دستگیری مرضیه هاشمی، اشتباه محاسباتی دولت آمریکا بود

برنامه تلویزیونی «عصر» با اجرای نادر طالب‌زاده، شب گذشته با موضوع دستگیری مرضیه هاشمی در آمریکا به روی آنتن شبکه افق رفت. مهمان ویژه این برنامه، پیمان جبلی، معاون برون‌مرزی صدا و سیما و مدیر شبکه پرس‌تی‌وی بود.

او در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به خانم مرضیه هاشمی گفت: خانم هاشمی جدای از این که یکی از اعضای شبکه پرس‌تی‌وی است، خود به تنهایی یک پروژه رسانه‌ای است و کسی است که یک نقش بزرگ رسانه‌ای را نه تنها از زمان تاسیس شبکه پرس‌تی‌وی بلکه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده است. ایشان از 40 سال پیش تا به امروز که مسیر و آینده خود را انتخاب کرد، یک پروژه رسانه‌ای موثر است و به نظرم یک الگوی بسیار موثر برای تمام اهالی رسانه است.

وی به اتفاقی که برای ایشان رخ داده است، اشاره کرد و گفت: خانم هاشمی در روز یک‌شنبه و در حالی که می‌خواست از فرودگاه سنت لوئیس به سمت دنور پرواز کند، در فرودگاه بازداشت می‌شود. البته باید گفت که بازداشت شدن برای ایشان خیلی مساله جدیدی نیست و تقریبا در تمام سفرهایی که ایشان به آمریکا می‌رود، این‌چنین بازداشت‌هایی صورت می‌گیرد. بعد از بازداشت، در تماسی تلفنی، این اتفاق را به خانواده خود در ایران خبر می‌دهد و با خنده و شوخی به آنان می‌گوید که این اتفاق، همیشگی بوده است. با این حال، به نظر می‌رسد که بازداشت این دفعه ایشان، کمی متفاوت با دفعات قبلی بوده است. ایشان بعد از بازداشت، به واشنگتن منتقل شده و بدون هیچ تفهیم اتهام و بازجویی، به زندان برده می‌شود. باید بگویم که بر طبق شنیده‌های ما، جدیدترین و پیچیده‌ترین روش‌های تحقیر و خرد کردن یک نفر را برای ایشان به کار می‌برند. همان‌طور که می‌دانید، ایشان یک زن مسلمان و محجبه است اما آمریکایی‌ها در اولین اقدام، ایشان را کشف حجاب می‌کنند. ایشان به این مساله اعتراض می‌کند اما آنان از او عکس می‌گیرند و بعد از عکس گرفتن نیز این اقدام را ادامه می‌دهند. لباس زندان را به او می‌دهند و می‌گویند که باید این تی‌شرت آستین کوتاه را بپوشید. دقت کنید که این مساله برای یک خانم محجبه بسیار سخت است. ایشان دو تی‌شرت دریافت می‌کند و یکی از تی‌شرت‌ها را به عنوان روسری استفاده می‌کند تا حجاب خود را حفظ کند. در این چند روز، تنها غذایی که برای او می‌آوردند، ساندویچ گوشت خوک بوده است و وقتی ایشان به این مساله اعتراض می‌کند، هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد و او در این 2-3 روز، تنها چند بیسکوییت خورده است.

وی ادامه داد: البته باید بگویم که خانم هاشمی شخصیت بسیار استواری دارد. او سخنران قهاری است و تسلط بسیار خوبی بر خود دارد و به همین دلیل می‌تواند از خود دفاع کند. ما 2-3 روز از ایشان بی‌خبر بودیم و دوشنبه صبح مطلع شدیم. در آن روز تصمیم گرفتیم که صبر کنیم چرا که ممکن بود تا روز چهارشنیه مساله حل بشود اما وقتی امروز صبح مطلع شدیم که تصمیم بر زندانی کردن ایشان است، کار رسانه‌ای خود را آغاز کردیم. به نظرم، امروز مانور رسانه‌ای جهانی برای افشای چهره واقعی آمریکا به راه افتاد و بهترین سخنرانی‌های افشا کننده را از زبان کارشناسان و تحلیل‌گران آمریکایی شنیدیم.

