بازتاب سفر روحانی به عراق در رسانه‌ها

سفر روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران به عراق بازتاب گسترده‌ای در میان رسانه‌های خارجی و منطقه‌ای داشت.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی در این باره نوشت: رئیس‌جمهور ایران در نخستین سفر رسمی خود به عراق، شش سال پس از برگزیده شدن به این مقام، روز دوشنبه با هدف تحکیم روابط تجاری و سیاسی به بغداد رفت.

این روزنامه در ادامه با بیان اینکه روحانی قصد دارد با مرجعیت عالی مذهبی (شیعی)، (حضرت) آیت الله علی السیستانی، نیز در شهر مقدس نجف دیدار کند، نوشت: عراق که مرز مشترکی به طول نزدیک به ۱۴۵۰ کیلومتر با ایران دارد برای همه چیز از برق گرفته تا کمک نظامی در جنگ ضد داعش به همسایه‌ی شرقی خود متکی است. قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی ایران که اکثریت جمعیت آن نیز شیعه است در عراق رقیب ندارد.

خبرگزاری فرانسوی «فرانس بیست و چهار» نیز با پوشش سفر روحانی به عراق نوشت: حسن روحانی در این سفر با مقامات عراقی دیدار کرد. ایران دومین تامین کننده کالا برای عراق است؛ از سبزی و صیفی جات گرفته تا خودرو و لوازم خانگی.

علی هاشم خبرنگار شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی عربی گزارش داد: برهم صالح رئیس جمهور عراق و حسن روحانی همتای ایرانی وی در کنفرانس خبری خود بر عمق روابط بین دو کشور تاکید کردند. برهم صالح از اهمیت حفظ امنیت عراق، حفظ عراق در چارچوب روابط با کشور‌های عربی و در عین حال حفظ روابط با ایران و ترکیه سخن گفت. از سوی دیگر، حسن روحانی نیز گفت در گفتگوی خود با برهم صالح، در خصوص هیچ موضوعی اختلاف نظر نداشته است. وی افزود در مرحله آینده فرصت‌های زیادی برای همکاری در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی، تجاری، سیاسی و گردشگری وجود خواهد داشت.

به گزارش شبکه تلویزیونی الاتجاه، سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به عراق پیام محکمی برای آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن دارد. پیامی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی با وجود فشار‌هایی که واشنگتن تلاش می‌کند آن‌ها را علیه بغداد اعمال کند، همچنان روابط مستحکم و راهبردی خود را با عراق حفظ کرده است. این سفر مورد استقبال گسترده مردم و مقامات رسمی این کشور قرار گرفت، زیرا منافع بسیاری خواهد داشت که به زودی شامل هر دو کشور خواهد شد.

علی فضل الله پژوهشگر امور راهبردی در گفتگو با این شبکه در پاسخ به سئوال مجری برنامه مبنی بر اینکه فایده این سفر چیست و شما آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: به نظر من جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه گذشته ارتباط راهبردی بسیاری با عراق داشته است. این روابط از تشکیل گروه‌های نظامی مخالف در رویارویی با نظام سابق عراق آغاز شد. پس از آن ایران در زمان اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه بغداد موضع خوب و بخشنده‌ای اتخاذ کرد و برای عراق به عنوان درگاهی شد که بغداد توانست از آن به عنوان گذرگاهی تجاری استفاده کند، تا سال ۲۰۰۳ که عراق با مشکلات بسیاری در زمینه فرآیند سیاسی مواجه بود و ایران همواره از نخستین حامیان دولت جدید و قانون اساسی عراق بوده است. ایران همچنین در مبارزه علیه عناصر داعش با مال و جان از عراق حمایت کرد.

شبکه الجزیره در برنامه ”الحصاد“ با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به عراق، به بررسی روابط تهران و بغداد پرداخت. این شبکه پس از پخش گزارشی درباره ابعاد روابط ایران و عراق و تاثیر فشار‌های آمریکا بر این روابط، به گفتگو با دو کارشناس در تهران و بغداد پرداخت. باسم الشیخ سردبیر روزنامه ”الدستور“ در بغداد درباره اهمیت سفر حسن روحانی به بغداد گفت: اهمیت این سفر آن است که در شرایط سرنوشت‌ساز و حساس برای حل و فصل بسیاری از پرونده‌های بغرنج در روابط عراق و ایران صورت می‌گیرد که به روابط عراق با آمریکا هم ارتباط دارد. وی ادامه داد: روحانی در این سفر حامل پرونده‌های زیادی است که علاوه بر پرونده تجاری شاید پرونده سوریه را هم شامل می‌شود.

