شهیدی که سرنوشت عملیات والفجر ۸ را رقم زد
شهید حسن شفیع‌زاده در مرداد سال ۱۳۳۶ هجری شمسی در یک خانواده مذهبی در شهرستان تبریز متولد گردید و تحت تربیت پدر و مادری مؤمن، متدین و مقلد امام پرورش یافت. از همان کودکی در مجالس دینی از جمله برنامه‌های سوگواری امام حسین (ع) حضور داشت و عشق خدمتگزاری به آستان شهیدپرور حضرت اباعبدالله (ع) در عمق وجودش ریشه دوانید.

او با شور وصف‌ناپذیری در روز‌های سرنوشت‌ساز ۲۱ و ۲۲ بهمن‌ماه ۱۳۵۷ تلاش می‌کرد و برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نبود.
 

شهید شفیع‌زاده بعد‌ها به دنبال تشکیل سپاه، به همراه دیگر برادران، اولین هسته‌های مسلح سپاه را پی‌ریزی کرد و در سمت مسئول عملیات سپاه تبریز در سرکوبی خوانین و اشرار آذربایجان و حزب منحرف خلق مسلمان نقش فعال داشت.

هنگامی‌که به همراه شهید باکری در سپاه ارومیه انجام‌وظیفه می‌کرد به‌عنوان مسئول عملیات برای ایجاد امنیت آن منطقه، در درگیری‌های متعدد برای سرکوبی گروه‌های فاسد تلاش شبانه‌روزی نمود و توانست در تشکیلات حزب منحله دموکرات نفوذ کرده و باعث متلاشی شدن آن و دستگیری و اعدام تعداد زیادی از کادر‌های آنان گردد.

با شروع جنگ تحمیلی و محاصره آبادان، با یک دسته خمپاره‌انداز که تحت مسئولیت شهید باکری اداره می‌شد به جبهه‌های جنوب شتافت. ایشان به همراه تعدادی دیگر از رزمندگان برای حضور در جبهه آبادان با تحمل مشقات چندین روزه – از طریق ماهشهر و به‌وسیله لنج از راه خورموسی – خود را به این شهر رساند و در ایستگاه هفت مستقر گردید. بعد‌ها با فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر شکستن حصر آبادان، نقش تاریخی خود را در شکستن محاصره آبادان و دفع متجاوزان و اشغالگران بعثی ایفا نمود. شهید شفیع‌زاده پس از عملیات طریق‌القدس به‌عنوان رئیس ستاد تیپ کربلا – که تازه تشکیل شده بود – انجام‌وظیفه کرد و در شکل‌گیری، انسجام و فرماندهی آن نقش اساسی داشت. در عملیات پیروزمندانه فتح‌المبین معاون تیپ المهدی (عج) بود و خاطره رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های او در اذهان مسئولین جنگ و هم‌رزمانش هرگز از یاد نمی‌رود.

به گفته دوستان و نزدیکان شهید شفیع‌زاده وی در رابطه با طراحی تهیه آتش و پشتیبانی آتش توپخانه در عملیات‌های مختلف و در وضعیت‌های گوناگون تدابیر ویژه خودش را داشت که تمام فرماندهان را به دلیل نوع اتخاذ این تدابیر متحیر می‌کرد.

سردار شهید یزدانی در این خصوص می‌گوید: در عملیات والفجر هشت طرحی پیاده کرد که امروز همه متفق‌القولند که تا آن زمان آن‌چنان آتش پشتیبانی به آن شکل طراحی نشده بود و اگر به هر شکل دیگری این قضیه طراحی می‌شد، ما در پشتیبانی رزم نیرو‌ها موفق نمی‌شدیم و سرنوشت عملیات والفجر هشت شاید چیز دیگری می‌شد.

وی ادامه می‌دهد: در این عملیات توپخانه سپاه با مدیریت و فرماندهی شهید شفیع‌زاده طوری حرکت کرد که درصد بالای موفقیت عملیات به‌وسیله پشتیبانی آتش فراهم شد و این نبود مگر با تدبیر ویژه شفیع‌زاده.

شهید شفیع‌زاده روز ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۶ در منطقه عملیاتی کربلای ۱۰ در شمال غرب (منطقه عمومی ماووت) درحالی‌که عازم خط مقدم جبهه بود، خودروی وی مورد اصابت ترکش گلوله توپ دشمن قرا گرفت و به آرزوی دیرینه خود نائل شد و به دیدار معشوق شتافت.
 
1

گوشه‌ای از وصیت‌نامه
 
خدایا من به جبهه نبرد حق علیه باطل آمده‌ام تا جان خود را بفروشم. امیدوارم خریدار جهان من تو باشی، نه کس دگر.... دلم می‌خواهد که در آخرین لحظه‌های زندگی‌ام، بدنم و جسمم آغشته به خون در راه تو باشد، نه راه دیگر.... سلام بر امت شهیدپرور و نمونه که با حضور همیشگی خود در همه صحنه‌های حق علیه باطل، اسلام و امام را یاری کرده و قدرت نفس کشیدن و خواب راحت را از دشمن سلب کرده است.