لاریجانی: اعدام آخرین راهکار مبارزه با مواد مخدر باشد

علی لاریجانی امروز (چهارشنبه، ۱۴ آذر ماه) با دبیرکل و مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر دیدار کرد.

لاریجانی خطاب به مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه حرفه و شغل شما دشوار و سخت است و کار شما برای کشور مهم است، افزود: مواد مخدر منشأ بسیاری از آسیب‌های کشور است؛ سن مصرف مواد مخدر کاهش یافته، بنابراین حساسیت‌ها باید افزایش یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه رادیو، تلویزیون و آموزش و پرورش باید در این رابطه به شما کمک کنند، ادامه داد: می‌طلبد با رادیو و تلویزیون توافق کنید تا در برنامه‌های مختلف تأثیرگذار بر روی مبارزه با مواد مخدر کار شود.

لاریجانی یادآور شد: آقای اسکندر مومنی زمانی که در سمت فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی بود در رابطه با استفاده از کمربند ایمنی از طریق تولید انیمیشن‌های تلویزیونی اقدامات خوبی انجام داد و مردم را به استفاده از کمربند ایمنی ترغیب کرد که نشانه تأثیر بالای فرهنگ‌سازی است.

کمتر شاهد هستیم اعتیاد نقطه حساس رسانه‌ها باشد

وی با انتقاد از اینکه کمتر شاهد هستیم اعتیاد نقطه حساس رسانه‌ها باشد، تصریح کرد: مرتضی میرباقری؛ معاون سیمای رسانه در مباحث مربوط به آسیب‌های اجتماعی فعالیت کرده و انگیزه دارد بنابراین می‌طلبد باهمکاری صدا و سیما اقدام کنید، رادیو و تلویزیون باید فعال باشند و این کاری زیربنایی است. همچنین مدارس و آموزش و پرورش نیز باید بسیار جدی ورود کنند.

گاهی می‌گویند در مبارزه با مواد مخدر ناموفق بوده‌ایم البته نمی‌دانیم این حرف درست است یا نه، طی ۴۰ سال مسیری را برای مبارزه با مواد مخدر طی کرده‌ایم اما آن‌طور که دلمان می‌خواست موفق نبودیم

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: گاهی می‌گویند در مبارزه با مواد مخدر ناموفق بوده‌ایم البته نمی‌دانیم این حرف درست است یا نه، طی ۴۰ سال مسیری را برای مبارزه با مواد مخدر طی کرده‌ایم اما آن‌طور که دلمان می‌خواست موفق نبودیم.

لاریجانی خطاب به مسئولان حاضر در نشست گفت: پیشنهاد می‌کنیم بررسی عالمانه‌ای داشته باشید به نظر می‌رسد اگر روش‌های دیگری در مبارزه با مواد مخدر پیش بگیرید موفق‌تر خواهید بود.

وی ادامه داد: رویکرد اولیه ما در مبارزه با مواد مخدر این بود که بازدارنده شدید باشد و فکر می‌کردیم نتیجه بدهد البته شاید تا حدودی نتیجه‌بخش بود اما به هدفی که می‌خواستیم نرسیدیم بنابراین نیاز به تغییر رویکرد داریم البته این تغییر رویکرد نباید ناپخته باشد که بعد از چند سال نتیجه ندهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر به دنبال همکاری تمامی مسئولان هستید باید ارزیابی مناسبی داشته باشید، گفت: کاهش سن اعتیاد نگران‌کننده است.

لاریجانی خطاب به مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در مسئله برخورد با علت‌ها نباید ناامید شوید، در کوتاه مدت مجبور هستیم با معلول‌ها برخورد کنیم اما طی ۴۰ سال نمی‌توان با معلول برخورد کرد اگرچه مبارزه با علت‌ها مشکل است اما دلیلی ندارد به سمت راه‌های پرهزینه و پرآسیب گام برداشت. می‌توان راهکارهای مناسب را برای مبارزه با مواد مخدر و علت‌ها اتخاذ و از تمام ظرفیت کشور استفاده کرد.