روسیا الیوم نیز گزارش داد: یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های سفر روحانی به بغداد لغو روادید برای گردشگران دو طرف و تسهیل امور گردشگری بود. این شبکه تلویزیونی روسی در ادامه اضافه کرد: حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای سفری سه روزه وارد بغداد شد. پیش بینی می‌شود با توجه به فشار‌های روز افزون آمریکا بر تهران، گفتگو‌ها با مقامات عراق بر مسئله اقتصادی تمرکز داشته باشد. روحانی پیش از ترک تهران تاکید کرد: در نشست‌های خود با مقامات عراق به موضوعات امنیت منطقه، بهداشت و درمان، مسائل تجاری و سرمایه‌گذاری خواهد پرداخت. وی بر افزایش حجم مبادلات تجاری سالانه میان دو کشور و رساندن آن به ۲۰ میلیارد دلار تاکید کرد.

اشرف العزاوی خبرنگار این شبکه در بغداد گفت: حسن روحانی وارد بغداد شد و پیش از استقبال رسمی برای زیارت بارگاه امام موسی کاظم (ع) به شهر کاظمین رفت. پس از آن برای استقبال رسمی به کاخ السلام خواهد رفت. قرار است وی با نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور عراق دیدار کند. هیئت عالی رتبه همراه روحانی از جمله سرمایه‌گذاران، تاجران و فرماندهان نهاد‌های امنیتی نشان می‌دهد وی در بغداد درباره موضوعات مهم و مسائل امنیت منطقه‌ای به ویژه درباره اتاق عملیات امنیتی یعنی اتاق چهارگانه مشترک که متشکل از عراق، ایران، روسیه و سوریه است، بحث و تبادل نظر خواهد کرد. همچنین بر اساس برخی اطلاعات، روحانی به استان‌های کربلا و نجف نیز خواهد رفت و با مراجع دینی از جمله آیت‌الله سید علی سیستانی مرجع دینی عراق نیز دیدار خواهد کرد.

برخی خبر‌ها از جمله اظهارات خود روحانی پیش از ورود به بغداد حکایت از آن دارد که اقدامات خوبی برای هر دو طرف صورت خواهد گرفت. شاید مهم‌ترین این اقدامات لغو روادید میان دو کشور برای گردشگران باشد و ساز و کار‌هایی برای تسهیل امور گردشگری میان دو کشور صورت خواهد گرفت. افزون بر آن، دو طرف درباره مسئله اقتصادی و تبادلات تجاری نیز گفتگو خواهند کرد.

شبکه تلویزیزونی العالم ضمن اعلام خبر ورود حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به بغداد با خالد عبدالاله استاد علوم سیاسی در دانشگاه بغداد گفتگو کرد. عبدالاله در این مصاحبه گفت: این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که منطقه از بحران‌های زیادی رنج می‌برد. بی‌شک هماهنگی میان ایران و عراق دارای ابعاد زیادی است، به ویژه پس از کمک‌های ایران به عراق برای مبارزه با گروه تروریستی داعش. ایران و عراق ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و علاوه بر آن از دیرباز دارای روابط و مشترکات فرهنگی و تاریخی و اجتماعی بوده اند. این دیدار پس از آن صورت می‌گیرد که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به عراق آمد و هماهنگی‌های اولیه را انجام داد.

این استاد دانشگاه افزود: یکی از دلایل اهمیت این دیدار موضوع تحریم‌های آمریکاست. آمریکا بر بغداد فشار زیادی آورده تا تحریم‌ها را اجرایی کند، اما عراق مخالفت کرده است. حتی محمد جواد ظریف در این باره از موضع‌گیری دولت عراق تشکر کرد. موضوع آب، نفت و گاز، اتصال ریلی دو کشور و امنیت منطقه از مسائل مهمی هستند که در این دیدار درباره آن‌ها گفتگو خواهد شد. عراق و ایران دو رکن اساسی امنیت در منطقه هستند و می‌توانند در این باره نقش مهمی ایفا کنند.

