هشدار نماینده عراقی درباره تاثیر تحریم‌های ایران بر عراق

قیس العامری، نماینده سابق مجلس عراق، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، اعلام کرد اگر آمریکا، بغداد را برای پایبندی به تحریم‌های ایران زیر فشار قرار دهد، عراق هم تحت تاثیر این تحریم‌ها قرار می‌گیرد.

او تاکید کرد: ایران کشور مهم و بزرگی در منطقه است و می‌تواند در جامعه جهانی و نیز در سطح منطقه، ایفای نقش کند. عراق نمی‌تواند در شرایط فعلی به مشکل آشکار بین عربستان و جمهوری اسلامی پایان دهد، اما برای جلوگیری از تشدید این مشکل تلاش می‌کند. زیرا تشدید این مشکل، پیامد منفی برای منطقه خواهد داشت و عراق هم بخشی از منطقه است. این سیاست و خط مشی جدید عراق است. حتی تلاش آمریکا برای در محاصره قرار دادن ایران هم برای منطقه پیامد مثبت به همراه ندارد. ما روابط خوبی با جمهوری اسلامی داریم. عراق از ایران برق و گاز وارد می‌کند.

این نماینده سابق عراقی افزود: اگر آمریکا، عراق را درباره پایبندی به تحریم‌ها علیه ایران زیر فشار قرار دهد، بدون شک ما هم تحت تاثیر تحریم‌ها قرار خواهیم گرفت. آمریکا نگاه واقع‌بینانه‌ای به روابط بین ایران و عراق دارد و می‌داند که فشار‌ها بر ایران نمی‌تواند بر روابط بین این کشور و عراق تاثیر بگذارد. تهران و بغداد روابط قوی بین خود دارند. مستشاران نظامی ایران به نیرو‌های عراقی در جنگ با داعش کمک کردند. این موضع ایران فراموش نخواهد شد. عراق همچنان به این حمایت لجستیکی و نظامی نیاز دارد.

العامری افزود: طرف‌های سیاسی در عراق، وجود پایگاه‌های نظامی آمریکا را نمی‌پذیرند. جمهوری اسلامی نگران حضور نظامی آمریکا در منطقه است، زیرا امنیت ملی ایران را تهدید می‌کند. به سود عراق نیست که بخشی از تهدیدات علیه ایران باشد. مسئولیت ما آن است که مانع از آن شویم که گروه‌های تروریستی بار دیگر به خاک عراق بازگردند. البته نباید امنیت ملی کشور‌های منطقه را تهدید کنیم و اقدامات تحریک‌آمیز در برابر این کشور‌ها صورت دهیم. همانطور که می‌خواهیم امنیت در عراق برقرار باشد، خواهان برقراری امنیت در کشور‌های منطقه هستیم.

او اضافه کرد: به اعتقاد من، عربستان در بهبود روابط با جمهوری اسلامی در این مرحله جدی نیست. اما به سود عربستان و منطقه است که تنش با ایران کاهش یابد. همواره در پای میز مذاکره می‌تواند به عوامل مثبت دست پیدا کرد. عراق نشان داد که نیروی نظامی دارد که می‌تواند امنیت خود را تامین کند. این مسئله باعث شده است که عربستان تعامل واقعی‌تری با عراق داشته باشد. عراق از گسترش روابط با عربستان استقبال می‌کند.

این نماینده سابق در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: به اعتقاد من، شاهد تغییر در موضع کشور‌های عربی در برابر سوریه هستیم. با این شرایط، سوریه به آغوش جهان عرب باز خواهد گشت و کشور تاثیرگذاری در تصمیم سازی‌های عربی خواهد بود. قرار بود سوریه در اجلاس تونس به اتحادیه عرب بازگردد، اما بعضی مسائل مانع از آن شد. به اعتقاد من، در اجلاس آینده سران عرب، شاهد حضور سوریه خواهیم بود. به اعتقاد من، جهان عرب با دور شدن از نظام سوریه مرتکب اشتباه شد.