«مادورو» از ایران درخواست کمک کرد

«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا از چین، کوبا، ایران و روسیه و همچنین سازمان ملل درخواست کرده تا درباره حمله اخیر به شبکه برق‌رسانی در ونزوئلا که منجر به قطع سراسری برق در این کشور شد، تحقیقاتی صورت گیرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، مادورو با اشاره به اینکه کشورهایی که نام آنها را برده، تجربه زیادی در مقابله با حملات سایبری داشته‌اند، گفت: «من کمیسیون ویژه‌ای را برای تحقیقات درباره این حمله سایبری شده و از کارشناسان بین‌المللی درخواست کمک کرده‌ام. من قصد دارم از سازمان ملل، ایران، چین، روسیه و کوبا برای این کار درخواست حمایت کنم».

پنجشنبه گذشته خاموشی‌های سراسری برق در 21 تا 23 ایالت ونزوئلا رخ داد و دلیل آن نیز خرابی نیروگاه برق «گوری» عنوان شد. در حالی که رئیس جمهور ونزوئلا، آمریکا را مقصر این حمله معرفی کرده، اما این کشور نقش داشتن در خاموشی‌های سراسری ونزوئلا را تکذیب کرده است.

«خورخه رودریگز» وزیر ارتباطات و اطلاعات ونزوئلا نیز در این زمینه اظهار داشت که «یک حمله سایبری» موجب بروز این حادثه شد. وی همچین افزود که ونزوئلا قصد دارد به زودی شکایتی را تقدیم «میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل کند.

طبق اعلام مادورو، پس از 5 روز قطع سراسری برق، مسئولان ونزوئلا موفق شدند اثار حمله‌ای که «از داخل خاک آمریکا انجام شده بود» را از بین ببرند.

آمریکا چند وقت است که با حمایت از «خوان گوایدو» رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا ناآرامی‌هایی در این کشور را موجب شده و سعی در تشکیل یک دولت ائتلافی دارد.

دادستان کل ونزوئلا نیز قبلا درخواست کرده بود تا تحقیقاتی درباره نقش «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده در خرابکاری در سیستم برق‌رسانی ونزوئلا انجام گیرد.