۴۰ پیام مهم از بیانیه ۴۰ سالگی انقلاب

بیانیه چهل سالگی انقلاب، چشمه زلال و جوشانی است از حکمت نظری و عملی انقلاب در اداره کشور و سندی راهبردی است برای گام دوم انقلاب در دستیابی به قلل رفیع پیشرفت، عزت و اقتدار جهانی ملت ایران که می‌بایست به همت بلند جوانان مومن، انقلابی، دانا و کاردان با ورود آنان به عرصه‌های مختلف مدیریتی کشور محقق گردد. از آنجا که بیانیه تفسیری رهبری حکیم و فرزانه انقلاب هرگز نباید به جای اجرا در چارچوب سخنرانیها و میزگردها محصور گردد؛ در ذیل به عنوان نقطه آغاز حرکت، ۴۰ پیام مهم انقلابی و اجرایی از بیانیه مذکور به شرح ذیل تدوین و تبیین می گردد:

۱- افتخار به بزرگترین و مردمی ترین انقلاب عصر جدید که با پشت سر نهادن یک چله پرشکوه بدون خیانت به آرمان ها در برابر همه وسوسه هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می رسید از کرامت و اصالت شعارهایش صیانت کرده است.

۲- پیشرانی قدرتمند انقلاب اسلامی همگام با حفظ شعارها و آرمان ها در شرایطی که از دو کانون قدرت شرق و غرب جهان کانون قدرت شرق نابود و قدرت دیگر با مشکلاتی که خبر از نزدیکی احتضار آن می‌رسد دست و پنجه نرم می کند.

۳- جاودانگی و استثنایی بودن شعارهای جهانی انقلاب (آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال عقلانیت و برادری )که با فطرت بشر در همه عصرها سرشته است به عنوان امتیاز منحصر به فرد نظام اسلامی در جهان.

۴- پرهیز از تجدید نظر طلبی و انفعال و فاصله نگرفتن از ارزش‌های آمیخته با دین مردم و دفاع ابدی از نظریه نظام انقلابی.

۵- پایبندی شدید به اصول و حساسیت در مرزبندی با رقیبان و دشمنان انقلاب و طی شدن فاصله میان باید ها و واقعیت ها با حضور نسل جوان، موءمن، دانا و پرانگیزه انقلاب.

۶- ایستادگی با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان و دفاع از مظلومان و مستضعفان و پرهیز از افراط گرایی و چپ روی هایی که مایه ننگ بسیاری از قیام ها و جنبش ها شده است.

۷- حراست از انقلاب با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظما (ارواحنا فدا)

۸- اعتقاد به اصل ما می توانیم به عنوان یادگار امام خمینی که ایران را به عزت و پیشرفت در همه عرصه‌ها رسانید.

۹- ورود مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان و فعالان جوان در همه میدان های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین المللی در راستای تحکیم دین، اخلاق، معنویت و عدالت به عرصه های مدیریتی کشور با بهره گیری از تجربه ها و عبرتهای گذشته و نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی در تحقق الگوی کامل نظام پیشرفت اسلامی.

۱۰- فعال سازی ظرفیت های طبیعی و انسانی کم‌نظیر کشور که مورد غفلت قرار گرفته است با همت های بلند و انگیزه های جوان و انقلابی.

۱۱- بهره گیری از جمعیت جوان زیر ۴۰ سال مشتمل بر ۳۶ میلیون نفر در سنین میانه ۱۵ و ۴۰ سالگی و ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی به عنوان مهمترین ظرفیت امیدبخش ثروت کشور که با هیچ اندیشه مادی قابل مقایسه نمی باشد.

۱۲- بهره‌گیری از منابع عظیم زیرزمینی (۷ درصد ذخایر معدنی جهان) و موقعیت های استثنایی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملی، بازار بزرگ منطقه ای با داشتن ۱۵ همسایه و با ۶۰۰ میلیون جمعیت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با محصولات متنوع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوع و بسیاری ظرفیت‌های دست نخورده ای که ایران را از نظر ظرفیت های استفاده نشده طبیعی و انسانی در رتبه اول جهان قرار داده است.

۱۳- امید و نگاه خوشبینانه واقعی به آینده با تکیه بر پیشگامی جوانان و شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن.

۱۴- اصرار ورزیدن بر چشمه جوشان دانش و شتاب در رستاخیز علمی دو دهه اخیر با تکیه بر استعداد علم و تحقیق در ملت به عنوان آشکار ترین وسیله عزت و قدرت در کشور

۱۵- تداوم حرکت پرشتاب علمی در جهت کم کردن فاصله با قله های دانش جهان و عبور از مرزهای کنونی دانش در مهمترین رشته ها در جهت جبران عقب ماندگی های علمی تاریخی.

۱۶- ناکام سازی دشمن با تکیه بر جهاد علمی بر پایهسنگ بنای انقلاب علمی در کشور به همت جوانان.

۱۷- رشد شعور و وجدان اخلاقی و برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل ایثار، توکل و ایمان در خود و جامعه و اجازه ندادن به جهنمی ها که با زور و فریب مردم را جهنمی کنند.

