جزئیات محتوای دیدار نخست‌وزیر عراق در تهران و واشنگتن

یک منبع پارلمانی در عراق، امروز چهارشنبه درباره محتوای سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر این کشور به ایران و آمریکا، توضیحاتی ارائه کرد. 

این منبع به خبرگزاری «واع» عراق گفت: سفر عادل عبدالمهدی به ایران و آمریکا بعد از تعطیلات عید فطر انجام خواهد شد.

به گفته این نماینده پارلمان عراق که هویتش فاش نشد، «سفر عبدالمهدی به آمریکا نیز درباره پرونده‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی متعددی است و احتمال می‌رود که سبب برقراری روابط کاملا باثبات و شفاف با آمریکایی‌ها شود بخصوص در خصوص حضور نظامیان آمریکا در عراق».

این منبع در خصوص تحریم‌های ایران و معافیت کشورش گفت: آنچه در این سفر قطعی است، این است که عراق بزودی، حداقل برای 90 روز دیگر قابل تمدید، از اجرای تحریم آمریکا علیه ایران معاف خواهد شد.

این منبع توضیح داد که «سفر عبدالمهدی به ایران به همراه هیأتی از کابینه او سپس به آمریکا، یک پیام دارد و آن این است که عراق از کشمکش کنونی دور خواهد بود و از تحریم هم به دلیل وضعیت امنیتی و سیاسی‌ شکننده‌اش معاف خواهد شد». 

به گفته این منبع عراقی، «در زمان بحران کنونی منطقه، عراق وارد محور عقلاء یا حامیان صلح شده و در این چارچوب حرکت می‌کند».

روز گذشته عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق از سفر قریب الوقوع خود به ایران و آمریکا خبر داد و گفت در این سفر تحولات منطقه را بحث و بررسی خواهد کرد.