پشت‌پرده سوءبرداشت "جریان ناآشنا" از توئیت‌های محسن رضایی درباره "عملیات کربلای۴"
جمعه 7 دی ماه 1397 بود که دو توئیت ارسالی از سوی محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده وقت سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس جنجال براگیز شد. اما ماجرا چه بود؟ محسن رضایی در توییتر خود با تحلیل عملیات کربلای چهار نوشت:‌ «با عملیات کربلای چهار به دشمن وانمود کردیم که عملیات سالانه ما تنها همین بوده است. ده روز بعد در همان نقطه و در زمانی که نیروهای ارتش بعثی به مرخصی رفته بودند، عملیات کربلای پنج را انجام دادیم.»وی در قالب توئیتی دیگری نوشت: «عملیات کربلای چهار برای فریب دشمن انجام شد. اگر تحلیلگر تاریخی در فهم آن فریب بخورد، پس وای به حال نوشته‌های او.»

واقعیت ماجرا چیست؟

با انتشار این توئیت ها، موجی هماهنگ از سوی برخی چهره ها و اشخاص ناآشنا علیه راهبردهای نظامی جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس، با محوریت تخریب محسن رضایی شکل گرفت. اما آنچه در توئیت های محسن رضایی بدان توجه نشده، این است که آیا اساسا او هدف و ماهیت شکل گیری عملیات کربلای 4 را برای وقوع فریب دشمن دانسته و یا تغییر و تحولاتی که در وضع اطلاعاتی این عملیات شکل گرفت و دست فرماندهان را عملا بسته بود، را باعث تغییر در سازوکار این عملیات می داند؟ 

آنچه روشن است اینکه همگان بر لو رفتن عملیات کربلای 4 با نفوذ منافقین و عناصر خائن واقف هستند و به شکل طبیعی فرمانده وقت سپاه آگاه ترین شخص به این مهم است، پس تلاش برای القای این موضوع از سوی برخی - با تحریف سخنان محسن رضایی-  که "عملیات کربلای 4 با هدف فریب دشمن متولد شد"، ادعایی سخیف و غلط است. آنچه مسلم است مختصات کربلای 4 طراحی شده و مکانیزم اجرایی آن نیز تدوین شده بود، اما با لو رفتن آن، فرماندهان سپاه در یک شرایط بغرنج - پس از پایان عملیات-  بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ و ازین عملیات پلی برای پیروزی در کربلای 5 از طریق غافلگیری دشمن ساختند. 

بهترین شکل بهره برداری از یک عملیات لو رفته، ایجاد فضا برای اخذ امتیاز از دشمن در مراحل بعدی است. همین عامل سبب شد تا رزمندگان دفاع مقدس در عملیات کربلای 5 به توفیقات بسیاری دست پیدا کنند. عملیاتی که به عنوان آغازی بر پایان جنگ تحمیلی از ان یاد می شود و حدود ۱۵۰ کیلومتر از منطقه اشغالی شلمچه آزاد شد و قسمت‌هایی از جنوب عراق در تصرف رزمندگان جبهه اسلام درآمد. در انتهای عملیات خطوط پدافندی ایران در نزدیکی پتروشیمی عراق ایجاد گردد تا از این عملیات به عنوان عملیات محاصره بصره نام ببرند. 

سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این رابطه می گوید: «ما عملیات لو رفته کربلای ۴ را به یک عملیات فریب برای ارتش عراق تبدیل کردیم و ۱۰ روز بعد در همان نقطه در حالی که نیروهای رژیم بعثی به مرخصی رفته بودند، عملیات کربلای ۵ را با موفقیت انجام دادیم.»

وی همچنین در واکنش به این سوال که سرلشکر محسن رضایی گفته که این عملیات از آغاز یک عملیات فریب بوده است گفت: «نه، حتما ایشان چنین نظری ندارند و معتقدند که عملیات لو رفته کربلای ۴ به عملیات فریب تبدیل شده است. از جمله ایشان سوء برداشت شده است.»

اما با تمام این حقایق و موضوعات بدیهی چرا طیفی با قضاوت های پیش داورانه و بدون آنکه از ماهیت توئیت مطلع شده باشند، به نفرت افکنی علیه توفیقات جمهوری اسلامی در جبهه های حق علیه باطل مشغول شدند. و یا اینکه به صورت عامدانه در جهت تحریف حقیقت برآمدند؟

 

پشت پرده هجمه هماهنگ شده به توئیت های محسن رضایی درباره کربلای 4 چیست؟

- تلاش برای انحراف افکارعمومی 

 

در بین چهره هایی که عامدانه یا غیرعامدانه در جهت القای چیزی دیگر از بطن توئیت های محسن رضایی برامدند، بودند چهره های «آشنا»یی که به نرم ترین شکل ممکن به انحراف افکارعمومی مبادرت ورزیدند، افرادی که باید در مقام پاسخگویی در خصوص مدیریت هزینه ساز و غلط کشور برآیند حالا در پوستین منتقد جاخوش کرده اند و در قامت اپوزیسیون، ژست دگراندیش به خود می گیرند. در حالی که بخش عمده ای از جامعه ناراضی از عدم تحقق وعده هایی ست که در سال 92 و 96 دریافت کردند ولی به جای پاسخگویی به مطالبات، مسیر انحراف اذهان و چرخش آن ها به سوی جریانی ست که امنیت امروز کشور را مدیون رشادت های ان ها هستیم.

 

- عقده گشایی های مرسوم جریان واداده

کینه داشتن از بچه های جبهه و جنگ و از اساس مخالفت با مقوله جهاد، ایستادگی در برابر دشمن و استقلال میهن سبب شد تا برخی افراد - تئوریسن های به اصطلاح روشنفکر - درصدد عقده گشایی برآیند و فضا را غبارآلود سازند. در بازه های زمانی مختلف، این گروه با دستمایه قرار دادن رفتار و اظهارنظری ولو درست با  چاشنی تحریف، بستر را برای شایعه پراکنی، تخریب و هجمه علیه عملکرد هشت ساله رزمندگان اسلام فراهم می کنند. امروز نیز توئیت هایی که از اساس قصد و نیت دیگری در انتقال پیام به مخاطب داشت، دستخوش این هجمه قرار می گیرد تا سخن از کشته شدن جوانان و پایمال شدن خون آنان شود تا زخم زبان ها و کنایه هایشان بار دیگر داغ دل مادران شهید را تازه کند.

 

 

بهره سخن

اساسا هجمه کنندگان اخیر به توئیت های محسن رضایی که بهانه ای برای تاختن علیه ماهیت دفاع مقدس شد در سه دسته تقسیم می شوند. همان طور که در بالا رفت، دودسته ای که اکنون با نوک پیکان انتقادات افکارعمومی مواجه هستند و اشخاص و طیف هایی که به هر دستاویزی برای عقده گشایی چنگ می زنند به شکل عامدانه و آگاهانه در صدد تخریب ارزشهای دفاع مقدس و انحراف افکارعمومی از واقعایت موجود در جامعه هستند. از دگر سو، جریانی دیگر که ناآگاهانه و به دلیل موج ایجاد شده در جامعه، بدون غرض ورزی واقعیت را آن طور که باید درک نکرده اند نیز در این موج ایجاد شده واکنش های احساسی داشتند که لازم است اقدامات لازم برای آگاهی بخشی به آن ها و عیان کردن حقیقت به روی چشمان شان صورت پذیرد.