسد و قطعا باید همگی یکدیگر را به رسمیت بشناسیم، در این راه ضرورتی ندارد که حنفی را شیعه کنیم، چرا که آنقدر غیرمسلمان در دنیا وجود دارد که می توانیم به سراغ آنها برویم و آنها را مسلمان کنیم و بهتر است یکدیگر را برادر بدانیم و نسبت به یکدیگر رسمیت قائل باشیم.

روحانی با تأکید بر اینکه این مسئله نباید صرفا در زبان‌ها جاری باشد، بلکه باید در درون هم به آن اعتقاد داشته باشیم، گفت: نباید برای ما شیعه یا سنی فرقی داشته باشد و اگر خون بیگناهی حتی اگر مسلمان نباشد ریخته شود، آن را ناحق می‌دانیم و در مقابل این جنایت می‌ایستیم.

وی اظهارداشت: از سوی دیگر نباید به نام مذهب، جای دین را تنگ کنیم به این معنا که به نام شیعه و سنی بخواهیم منطقه اسلام را تصرف کنیم.

روحانی گفت: مذهب ذیل دین تعریف می شود. مذهب همانطور که از نامش پیداست، سرچشمه نیست بلکه جویبار است. اسلام، چشمه است. نمی شود به نام جویبار، چشمه را خشک کرد؛ اگر چشمه خشک شد، به طریق اولی نهر هم خشک می شود.

وی افزود: هر کسی به مذهب خود احترام می کند که باید احترام کند اما نباید به مذاهب دیگر توهین کند و نباید جای فراخ اسلام را به جای فراخ یک مذهب تبدیل کند. ما باید حد و مرز دین و مذهب را به خوبی بشناسیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه توحید همه چیز است، تاکید کرد: دعوای ما با دنیا بر سر کلمه توحید است، دنیا نمی خواهد ما موحد باشیم، ما می گوییم یک خدا داریم و هیچ قدرتی خدای ما نیست. ما در برابر هیچ کسی جز خدا تسلیم نمی شویم. این مساله، اساس اسلام و همه ادیان توحیدی است.

روحانی گفت: مسلمانان یک قبله، یک قرآن و یک پیامبر دارند. ممکن است اختلاف نظرهایی هم داشته باشیم، آنها سر جای خود است اما چرا در مشترکات نمی ایستیم؟ دشمن می خواهد ما را به مناطقی ببرد که ممکن است در فروع با هم اختلاف نظر داشته باشیم.

اگر اسرائیل هم از بین رفت باید با هم متحد باشیم

وی ادامه داد: ما باید جوانان را به نقاطی ببریم که همه ما در آن مشترک هستیم و سخن و دشمن واحد در آن داریم. حتی اگر ما دشمن نمی داشتیم و در امنیت کامل بودیم، باز هم برادری و وحدت وظیفه ما بود. وحدت دنیای اسلام را نباید وحدت تاکتیکی و مقطعی بدانیم؛ نباید بگوییم چون امروز گرفتاریم، پس باید متحد شویم.

رئیس جمهور گفت: اگر به فرض، اسرائیل به عنوان یک غده سرطانی از بین برود، باید باز هم متحد باشیم. اگر آمریکا دست از سر این منطقه هم برداشت، ما باید همچنان متحد بمانیم. اتحاد یک امر راهبردی برای ماست. اتحاد برای تاکتیک و تامین منافع مادی نیست. اتحاد برای این نیست که مردم فلسطین به خانه های خود بازگردند. اگر تمام مردم فلسطین هم به خانه های خود بازگردندند، ما باز باید با یکدیگر متحد باشیم.

روحانی خاطرنشان کرد: اتحاد ما به خاطر ویرانی یمن نیست؛ اگر جنگ یمن هم به پایان برسد، ما باز هم باید متحد بمانیم.

وی با بیان اینکه اتحاد وظیفه و اساس دین ماست، گفت: اگر ما مسلمانان به پیام رسول خدا گوش فرا دهیم و لبیک یا رسول الله (ص) را با گوش جان بشنویم و با زبان دل فریاد بزنیم، سعادت دنیا و آخرت ما تضمین خواهد شد. اگر از پیامبر فاصله نگیریم، قدرت استقامت ما در برابر دشمنان بیشتر از سلاح آنها خواهد شد.