لاریجانی: معامله قرن روحیه دلال مأبی آمریکا است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز (10 خردادماه 98) تهران،‌ طی سخنانی،‌ اظهار داشت: مطلبی که در طرح معامله قرن وجود دارد این است که چه کسی آن را به راه انداخته است؟ 

وی افزود: داماد آقای ترامپ که یک جوان یهودی تاجر است مسئول بحث معامله قرن است؛ خود ترامپ قبلا اعلام کرده بود که او عاشق اسرائیل است حال او را مسئول این کار کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این جوان (داماد ترامپ) از اول قداره را بسته که عاشق اسرائیل است اما چنین طرحی را به راه انداخته است.

لاریجانی بر همین اساس اضافه کرد: بسیاری از بزرگان منطقه نگران این رفتارهای آمریکا هستند، شاید جرأت نکنند بگویند اما در جلسات و کنفرانس‌های مختلف که با آنها داریم این موارد را عنوان می‌کنند.

وی تصریح کرد: برخی می‌گویند این جوانک (داماد ترامپ) را در منطقه فرستادندند تا جنگی را به راه بیندازد و برود.

وی بیان کرد: امروز روز قدس است و از شانزدهم مرداد سال ۱۳۵۸ رهبر کبیر انقلاب -آن پیر روشن ضمیر- جمعه آخر ماه مبارک رمضان را روز قدس نام نهادند و تا زمان حال ۳۹ بار ملت عزیز در روز جهانی قدس و همه آزادی‌خواهان به صحنه آمدند و از مردم مظلوم اما شجاع فلسطین دفاع کردند.

لاریجانی با بیان اینکه مردم همواره از هویت اسلامی قدس شریف دفاع کردند، گفت:  بدون شک این ابتکاری که امام به خرج دادند یک ابداع متفکرانه بود که باعث شد شعله‌های محبت مردم و مسلمانان نسبت به قدس شریف هم چنان با طراوت وجود داشته باشد.

رئیس قوه مقننه در ادامه عنوان کرد: در طول سال‌های مختلف شاهد موارد مختلف بودیم البته امسال قدری شرایط متفاوت است که این را از چند جهت می‌توان مطرح کرد؛ یکی از آنها از نظر توطئه‌های پیچیده تری است که آمریکا دنبال می‌کند.

لاریجانی در ادامه عنوان کرد: صحنه بین‌المللی نسبت به گذشته شفاف تر شده است همچنین مقاومت و جبهه مقاومت از وجه قوی‌تری برخوردار شده است لذا در خصوص این موضوع مواردی را مطرح می‌کنم تا روشن شود شرایط ما در سه وجه متفاوت از گذشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: شرایط به نحوی است که توطئه‌هایی که در مقابل مسلمانان است پیچیده تر شده؛ رفتار آمریکایی‌ها علیه فلسطینی‌ها و مسلمانان به نسبت گذشته خیلی گستاخانه‌ و بی پرده شده است که چند نمونه از آنها را دیدیم.

لاریجانی یکی از رفتارهای گستاخانه و اقدام آمریکا را انتقال پایتخت صهیونیست‌ها به قدس خواند که با سر و صدا این کار را انجام دادند و در ادامه افزود: این کار توهین به همه مسلمانان است چون قدس شریف قبله اول مسلمانان و محل معراج پیامبر است.

لاریجانی در ادامه قدس را یک مکان بسیار مقدس دانست و گفت: آنها این کار را انجام دادند(انتقال پایتخت اسرائیل) پس یک توهین بزرگ بود.