در بخش بعدی این برنامه، اسکات بنت، از تحلیلگران مهم آمریکایی به صورت ارتباط تصویری مهمان برنامه بود. او تحلیل خود را از این اتفاق ارائه داد و گفت: در مورد این ماجرا باید بگویم که هیچ اتهام واقعی وجود ندارد و شاید بتوان گفت که این ماجرا یک عملیات است که از سوی دولت آمریکا انجام می‌شود و در راستای تقابلی است که دولت آمریکا با ایران دارد. انگلیس و در راس آن، ام‌ای سیکس، اقداماتی را علیه ایران دنبال می‌کنند. باید بگویم که انجام این کار از سوی آمریکا، یک اشتباه محاسباتی عجیب از سمت آنان بود. برایم جای تعجب دارد که چرا FBI و نهادهای اطلاعاتی مرتبط دست به چنین اقدامی زدند؟ باید بگویم که بعد از انتخابات نوامبر در آمریکا،  در شرایطی هستیم که مشابه با دوره جان‌اف کندی است. رویکردهایی که جان‌اف کندی داشت بسیار شبیه به ترامپ است. پیشنهاد می‌کنم که رویکرد عاقلانه‌تری از طرف دولت آمریکا دنبال شود چرا که دروغ‌های آنان مشخص شده است و رویکردهای آنان با منش دیپلماتیک هم‌خوانی ندارد. همکاران من در ارتش آمریکا بر این باور هستند که سیاست‌های آمریکا در قبال ایران و متهم نشان دادن آن باید تغییر کند چرا که اقداماتی که علیه ایران انجام می‌شود، هیچ رنگی از قدرت‌نمایی آمریکا را با خود به همراه ندارد.

وی به نقش جان بولتون در وقوع این اتفاق برای مرضیه هاشمی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد که این مساله درست و واقعی است. جان بولتون و پامپئو، ایران را یک دشمن داخلی و خارجی برای آمریکا می‌دانند و طبیعی است که دست به چنین کارهایی بزنند. دقت داشته باشید که فعالیت‌ها و کنفرانس‌های خانم هاشمی، علیه تروریسم بوده است و ایشان علیه ایالات متحده صحبت کرده است. افرادی مانند رودی جولیانی، به صورت فعال تلاش می‌کنند که از چنین اقداماتی حمایت کنند. به نظرم چنین افرادی باید هرچه سریع‌تر از سوی ترامپ اخراج بشوند. خانم هاشمی، فرد صلح‌طلبی است و کسی است که در حوزه کاری خود، فعال نشان داده است. مطمئنا این موضوع در پیگیری‌های بعدی به ویژه از سوی حزب دموکرات، مورد توجه قرار خواهد گرفت. در پایان باید بگویم که هدف آمریکایی‌ها ایجاد یک تصویر اشتباه از یک خبرنگار ایرانی است که بدون اشتباه و اتهامی دستگیر شده است. مطمئنا این موضوع به آمریکا ضربه خواهد زد.

جبلی در ادامه صحبت‌های اسکات بنت گفت: همان‌طور که دیدید، آقای اسکات بنت به یک موضوع مهم اشاره کرد و آن هم مساله اشتباه محاسباتی دولت آمریکا بود. خانم هاشمی همکار ما است و دوست داریم که هر چه سریع‌تر از اسارت خلاص بشود. با این حال باید گفت که همان‌طور که خود ایشان همیشه در نقش یک مقلد روشنگر، خطیب توانمند و ژورنالیست قهار، پرده از چهره آمریکا برداشته است، اسارت ایشان نیز چنین کاری را انجام می‌دهد. درست است که اکنون هیچ صدایی از ایشان نمی‌شنویم اما باید گفت همین اتفاقی که برای ایشان رخ داده است، بهترین وسیله برای روشنگری است. سوال این‌جا است که آیا واقعا با خود فکر نمی‌کنند که وقتی کسی را که میزبان بسیاری از کارشناسان ضد آمریکایی بوده است، دستگیر می‌کنند، خود آنان علیه آمریکا می‌شوند؟  در همین جریان می‌بینید که بسیاری از کارشناسان آمریکایی در همین چند روز، علیه این ماجرا شده‌اند و راجع به آن حرف می‌زنند. به نظرم این اتفاق، یک اشتباه محاسباتی از سوی آمریکا بود و یکی از الطاف الهی شامل حال ما شد.

