امنیت مرزها پیش شرط «رونق تولید»

 امنیت سنگ بنای هر جامعه برای پیشرفت و تولید است، در سایه امنیت است که شکوفه های اقتصاد تبدیل به میوه های ثمربخش می شود؛ این مساله برای کشوری مثل ایران که بیش از ۶ هزار کیلومتر مرز خاکی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی دارد نمود بیشتری دارد.

امروزه دیگر نمی‌توان گفت امنیت مرزها، صرفا به تعداد مرزبانانی بستگی دارد که روز و شب از مرزها محافظت می‌کنند، چرا که قاچاقچیان و اشرار هم به برای امور مجرمانه خود از تجهیزات روز استفاده می کنند.

استفاده از تکنولوژی‌های نوین در الکترونیکی شدن مرزها به این دلیل مهم است چراکه هزینه‌ای که برای برخی از این تکنولوژی‌ها می‌شود در مقایسه با هزینه‌ای که برای دیوارکشی و فنس کشی در کنترل مرزها می‌شود قابل مقایسه نیست و در برخی مواقع هزینه الکترونیکی شدن حتی ارزان‌تر از فنس کشی‌ها است، این مهم نه تنها از بابت هزینه‌ای با هم قابل مقایسه نیستند بلکه از لحاظ نتیجه کار هم نمی‌توان دیوارکشی و فنس کشی را با استفاده از ابزارهای الکترونیکی در حفظ و امنیت مرزها مقایسه کرد.

روز اول فروردین بود که خبر بازگشت پنج نفر از مرزبانان ایرانی ربوده شده در مرز میرجاوه در همین روزهای ابتدایی سال ۹۸ شادی را به دل‌های ایرانیان آورد، اما اگر از ابزارهای الکترونیکی در کنترل مرزها استفاده می‌شد و بودجه‌هایی که برای مرزبانی تصویب می‌شد هر سال کمتر از سال قبل نبود، اکنون نیابد برای آزادی ۵ نفر از فرزندان این مرز و بوم که بر اثر تاخیر در تکمیل انسداد الکترونیکی مرزها به دست گروهک جیش العدل ربوده شده بودند، خوشحال بودیم و برای آزادی دو نفر دیگر از مرزبان دست به دعا بر می‌داشتیم؟

شهریار حیدری مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه وزارت کشور برای تقویت مرزهای شرقی در سال ۹۸ اظهار کرد: نخستین برنامه ما برای تقویت مرزهای شرقی برابر با برنامه‌های پیش بینی شده، در حوزه انسداد الکترونیکی و تقویت نیروهای مرزبانی در مناطق مرزی است.

اولویت اول انسداد الکترونیکی مرزهای جنوبشرقی و شمالغربی

وی افزود: تقویت نیروهای مرزبانی در مناطق مرزی با اولویت مناطق امنیتی از جمله مرزهای جنوب شرق و شمال غرب است که در همین راستا از دولت درخواست کردیم نسبت به سال قبل اعتبارات بیشتری را برای این بخش در نظر بگیرند.

اعتبارات در نظر گرفته برای الکترونیکی شدن مرزها در سال ۹۷ قریب به ۷۸ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان بود که امسال قرار شده است چیزی بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان برای تقویت الکترونیکی مرزها در بودجه لحاظ شودمدیرکل امور مرزی وزارت کشور با اشاره به افزایش اعتبارات برای الکترونیکی شدن مرزها گفت: اعتبارات در نظر گرفته برای الکترونیکی شدن مرزها در سال ۹۷ قریب به ۷۸ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان بود که امسال قرار شده است چیزی بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان برای تقویت الکترونیکی مرزها در بودجه لحاظ شود.

حیدری ادامه داد: البته که این رقم هم (۱۶۰ میلیارد تومان) باز هم اعتبار کمی است و ما تقاضا کرده‌ایم تا اعتبارات بیشتری برای این مهم (الکترونیکی شدن مرزها) حتی شده از اعتبارات استانی و ملی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اقدامات دیگر وزارت کشور برای حفظ امینت مرزها به ویژه مرزهای شرقی گفت: افزایش اعتبارات اولین اقدام ما در راستای امن تر شدن مرزها و حفظ مرزها است، اقدام بعدی ما بحث تقویت نیروهای مرزبانی از لحاظ عِده و عُده است. 

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور تصریح کرد: همچنین در اقدام دوم نظر داریم تا مانند مناطق شمال غرب و جنوب شرق از نیروهای ارتش و سپاه استفاده کنیم تا امنیت این مناطق را با کمک این افراد تقویت کنیم.

بحث ابزار و امکانات در تقویت مرزبانی مهم است، این ابزار و امکانات باید هرچه سریع‌تر در اختیار مرزبانی قرار بگیرد، امکاناتی مانند ابزارهای لجستیکی، اپتیکی، الکترونیکیحیدری با اشاره به اقدام سوم و نهایی وزارت خانه برای حفظ امنیت مرزها گفت: اشراف اطلاعاتی در مناطق مرزی و عمیق مرزها از دیگر فعالیت‌های ما برای حفظ امینت مرزها در کنار سایر موارد است.

وی گفت: بحث ابزار و امکانات در تقویت مرزبانی مهم است، این ابزار و امکانات باید هرچه سریع‌تر در اختیار مرزبانی قرار بگیرد، امکاناتی مانند ابزارهای لجستیکی، اپتیکی، الکترونیکی و … که البته بیشتر محور و تاکید ما در حفظ امنیت مرزها بر این اقدامات است.

اختصاص یک سوم بودجه پیشنهادی برای تجهیزات اپتیکی الکترونیکی

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با اشاره به اهمیت و لزوم استفاده از ابزارهای الکترونیکی در امینت مرزها گفت: در حال حاضر امکانات الکترونیکی-اپتیکی برای مرزهای ما بیشتر نیاز است تا حضور فیزیکی مرزبانان و دیگر عوامل.

حیدری خاطرنشان کرد: اعتباراتی که امسال در زمینه مرزبانی تخصیص داده می‌شود در وهله اول و بدون هیچ چون و چرایی برای امکانات الکترونیکی خرج می‌شود.

وی با گلایه از کم بودن اعتبارت مرزبانی گفت: درست است که امسال نسبت به سال گذشته اعتبارات در نظر گرفته شده برای امنیت مرزها بیشتر شده است ولی این رقم‌ها، بودجه‌ای نیستند که ما پیش بینی می‌کردیم، اصل تخصیص این بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه کم در نظر گرفته شده است.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور یادآور شد: ۷۸ میلیارد و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبارت ۹۷ به صورت کامل محقق شده است ولی این رقم خیلی خیلی ناچیز (یک سوم مبلغ پیشنهادی ما برای اعتبارات مرزبانی در سال ۹۷) بوده و اصلاً نمی‌شد اقدام قابل قبولی را در مرزها با این رقم انجام داد.