وی با یادآوری اینکه ریشه‌های اصلی مواد مخدر باید شناسایی شود، تصریح کرد: باید با همکاری همه دستگاه ها با مواد مخدر مبارزه کرد و این نکته کلیدی است؛ ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد که قدرت برخورد با علت‌ها را تا حدودی میسر می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از تجربیات سایر کشورها برای مبارزه با مواد مخدر بهره برد، خطاب به مسئولان تصریح کرد: ناامید نشوید و مصمم‌تر گام بردارید، هسته‌های اصلی را شناسایی کنید. جمهوری اسلامی ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

تیمی تشکیل دهید تا برای به کارگیری روش‌های مبارزه با مواد مخدر، مطالعه تحقیقی و کارشناسی انجام دهد

سایر کشورها برای درمان مواد مخدر به صورت گسترده عمل می‌کنند، ما نیز باید این موضوع را به صورت عالمانه بررسی کنیم؛ تیمی تشکیل دهید تا برای به کارگیری روش‌های مبارزه با مواد مخدر، مطالعه تحقیقی و کارشناسی انجام دهد

لاریجانی ادامه داد: سایر کشورها برای درمان مواد مخدر به صورت گسترده عمل می‌کنند، ما نیز باید این موضوع را به صورت عالمانه بررسی کنیم؛ تیمی تشکیل دهید تا برای به کارگیری روش‌های مبارزه با مواد مخدر، مطالعه تحقیقی و کارشناسی انجام دهد.

راهکارهای بازدارندگی را لیست کنید

وی با یادآوری اینکه قوانین بازدارنده در گذشته وجود داشته و در حال حاضر تغییر کرده است، گفت: انواع راهکارهای بازدارندگی را لیست کنید البته از اعدام زیاد پرهیز کنید و آخرین راهکار اعدام باشد البته ممکن است در برخی موارد چاره‌ای جز اعدام نباشد اما تا جایی که ممکن است از سایر روش‌های بازدارنده استفاده شود. من بر روی این موضوع حساس هستم و در این رابطه مرکز پژوهش‌ها، قوه قضائیه، نیروی انتظامی می‌توانند با شما همکاری کنند. هزینه‌های اعدام بسیار بالا است و نباید آنها را دست کم گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حبس‌های طولانی مدت بدون بخشش یا موارد اینچنینی نیز می‌تواند راهکارهای مناسب جایگزین اعدام باشد.

لاریجانی با انتقاد از حضور معتادان متجاهر در خیابان‌های پایتخت بر ضرورت جمع‌آوری آنها تأکید کرد و گفت: حضور این افراد در خیابان‌ها جنبه بدآموزی داشته، به کشور آسیب می‌زند و چهره شهر را مخدوش و بیماری‌ها را منتقل می‌کنند و باعث رعب و وحشت در مردم می‌شوند، همچنین حضور معتادان خیابانی در صحنه بین‌المللی وهن نظام است. جمع آوری معتادان متجاهر برای شما کار سختی نیست حتی تردد متکدیان در سایر کشورها ضابطه‌مند است، می‌طلبد با همکاری پلیس و کسب اجازه از قوه قضائیه معتادان را به مکانی برای نگهداری منتقل کرد.

مجلس آماده همکاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر است

وی با بیان اینکه برای شما آرزوی توفیق دارم و مطالبات شما را پیگیری می‌کنیم، افزود: مجلس آمادگی لازم برای همکاری با شما را دارد.

مومنی: سالانه حدود ۱۰ هزار تن مواد مخدر در افغانستان تولید می‌شود

اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با بیان اینکه سالانه حدود ۱۰ هزار تن مواد مخدر در افغانستان تولید می‌شود، تصریح کرد: ابتدای سال ۲۰۰۰ تولید مواد مخدر در افغانستان بیش از ۵۰ برابر افزایش یافت.

