استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در روز چهارشنبه

 جلال محمودزاده نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت: این استیضاح با ۴۴ امضاء تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده و قرار است روز چهارشنبه در جلسه علنی مجلس مطرح شود.

وی با اشاره به محورهای اصلی استیضاح حجتی وزیر جهاد کشاورزی افزود: قیمت پایین خرید نرخ تضمینی محصولات کشاورزی مانند گندم و سایر محصولات و همچنین جلوگیری از صادرات محصولات مازاد بخش کشاورزی مانند سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی که این وزارتخانه مانع صادرات آنها شده است بخشی از محورهای استیضاح حجتی است. 

نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: عدم امهال وام‌های کشاورزان خسارت دیده و اجرای بند (خ) ماده ۳۳ و همچنین بخشودگی جرائم و دیرکرد تسهیلات بخش کشاورزی توسط بانک‌ها در قالب بند (و) تبصره ۱۶ که وزارت جهاد کشاورزی باید این کار را انجام می‌داد بخش دیگری از محورهای استضیح وزیر است. 

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی درباره دیگر محورهای استیضاح حجتی افزود: به کارگیری افراد ناتوان و بازنشسته در بخش کشاورزی به عنوان معاونین این وزارتخانه و همچنین عدم شفافیت وزارت جهاد کشاورزی در اختصاص ارز به صادرات و واردات محصولات کشاورزی که ارز دولتی به محصولات کشاورزی غیر ضروری دادند در حالیکه محصولات ضروری که باید به کشور وارد می‌شد شامل دریافت ارز نشدند.

وی گفت: کمبود شدید تولید محصولات کشاورزی و استراتژیک مانند گوشت قرمز و مرغ و تخم مرغ در داخل کشور بخش دیگری از سیاست‌های غلط وزارت جهاد کشاورزی در دوران مدیریت محمود حجتی محسوب می‌شود چرا که به شدت در این بخش دچار کمبود هستیم و قیمت‌ها هم در حال افزایش سرسام‌آور است بخش دیگری از این محورهاست. 

محمودزاده افزود: تعدادی از بازنشستگان در وزارت جهاد کشاورزی به ویژه در معاونت‌ها حضور داشتند که حجتی با توجه به اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در وزارت جهاد کشاورزی اهمال کرده بود و اقدامی در این خصوص انجام نداده بود ضمن اینکه در بخش پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی هم که وظیفه صادرات و واردات محصولات کشاورزی را بر عهده دارد در سال‌های گذشته و حال مشکلاتی را داشته است. این در حالیست که بحث تحقیق و تفحص از شیوه عملکرد وزارت جهاد کشاورزی به ویژه در بخش صادرات و واردات محصولات در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به تصویب رسیده است و در نوبت مطرح شدن در صحن علنی مجلس قرار دارد که البته بخشی از سوالات نمایندگان خانه ملت هم در روز استیضاح محمود حجتی به این موضوع باز می‌گردد. 

نماینده مردم مهاباد در مجلس تصریح کرد: با توجه به موافقت ۲۱ نفر از ۲۳ نفر عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی برای استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی می‌توان به صراحت گفت که قاطبه این کمیسیون و اغلب آنان نظر مثبتی در خصوص استیضاح حجتی دارند. 

وی درباره پیش‌بینی‌اش در خصوص استیضاح حجتی گفت: با توجه به اینکه وزیر جهاد کشاورزی بارها در مجلس نهم و دهم استیضاح شده است اما بحث استیضاح این بار وی با دفعات گذشته فرق می‌کند چرا که مستندات موجود و همچنین گرانی‌های اخیر در محصولات کشاورزی و سوء مدیریت و عدم نظارت این وزارتخانه بر بسیاری از امورات و نظر مثبت کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در خصوص استیضاح حجتی، این استیضاح بسیار بسیار جدی است.