نظر مجلس درباره استانی شدن انتخابات چیست؟

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح نمایندگان مجلس مبنی بر استانی شدن انتخابات، گفت: من در مجموع با تجمیع حوزه‌های انتخابیه چه به صورت استانی یا مدل‌های دیگر موافقم هرچه حوزه‌های انتخابیه بزرگ‌تر شود کارکرد نمایندگان وظایفشان در قانون اساسی نزدیک‌تر می‌شوند.

وی افزود: وظیفه مجلس یک کارکرد ملی است، مجلس که شورای شهر نیست، براساس وظایفی که در قانون اساسی برای مجلس تعریف شده کارکرد مجلس یک کارکرد ملی است نه کارکرد استانی و منطقه‌ای. وضعیت امروز به گونه‌ای شده که ما نمایندگان کارکردمان حتی به اندازه کدخدای ده هم نیست و تا این حد به مسائل منطقه‌ای و شهرستانی مشغول شده‌ایم.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهارداشت: امروز نوع سطح مجلس و نوع توقعات از آن تنزل پیدا کرده ، باید شوراهای شهر و روستا تقویت شوند و کارکردی که امروز مجلس دارد در اصل کارکرد شورای شهر است و این کارکرد شوراها به گردن مجلس افتاده.

قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: شورای شهر، شورای شهرداری نیست، شورای شهر است که مسئولین شهری باید به آن پاسخگو باشند. مسئولین شهری باید به شورای شهر پاسخگو باشند و مسئولین ملی هم به مجلس. ما نباید به اموری که مربوط به مدیران محلی است اعم از دهیار و بخشدار، فرماندار دخالت کنیم.

وی در پایان گفت: مجلس نباید در حوزه‌های مسائل منطقه‌ای دخالت کند، چرا این دخالت اتفاق می‌افتد؟ چرا که همه چیز نماینده در حوزه انتخابیه کوچکش است و لذا باید تراز نماینده استانی شود تا به این اندازه مسائل یک شهرستان کوچک برایش مهم نباشد تا بخواهد رئیس فلان کارخانه را هم عوض کند.