وی افزود:  قدس موضوعی نیست که فقط به یک ملت مربوط شود؛ امام راحل هم فرمودند مسئله قدس نه به یک ملت بلکه به همه انسان‌های موحد از گذشته تا آینده مربوط است؛ اما آمریکایی‌ها علی‌رغم همه توافقات بین‌المللی این کار را انجام دادند البته اکثریت قاطع کشورها محلی به این کار آمریکایی‌ها را محکوم کردند اما این کار آمریکا دلالت بر این دارد که قصد توطئه آمیزی نسبت به کلیات اسلام و مسلمان‌ها در ذهن آنها وجود دارد و این پاک کردن نمادهای اصلی اسلامی در ذهن آنها است. حال اینکه دنیا اقبال نکرد بحث دیگری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: جنایتکاران سرزمین کشور دیگری را به رژیم صهیونیستی هبه کردند. یک اقدام ماجراجویانه و خیلی هم مسخره است که یک کشور آن طرف دنیا یک کشور دیگری را به اسرائیل می‌دهد،  اسرائیلی‌ها کم سرزمین های اسلامی را غصب کردند که این را هم به آنها جایزه دادید؟ این عمل روحیه سبکسری و دلال مأبانه سردمداران آمریکایی‌ها را در عرصه سیاست بین المللی نشان می‌دهد.

لاریجانی در ادامه این مطلب، افزود: هرچند این اقدام آمریکا هم از جانب اکثر قریب به اتفاق کشورها محکوم شروع شد اما این کار آمریکایی‌ها، عمق کینه آنها را نسبت به مسلمان ها را نشان می‌دهد که نشانه هایی از مقصود آن‌ها را از ابعاد مختلف بیان می‌کند.

وی با اشاره به طرح معامله قرن گفت: مدتی است طرحی مرموز و سربسته به نام معامله بزرگ قرن مطرح کردند؛ آنهم با این ادعا که ما می‌خواهیم مشکل را برای همیشه حل کنیم. توجه کنید خود عنوان این «معامله» بزرگ قرن نشان‌دهنده همان تسلط روحیه دلال مأبی در سیاست آمریکا است.

لاریجانی ادامه داد: واژه معامله آن هم در جایی که پای شرافت یک ملت و غیرت دینی یک امت در میان است، اسم و واژه معامله را به کار می‌برند چقدر فضاحت بار است و این نشانگر پوچ بودن فکر سیاسی آنها است. البته این هم ریشه در تفکر فلسفی آنها دارد تفکر فلسفی که این تمدن آمریکا بر آن استوار شده است یک فلسفه منفعت گرایانه است یعنی برای این تفکر عدالت، شرف، غیرت، انصاف، رفاقت و وفای به عهد و ده‌ها فضیلت اخلاقی دیگر وقتی معنا دارد که برای آنها منفعتی به وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اینکه سردمداران آمریکا به راحتی هر توافقی را زیر پا‌می گذارند یعنی برای آنها اصلاً مهم نیست. یک روز توافق آب و هوای پاریس را از بین می‌برند و یک روز هم توافقی که از لحاظ تجاری با اروپا داشتند. یک روز توافق تجاری با چین و توافق موشکی با چین را لغو می‌کنند. اینها به زیربنای فکری آنها برمی‌گردد که مبنا آن تفکر مخربی برای رفتار معقول در روابط بین الملل است.

وی بیان کرد: ملاحظه کنید وزیر خارجه آمریکا باکی نداشت که بگوید ما داعش را به وجود آوردیم، البته موجی راه انداخت که ما با آن مبارزه می‌کنیم؛ آن‌ها داعش را به وجود آوردند چون فکر می‌کردند آن زمان به نفعشان است و می‌توانند با این کار کشورهای اسلامی را درگیر بحران امنیتی کنند و زیر ساخت آن را از بین ببرند و آنها را مشغول خود کنند لذا داعش را به وجود آوردند؛ بنایراین چنین مواردی به زیربنای فکری آن تمدن بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه توانمندی جبهه مقاومت در دو دهه اخیر چهره منطقه را عوض کرده است، گفت: در دو دهه اخیر جریان مقاومت در منطقه یک جریان عمیق مجاهد و پرانرژی شده است که خیلی بیشتر از دولت‌ها توانمندی مبارزه با جریان های مخرب در منطقه را دارد. اگر مقاومت حزب الله قدرتمند نبود آیا اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه شکست می خورد؟ اگر مقاومت قوی نبود آیا تروریست های وحشی داعش در عراق سرکوب می شدند؟ اگر مقاومت قوی نبود آیا انواع و اقسام تروریست ها در سوریه سرکوب می شدند؟