شبکه تلویزیونی الاتجاه عراق نیز گزارش داد: حسن روحانی رئیس جمهور ایران سفر سه روزه و رسمی خود به پایتخت عراق را در صدر هیئتی بلند پایه آغاز کرد. وی در این سفر با آیت‌الله سید علی سیستانی مرجع دینی عراق و همچنین با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان این کشور دیدار و با آن‌ها درباره برخی مسائل از جمله تقویت روابط دو جانبه میان بغداد و تهران گفتگو خواهد کرد. روحانی پیش از ورود به بغداد در فرودگاه تهران به خبرنگاران گفت: "موضع برادرانه ایران در مقابل عراق فراموش‌شدنی نیست. روابط ایران با عراق با روابط این کشور با اشغالگرانی همچون آمریکا قابل مقایسه نیست".

ولید ابراهیم خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در بغداد، درباره سفر حسن روحانی به عراق گفت: روحانی نخستین بار از برعهده گرفتن قدرت در ایران در سال ۲۰۱۳، امروز وارد عراق شد. این سفر به دعوت رسمی برهم صالح رئیس جمهور عراق صورت می‌گیرد. روحانی در این سفر با مقامات بلندپایه عراق از جمله عادل عبدالمهدی نخست وزیر و محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق دیدار خواهد کرد. خبرنگار الجزیره افزود: پیش بینی می‌شود در این سفر، چند توافقنامه سیاسی، امنیتی و اقتصادی بین دو کشور امضا شود. وزرای امور خارجه دو کشور در نشست خبری روز گذشته در ساختمان وزارت امور خارجه عراق در بغداد، اعلام کردند متن توافقنامه‌هایی بین دو کشور در زمینه‌های نفتی، گازی و نیز برق و راه و ترابری نهایی شده است و باید در سفر روحانی امضا شود. یکی از این توافقنامه‌ها مربوط به اتصال خطوط ریلی دو کشور است.

وی خاطر نشان کرد: این سفر اهمیت زیادی نه فقط برای بغداد و تهران، بلکه همچنین برای کشور‌های منطقه و نیز واشنگتن دارد که با تمرکز زیاد، این سفر را زیر نظر خواهد گرفت. واشنگتن که تحریم‌های اقتصادی بر تهران اعمال کرده است، همچنان از بغداد می‌خواهد تا به این تحریم‌ها پایبند باشد، اما بغداد می‌گوید پایبندی به این تحریم‌ها برای آن بسیار دشوار خواهد بود، زیرا همچنان به واردات بسیاری از کالا‌های مهم از ایران، از جمله گاز طبیعی و برق نیاز دارد. بغداد می‌گوید در شرایط فعلی، گزینه جایگزین ندارد که بتواند دستکم نیاز خود به متحد راهبردی‌اش را برطرف کند.

سومریه نیوز هم درباره سفر روحانی به عراق نوشت: حسن روحانی امروز در صدر هیئت سیاسی و اقتصادی بلند پایه و در سفری سه روزه تهران را به مقصد بغداد ترک کرد. این نخستین سفر روحانی به عراق با دعوت رسمی همتای عراقی وی برهم صالح است. قرار است روحانی در این سفر تاریخی سه روزه درباره روابط دو طرف در عرصه‌های مختلف و تقویت همکاری منطقه‌ای بین دو کشور پس از تحریم‌های آمریکا علیه تهران با مقامات عراقی گفتگو کند. پیش از این، رئیس‌جمهور عراق سفر همتای ایرانی خود به این کشور را بسیار مهم و در راستای عمق بخشیدن به روابط دو کشور ارزیابی کرده بود.

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی الفرات عراق نیز نوشت: حسن روحانی رئیس جمهور ایران در صدر یک هیئت بلندپایه وارد بغداد شد. این نخستین سفر روحانی به عراق و نخستین سفر رئیس جمهور ایران به عراق از سال ۲۰۱۳ است که به دعوت برهم صالح رئیس جمهور عراق صورت گرفت. این سفر سه روز به طول خواهد انجامید و طی آن روحانی با آیت‌الله سید علی سیستانی در نجف اشرف دیدار و گفتگو خواهد کرد. قرار است در جریان این سفر معاهدات و یادداشت تفاهم‌هایی در زمینه‌های اقتصادی امضا شود.