۱۸- بهره‌گیری از معنویت و اخلاق در جهت دهی به همه حرکت ها و فعالیت های فردی و اجتماعی.

۱۹- متخلق شدن کارگردانان حکومت به منش و رفتارهای اخلاقی و معنوی.

۲۰- تنظیم و اجرای برنامه های جامع کوتاه مدت و میان مدت از سوی نهادهای حکومتی با همکاری مردم در جهت مقابله با ابزار رسانه ای پیشرفته و فراگیر که در اختیار کانون های ضد معنویت و ضد اخلاق است و دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتی نونهالان را هدف قرار داده اند.

۲۱- تقویت اقتصاد مستقل کشور بر پایه تولید انبوه و با کیفیت، توزیع عدالت محور و مصرف به اندازه و بی اسراف و مناسبات مدیریتی خردمندانه به عنوان عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذ ناپذیری.

۲۲-اصلاح عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریتی و مقابله با عملکردهای ضعیف اقتصاد کشور که در صورت اصلاح، مشکل تحریم و وسوسه های دشمن کم اثر و حتی بی اثر خواهد شد

۲۳- اجرایی سیاستهای اقتصاد مقاومتی در تمامی بخش‌ها با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیت.

۲۴- برنامه ریزی لازم جهت درون زایی اقتصاد کشور و مولد شدن دانش و دانش بنیان شدن و مردمی کردن اقتصاد و نفی تصدی گری دولت و برون گرایی بر پایه ظرفیت‌های بالقوه کشور.

۲۵-شکل گیری یک مجموعه جوان، دانا، مومن و مسلط بر دانسته های اقتصادی در درون دولت در جهت نیل به اهداف و برنامه های اقتصاد مقاومتی در کشور

۲۶- مقابله با وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد که در حیطه وظایف دولت نیست، نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیت داخلی، استفاده اندک از نیروی انسانی کشور، بودجه ریزی معیوب و نامتوازن، عدم ثبات سیاست های اجرایی اقتصاد و عدم رعایت اولویت ها و وجود هزینه های زائد و حتی مسرفانه در بخش هایی از دستگاه های حکومتی که نتیجه آنها مشکلات زندگی مردم از قبیل بیکاری جوانان، فقر درآمدی در طبقه ضعیف و امثال آن است

۲۷- تفکر نابخشودنی اینکه مشکلات کشور ناشی از تحریم بوده و راه رفع تحریم‌ها، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه بر پنجه گرگ است

۲۸- لزوم هوشمندی تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران و افکار عمومی داخلی در برابر القاء تفکرات غلطی که توسط کانونهای فکر و توسعه خارجی برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شود.

۲۹- فعال سازی دستگاهی کارآمد با نگاهی تیزبین و رفتاری قاطع در قوای سه گانه که به معنای واقعی با فساد به ویژه در درون دستگاه‌های حکومتی مبارزه کنند

۳۰- توجه به طهارت اقتصادی به عنوان شرط مشروعیت همه مقامات حکومت جمهوری اسلامی

۳۱- مبارزه قاطع دستگاه های نظارتی و دولتی در پیشگیری از فساد و رشد آن با انتخاب انسان هایی با ایمان، جهادگر، پاکدست و با دل های نورانی.

۳۲- محرومیت زدایی و جلوگیری از ایجاد شکاف عمیق طبقاتی در جامعه به عنوان اصلی ترین دغدغه مسئولان نظام.

۳۳- ممنوعیت تبعیض در توزیع منابع عمومی، میدان دادن به ویژه خواران و مقابله با فریب گران اقتصادی و عدم غفلت از قشرهای نیازمند حمایت در جامعه.

۳۴- سپردن زمام امور بخش های گوناگون کشور به جوانان مومن، انقلابی، دانا و کاردان

۳۵ - توجه به عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن که هر سه شاخه هایی از اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط بین المللی اند

۳۶- لزوم توجه به تحرک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطه آمریکا و صهیونیسم، شکست سیاست های آمریکا در منطقه غرب آسیا و زمین گیر شدن همکاران خائن انها در منطقه و گسترش حضور قدرتمندانه سیاسی جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه که جز با شجاعت و حکمت مدیران جهادی به دست نمی‌آمد

۳۷- غیرقابل اعتماد و خدعه گر دانستن برخی کشورهای اروپایی و لزوم حفظ مرزبندی دقیق با آنها

۳۸-عدم عقب نشینی در برابر تهدید های پوچ اروپا و توجه دائمی به عزت کشور و ملت و لزوم هوشمندی در حل مشکلات قابل حل با آن‌ها از موضع انقلابی.

۳۹- هشدار قاطع به اینکه درمورد آمریکا حل هیچ مشکلی متصور نیست و مذاکره با آن جز زیان مادی و معنوی محصولی نخواهد داشت

۴۰- جلوگیری از ترویج سبک زندگی غرب در کشور و مقابله همه‌جانبه و جهادی با آنها که زیان های بی جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملت زده است.

ابراهیم کارخانه‌ای

دانشیار دانشگاه و نماینده دوره های هفتم و نهم مجلس شورای اسلامی