لاریجانی ادامه داد: نکته مهم این است که قدرت مقاومت امروز چه از نظر تجهیزات و چه از نظر گستردگی قابل قیاس با چند سال پیش نیست و این موضوع بسیار امیدوار کننده است و همین امر آنها را دستپاچه کرده که با ناپختگی طرح معامله مفتضح قرن را بدهند. یکی از حرف های پوشالی که سردمداران امریکا به ملت ایران می گویند این است که ما توافق هسته ای را قبول نداریم و خارج شدیم و تحریم هایی را علیه ایران وضع کردند و بعد با آشفتگی هر روز سرشان را بیرون می آورند که ما می‌خواهیم مذاکره کنیم. مذاکره مجدد چه معنا دارد؟ این چه مذاکره ای است که اول تحریم های گسترده نسبت به ایران وضع می کنید و بعد می گویید مذاکره کنیم. این نحوه مذاکره همان امتداد عمل تحریم آنهاست.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه کشورهای منطقه نسبت به آنها خود را خاضع نشان دادند و آنها هم فکر می کنند که ملت ایران را می توانند مجاب کنند در صورتی که ملت ایران متدین و شجاع و از رهبر با تدبیر برخوردار است. بساط فریب کاری تان را جمع کنید.

وی در ادامه با طرح این سوال که چه مذاکره ای؟ گفت: یک مشت دزد بیایند اموال را بگیرند وقتی اموال را گرفتند در بزنند و بگویند حاج آقا مذاکره کنیم. برخی می گویند این واقعیت منطقه است و این زور است، خب پس زور است، مذاکره نیست. وقتی دزدی در کشوری خانه ای را می زند با زور آن دزد را می گیرند نه با مذاکره. پلیس می آید آن دزد را می گیرد و به سزای عملش می رساند. حالا در صحنه بین المللی آن پلیسی که می خواهد در صحنه بین المللی کاری کند خودش جزو سردمداران دزدهاست؛ لذا باید خودمان قوی شویم.

وی افزود: اینکه ما روی مساله دفاعی کشورمان حاضر نیستیم مذاکره کنیم چون راهی وجود ندارد، پس شعار مذاکره پوچ است. همان طور که رهبر انقلاب فرمودند اقدامات متقابل علیه ستم امریکا در بحث اتمی آغاز شده و مستمرا ادامه می یابد تا سر عقل بیایند، در مورد قدرت موشکی چرا باید مذاکره کنیم. نگرانی آنها در مسایل منطقه قابل درک است. انها می خواهند عامل ثبات و امنیت که مقاومت است را سست کنند تا کسی جلودار توطئه های آنها نشود، غافل از اینکه جریان مقاومت یک حرکت زاینده و رو به جلوست و هیچکس نمی تواند جلوی این بیداری را بگیرد. هر چه آمریکایی‌ها طرح های قلابی صلح بدهند و هر چه نیروهایشان را در منطقه گسترده تر کنند، جریان مقاومت وسیع تر خواهد شد.

وی افزود: امریکایی ها علت ناتوانی خودشان در منطقه را درک نکردند چرا در عربستان موفق نبودند، آنها اگر عقل داشته باشند به ریشه این نقطه پی می بردند که حضور هر چه بیشتر انها در منطقه عامل توسعه جریان مقاومت است و این را باید بفهمند.

لاریجانی تصریح کرد: در مورد فلسطین با تجربیات مختلفی که در گذشته در طرح های صلح بوده است و همین اقدامات یکی دو دهه اخیر که انجام شده، باید بگویم که دو مسیر بیشتر در پیش رو وجود ندارد. یک مسیر این است که مثل گذشته آمریکایی ها دنبال طرح های سرگرم کننده برای پایمال کردن حقوق فلسطینی ها باشند و در مقابل این روش مسیر مقاومت است زیرا راهی باقی نگذاشتند و هر طرحی که دادند دروغ از آب درآمد. این مسیر جواب می دهد و شما هر روز می بینید که مقاومت قوی تر شده است و نتیجه آن برای اسرائیل درد آورتر خواهد بود.

