موضع بغداد در قبال تحریم‌های ضد ایرانیِ آمریکا

 «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق بار دیگر تأکید کرد که این کشور به نقطه‌ای برای آسیب رساندن به سایر کشورها بدل نخواهد شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چندی پیش گفته بود که ایالات متحده از طریق پایگاه نظامی خود در عراق، ایران را تحت نظر قرار خواهد داد؛ اظهار نظری که واکنش منفی و اعتراض بسیاری از طیفهای سیاسی عراق را به همراه داشت.

الصحاف در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الحیاة» گفت که عراق بر اساس دیدگاهی با همه همسایگان در تماس است که بر امنیت فراگیر منطقه‌ای تکیه دارد.

وی با بیان اینکه «سخن گفتن درباره تحقق ثبات در عراق با ثبات در منطقه ارتباط دارد» اعلام کرد که «هر طرفی با چالشهای امنیتی مواجه باشد، عامل نگرانی امنیت عراق خواهد بود».

این مسئول عراقی با تأکید بر اینکه بغداد از سیاست چندمحوری در منطقه حمایت نمی‌کند، تصریح کرد که این سیاست میانگین قطب‌بندی فرقه‌ای را افزایش خواهد داد، سیاست امنیتی انفرادی را برای برخی کشورها به وجود خواهد آورد و منجر به از بین رفتن اصل منافع مشترک خواهد شد.

الصحاف با بیان اینکه «اجازه نخواهیم داد اراضی ما به مقر یا گذرگاهی برای آسیب رساندن به هیچ طرف منطقه‌ای بدل شود»، خاطر نشان کرد، طرح عراق برای بازگرداندن کرسی سوریه در اتحادیه عرب به دولت این کشور در راستای این دیدگاه است که ایجاد امنیت و صلح بین‌الملل با مستثنی کردن هیچ یک از طرفهای منطقه‌ای حاصل نخواهد شد.

وی با اشاره به تماس بغداد با دمشق در خصوص تروریسم و تبادل افراد تحت تعقیب، درباره موضع عراق نسبت به تحریمهای آمریکا علیه جمهوی اسلامی ایران نیز گفت: «عراق موضع خود در قبال تحریمها را با توجه به اصل منافع داخلی خود تعیین می‌کند و این [قاعده] است که قطب‌نمای حرکت است. ما نمی‌خواهیم که بخشی از فشار علیه یک محور باشیم».

این مسئول عراقی در ادامه تأکید کرد که برنامه‌های نشست ورشو مشخص نبود و مسئله فلسطین که یک مسئله مرکزی و اصولی برای عراق است، در این نشست مطرح نشد و به همین دلیل بغداد در آن مشارکت نداشت.

الصحاف با اشاره حمایت عراق از تلاش برای تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس، تصریح کرد که موقعیت عراق و موضعگیری بی‌طرفانه این کشور در قبال درگیری‌های منطقه باعث شده است که این کشور زمام امور را در سطح کشورهای عربی و منطقه به دست گیرد.
وی در پایان روابط عراق با عربستان سعودی را راهبردی دانست و اعلام کرد که این روابط وارد مرحله هماهنگی بالا شده و تحولات مهمی در خصوص بازسازی و سرمایه‌گذاری به خود خواهد دید.