خرید آب سنگین ایران از سوی کشورهای دنیا خلاف مفاد برجام نیست

احمد سالک ، با اشاره به عدم تمدید معافیت هسته‌ای ایران از سوی آمریکا درباره همکاری با روسیه در حوزه غنی سازی و انتقال آب سنگین به عمان، گفت: آمریکایی ها هم اکنون در بن بست سیاسی قرار گرفته اند از این رو وادار به انجام رفتارهای نابخردانه شده اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم های اقتصادی و تحریم در حوزه مسائل هسته ای دو ابزار فشار کاخ سفید محسوب می شود، تصریح کرد: به عبارتی آمریکایی ها در آخرین اقدامی که انجام دادند تلاش کردند کشورهایی که اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین ایران را خریداری می کنند با مشکل مواجه شوند اما باید اذعان کرد شورای عالی امنیت ملی برای این اقدام راهکارهایی را درنظر گرفته است که توسط مسئولان اعلام خواهد شد.

تهدیدهای آمریکایی ها در چند مدت گذشته برای کشورمان به فرصت تبدیل شده است

وی ادامه داد: تهدیدهای آمریکایی ها در چند مدت گذشته برای کشورمان به فرصت تبدیل شده و بر این اساس در حوزه هایی که تحریم وجود دارد به خودکفایی دست یافته ایم که نگرانی ها را برطرف می کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه باید در مقابل دشمنان تدابیر مناسبی اتخاذ شود، اظهار کرد: در این بین نباید فراموش کرد طرف های مقابل در برجام وظایفی بر عهده دارند که باید به آن عمل کنند. به عبارتی مواجه با تحریم‌های جدید هسته‌ای آمریکا یکی از این موارد محسوب می شود.

خرید آب سنگین ایران از سوی کشورهای مختلف دنیا خلاف مفاد برجام نیست

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خرید آب سنگین ایران از سوی کشورهایی مختلف دنیا خلاف مفاد برجام نیست و تحریم های آمریکا جنبه نمادین دارد، خاطرنشان کرد: در این بین باید یادآور شد 300 کیلو غنی سازی اورانیوم داریم و انباشت آب سنگین و اورانیوم غنی شده در کشورمان به سود آمریکایی ها نیست و دولتمردان این کشور نیز موضوع مذکور را به خوبی می دانند.

 ایالات متحده بر خلاف مفاد توافق هسته‌ای، بخش تازه‌ای از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را با ادعای آنچه که «محروم‌سازی ایران از هرگونه مسیری به سوی تسلیحات هسته‌ای» خواند مورد تحریم قرار داد.

گفتنی است؛ آمریکا پنج مورد از هفت مورد معافیت مرتبط با همکاری هسته‌ای غیرنظامی روسیه و کشورهای اروپایی با ایران را به مدت 45 روز تا 90 روز تمدیدکرده است اما دو معافیت دیگر ایران لغو شده و مورد تحریم قرار گرفته است که یکی از این معافیت‌ها به ایران امکان می‌داد آب سنگین را به عمان منتقل کند و معافیت دیگری این اجازه را به روسیه می‌داد تا اورانیورم ایران را فرآوری کند./