معاون برون‌مرزی صدا و سیما به احتمال وقوع یک جنگ داخلی در آمریکا اشاره کرد و گفت: دقت کنید که دونالد ترامپ، اکنون به پایین‌ترین سطح محبوبیت در بین مردم آمریکا رسیده است اما نکته مهم این‌جا است که همین تعداد هوادار کم، بسیار متعصب بوده و نسبت به ترامپ حساس هستند. این که گفته می‌شود احتمال یک جنگ داخلی در آمریکا وجود دارد، صحیح است چرا که اگر ترامپ استیضاح بشود، طرفداران او واکنش‌های سنگینی را نشان خواهند داد و از همین منظر، باید شاهد یک جنگ داخلی تمام عیار باشیم. در حقیقت، اگر این اختلاف عمیق که اکنون بین دموکرات و جمهوری‌خواه وجود دارد، شعله‌ور شود، احتمالا باید شاهد فروپاشی آمریکا باشیم. در مورد سفر خانم هاشمی به آمریکا باید بگویم که ایشان صرفا برای عیادت از برادرش به آن‌جا رفته بود. علاوه بر این، ایشان قصد ساخت یک مستند راجع به حقوق بشر در آمریکا را داشت و وقتی که قصد داشت برای ساخت این کار به سمت دنور برود، در فرودگاه دستگیر شد. خاطرم هست که ایشان در سال گذشته، پیشنهادی را به ما داد و آن هم این بود که ‌قصد داشت به نیجریه برود و در مورد وضعیت شیخ زکزاکی یک مستند بسازد. باید اشاره کنم که شخصیت ایشان، یک شخصیت کنجکاو و حقیقت‌گرا است و هیچ وقت از هیچ چیز راضی نیست.

پیمان جبلی به بحران‌های جدیدی  که از این پس بر سر راه شبکه پرس‌تی‌وی قرار دارد، اشاره کرد و گفت: این اتفاق، یک بحران و در عین حال یک فرصت جدید برای پرس‌تی‌‌وی است. خانم هاشمی یک شخصیت مهربان و وظیفه‌شناس است اما این اتفاق باعث شد که یک فرصت جدید را تجربه کنیم و آن هم این است که آیا ما به عنوان یک شبکه ایرانی و با کمترین امکانات، بودجه مالی و نیروی انسانی، می‌توانیم تبدیل به یک موتور جریان‌ساز و عامل فشار افکار عمومی بر دولت آمریکا بشویم؟ خوشبختانه عزم و اراده خوبی در بین نیروهای ما وجود داشت و در کنار اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها، توانستیم جریان خوبی را راه‌اندازی کنیم. مطمئنا حضور کارشناسانی نظیر اسکات بنت و ... بسیار مهم و تاثیرگذار است.

او در بخش پایانی صحبت‌های خود به بودجه کم شبکه‌های برون مرزی اشاره کرد و گفت: اقتضاعات شبکه‌های برون مرزی با اقتضاعات شبکه‌های داخلی بسیار متفاوت است. ما در شبکه‌های داخلی، مخاطب در دسترس داریم و به راحتی می‌توان نبض جامعه را در دست گرفت. این موضوع در حالی است که مخاطب جهانی در سرتاسر دنیا پخش است و به راحتی نمی‌توان او را شناسایی کرد. در یک شبکه برون مرزی برای کسی تولید محتوا می‌کنید که از نظر فرهنگی و تاریخی کمترین سنخیت را با شما دارد. علاوه بر این، تمام مجریان شبکه‌های برون مرزی باید زبان بلد باشند که کار بسیار سختی است. هم‌چنین هزینه‌های شبکه‌های برون مرزی، بسیار بیش‌تر از شبکه‌های داخلی است. برای ایجاد گردش خبری باید از خبرنگاران مختلف در اقصی نقاط دنیا دعوت به همکاری کنید و این مساله هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد چرا که شما باید حقوقی را به او بدهید که متناسب کار در آن کشور باشد. بنابراین شبکه‌های برون مرزی، منحصر به فرد هستند و بسیار اهمیت دارند. از همین منظر باید گفت که بودجه شبکه‌های برون مرزی باید به اندازه بودجه سازمان‌های دفاعی و نظامی باشد. البته این موضوع از تمنیات ما است و ما شرایط را می‌دانیم.