حسن روحانی: مبنا باید ادامه خشکسالی در کشور باشد

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز(دوشنبه) در جمع مدیران ارشد وزارت نیرو اظهار داشت:  علاوه بر اینکه ادامه حیات حداقل به آب وابسته است؛ آب و برق بخشی از امنیت هستند چراکه آرامش خاطر را در مردم به وجود می آورد.

وی افزود: از مرکز مدیریت برق کشور که بازدید کردیم، دیدیم چه تلاشی انجام می شود تا تراز تولید و مصرف رعایت شود و ایجاد این تراز کار مهمی است. فروپاشی شبکه در کشورهای بسیار پیشرفته رخ می دهد، 10 یا 15 سال پیش برای کاری به لندن رفته بودم و در آنجا شهر لندن 24 ساعت دچار فروپاشی شبکه و خاموشی شده بود.

روحانی ادامه داد: 15 سال است که فروپاشی شبکه برق در ایران نداشتیم که کار بسیار بزرگ و پیچیده ای است. در کنار برق، آب اهمیت بیشتری دارد؛ در سال جاری به مشکلات بزرگی در برق و آب نزدیک بودیم، در دوران وزارت آقای چیت چیان به من گفتند که اگر مجموعه ای از اقدامات انجام نشود، مجبور به جیره بندی آب در تهران هستیم. دولت اقدامات سریعی انجام داد و اتصال سد ماملو به شرق تهران انجام شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه تراز ما در آب و برق تراز مثبتی نیست، تاکید کرد: مبنا در کشور ما باید بر اساس ادامه خشکسالی باشد، حال ممکن است یک سالی وضعیت مناسب و ترسالی باشد چراکه در یک منطقه خشک هستیم. اینکه بگوییم با باروری ابرها مشکل را حل می کنیم، خیلی به ذهن ما نمی چسبد.

روحانی گفت: شاه در سال 42-43 می گفت ما در ایران مشکل باران داریم و آن را به زودی با بارور کردن ابرها حل می کنیم. این تفکر شاهانه بود که فکر می کرد با بارور کردن مشکل آب حل می شود؛ ممکن است در جایی جواب بدهد، اما راه حل اساسی نیست.

وی با تأکید بر اینکه آب را باید درست حراست کنیم، گفت: هدر رفت شبکه انتقال آب از سد کرج و سدهای مختلف به تهران در حدود 20 تا 30 درصد اعلام شده است که آن مقدار هدر رفت بسیار مهم است و تمام تلاش‌ها برای صرفه‌جویی مربوط به ثابت شدن همین مقدار هدر رفت از شبکه انتقال آب می‌باشد.

روحانی با اشاره به اینکه تلفات و هدر رفت در بخش برق از 15 درصد به کمتر از 11 درصد رسیده است، اظهار داشت: این اقدام بسیار مهمی است و باید تلفات در صنعت آب و برق را به عنوان اولویت از وزارتخانه نیرو شروع کرد و باید به آمار تک رقمی برسیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری و تکنولوژی می‌توان جلوی هدر رفت و تلفات در صنعت آب و برق را گرفت.

وی ادامه داد: همه میزان آبی که از دریا برای شیرین کردن باید انجام شود شامل یک درصد است در حالی که اگر از آب درست حراست کنیم، به جای یک درصد تا 10 درصد سود می‌بریم.

روحانی اقدام دوم در زمینه توجه به صنعت آب و برق را مسأله مصرف بی‌رویه یا درست‌ مصرف نکردن توصیف کرد و گفت: یک پایه اصلی در دین اسلام، عمل صالح، شایسته و بی‌نقص است و اگر آب را بد مصرف کنیم، عمل صالحی انجام نداده‌ایم و باید در نظر داشت که معنی عمل صالح تنها نماز و روزه نبوده، بلکه معنی بسیار وسیعی دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تنها مختص چند موضوع نبوده، بلکه دارای معانی و دنیایی وسیع است، تصریح کرد: کسی که آب را بد مصرف می‌کند، منکری انجام می‌دهد که این نهی از منکر یا باید به صورت زبانی یا برنامه‌ریزی برای جلوگیری از هدر رفت باشد.

وی تأکید کرد: هدایت جامعه به درست مصرف کردن، امر به معروف و عمل حسنه است.

روحانی به خاطره‌ای از امام خمینی(ره) که با سه مشت آب وضو می‌گرفتند اشاره کرد و ادامه داد: این همان عمل صالح است  اما برخی هنگام وضو، وسواس و شک به خرج می‌دهند و شیر آب را تا پنج دقیقه نیز باز می‌گذارند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید مردم را با کمک تبلیغات صدا و سیما و رسانه برای چگونگی درست مصرف کردن دعوت کنیم، گفت: باید در ساعات پیک مصرف، درست مصرف کنیم که هر ساعت پیک، مصرف نکردن به معنی عمل نیک و صالح است و ارتقاء فرهنگ مردم در این زمینه به ما و حتی خودشان بسیار کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه بسیار مهم است تا فرهنگ درست مصرف کردن و عمل صالح در آب و برق را به همگان نشان دهیم، ادامه داد: هنگامی که برای جلساتی خدمت مقام معظم رهبری حاضر می‌شویم و از اتاقی به اتاق دیگر جابجا می‌شویم، ایشان بلافاصله برق اتاق را خاموش می‌کنند و ما باید به کار درست عادت کنیم.

روحانی با بیان اینکه هنگامی که عمل 81 میلیون نفر در کشور درست شود،‌ اثرات بسیار بزرگی در کشور خواهد داشت، تصریح کرد: همه مردم باید در این زمینه کمک کنند تا با گذراندن آموزش‌های مورد نیاز ، مقدار لازم از برق و آب استفاده کنیم.

رئیس جمهور عنوان کرد: سیستم‌های هوشمند می‌‌توانند در این زمینه به کشور کمک کنند و می‌توان به منازل دارای این سیستم‌ها مشوق‌هایی ارایه کرد و تخفیف‌هایی قایل شد تا مردم برای استفاده از سیستم‌های هوشمند تشویق شوند.

وی از بخش صنعت نیز خواست تا در این زمینه به کمک کشور بیایند و در فصل تابستان و پیک مصرف با سیستم‌های سرمایشی مناسب به مصرف بهینه کمک نمایند.