۵۵ درصد طلاق‌ها و ۷۰ درصد زندانیان به مواد مخدر مربوط می‌شود

وی با بیان اینکه مواد مخدر منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است، گفت: ۵۵ درصد طلاق‌ها و۷۰ درصد زندانیان به مواد مخدر مربوط می‌شود؛ در مهرماه حدود ۲۴۰ هزار زندانی در کشور ثبت شده که ۷۰ درصد آنها معتادان بودند، بیش از ۳۰ درصد عامل شیوع بیماری HIV از طریق مصرف مواد مخدر و تزریق بوده است.

بسیاری از جرائم و قتل‌های فجیع و سرقت ریشه در مواد مخدر دارد

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بسیاری از جرائم و قتل‌های فجیع و سرقت، ریشه در مواد مخدر دارد، افزود: مواد مخدر منشأ بسیاری از آسیب‌های دیگر نیز است. وزیر کشور تلاش‌های زیادی داشته، در تلاش هستیم برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر را با شتاب بیشتری ادامه دهیم.

مومنی با یادآوری اینکه برای مبارزه با مواد مخدر ۴ هزار شهید تقدیم کردیم، گفت: سالانه حدود ۸۰۰ تن کشفیات مواد مخدر و حدود هزار تن مصرف داخلی داریم، تمرکز بر بنیان‌های اقتصادی است، البته کشف به تنهایی ملاک نیست بلکه تمرکز بر باندها و مافیا داریم.

درمان اعتیاد بسیار دشوار است

وی با بیان اینکه درمان اعتیاد بسیار دشوار است، افزود: مسیر دشواری در پیش داریم اما همچنان آن را ادامه می‌دهیم در نظرسنجی نیروی انتظامی از مردم مطرح شد که اولین دغدغه شما در طول ۵ سال چه مسئله‌ای بوده است که در طی این ۵ سال دغدغه اول مردم مواد مخدر بوده البته دغدغه دوم و سوم جابه‌جا می شود.

۹۰ درصد معتادان بعد از ترک برگشت به اعتیاد دارند

مومنی با انتقاد از اینکه ۹۰ درصد معتادان بعد از ترک برگشت به اعتیاد دارند، افزود: یکی از علت‌های مهم بازگشت افراد به اعتیاد درخواست عدم سوء پیشینه از آنهاست و بی‌شک اگر به اشتغال آنها توجه شده و حرفه‌ای بیاموزند مجبور نمی‌شوند به سرقت روی بیاورند، توجه به این مهم تا پایان سال در دستور کار ما قرار دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه بازدارندگی و پیشگیری از مواد مخدر غفلت کرده ایم، افزود: پیش‌بینی‌ها بیانگر این است که ۴۵ درصد مواد مخدر از مسیر ایران وارد می‌شود در حوزه مقابله کار چندانی نکرده‌ایم، باید حوزه علمیه، دانشگاه‌ها و رسانه ملی در این زمینه حساسیت ایجاد کند، مقابله و درمان باید جزو اولویت اصلی ما قرار گیرد. قانونگذار، معلم و خانواده باید از ظرفیت خود برای مبارزه با مواد مخدر استفاده کند.

ضرورت توجه مجلس به افزایش اعتبارات ستاد

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان سرانه درمان هر معتاد است، گفت: اعتبارات ستاد طی ۲ تا ۳ سال اخیر افزایش یافته و تقاضا می‌کنیم ادامه داشته باشد.

مجازات ها باید بازدارنده باشد

مومنی با بیان اینکه مجازات‌ها باید بازدارنده باشد، گفت: عمده مواد صنعتی از طریق واردات انجام اما بخشی نیز در کشور تولید می‌شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: موضوعی که طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده این است که برخی مطرح می‌کنند ستاد مبارزه با مواد مخدر باید نظارت و سیاست‌گذاری کند و باعث شده برخی اختیارات نظارتی از ما سلب شود البته کار ما اندکی راحت‌تر شده اما بر این باوریم که اگر تنها به دنبال سیاست‌گذاری باشیم، نمی‌توانیم پاسخگو باشیم. موضوع تخصصی ما مواد مخدر است و نباید تمامی کارها از طریق بهزیستی انجام شود.