رییس مجلس ادامه داد: راه دیگر که یک راه حل سیاسی دموکراتیک است، همان راهی است که رهبر انقلاب در دو دهه اخیر مطرح کرد که این مبتنی بر اسناد بین المللی است و شاید تنها راهی سیاسی برای حل این اختلاف سیاسی، برگزاری همه پرسی برای فلسطین است و چند جزء دارد که عبارت است از بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین آبا و اجدادی خودشان، برگزاری انتخابات با مشارکت مردم اصلی فلسطین اعم از مسیحی و یهودی و مسلمانان، تشکیل نظام سیاسی منتخب اکثریت براساس همه پرسی و تصمیم گیری از سوی نظام سیاسی منتخب اکثریت برای ساکنان غیر بومی این سرزمین.

وی افزود: این یک راه حل معقول است و عجیب است که این کشورها می گویند مبنای حکومت، حقوق بشر و رای مردم است ولی برای مردم فلسطین این راه را قبول نمی کنند. اگر دنبال حل مساله از نظر سیاسی هستیم این راهش است و معقول و منصفانه است.

لاریجانی تاکید کرد: نتیجه حرف‌های آمریکا که یک روز ملت ایران را تروریست می خواند و یک روز دم از مذاکره می زنند این است که بزرگی ملت ایران را نشناختند. امروز ملت ایران یک صدا هستند که باید به تعبیر رهبر معظم انقلاب به استقلال اقتصادی خود تکیه کنند و نقاط ضعف خود را در بخش اقتصادی جبران کنند.

وی افزود: یکی از مسایل مهمی که در این چند هفته اخیر در بین دولت و مجلس مطرح بود مساله مسکن است که بسیار گران شده و باید راه حلی برای آن پیدا می شد و زمین باید از قیمت بورس بازی در می آمد و تصمیم مهمی گرفته شده که از روستا تا شهرهای بزرگ زمین برای زوج هایی که ازدواج می کنند با قیمت پایین منطقه ای در اختیارشان باشد تا صاحب ساختمان شوند و این طرح مهمی است و هر سال باید یک میلیون ساختمان در این زمینه ساخته شود و بسیار خوب است و باید اجرا شود و به جوانان هم وام تسهیلات مسکن و هم زمین به قیمت ارزان می دهند تا صاحب خانه شوند.

وی افزود: یکی از مسایل مهمی که امسال رهبری معظم بر آن تاکید کردند و با این تحریم ها راه سنجیده ای است این است که به درون اقتصادمان توجه کنیم و خلاءها را جبران کنیم و در زنجیره تولید نقاط مغفولی است که باید آن را از بین ببریم و به کارافرینی توجه کنیم و اگر دولت به این سمت معطوف باشد می تواند یک ظرفیت بزرگی را فراهم کند و این کار در حال انجام است.

لاریجانی تاکید کرد: ما برای شکستن تحریم ها راهمان این است که روی پای خودمان بایستیم، مخصوصاً در مورد کالاهای اساسی که دست دلال ها قطع شود و کمک به خود مردم سامان یابد تا این فشارهای بیرونی نتواند زمینه ناراحتی برای مردم به وجود آورد. در شرایط فعلی بیش از گذشته انسجام درونی و وحدت کشور ضرورت دارد. همانطور که مقام رهبری بارها فرمودند نکته اصلی مقابله با جریان آمریکایی است که برای محاصره ایران هجوم آورده و باید آن‌را بشکینم و این وحدت درونی امر ضروری و واجب است.

لاریجانی ادامه داد: اینقدر اضطراب در منطقه به خاطر رفتارهای نارس آمریکا به وجود آمده است؛ بنابراین طبیعی است که این نگرانی برای فلسطینیان و مسلمانان به وجود آید.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: بعد از اینکه صدها میلیارد اموال مسلمانان را عربستان به ترامپ هدیه داد، ترامپ با پررویی گفت اینها مثل گاو شیرده هستند که باید پول ها را از آنها گرفت و اگر دو هفته ما دستمان را از پشت سر انها برداریم، از بین می روند.

وی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: حکام سعودی به جای اینکه در مقابل این سخنان سخیف قدری به خود بیایند، خود را حقیرتر نسبت به امریکا به حساب آوردند و به جای اعتراض به آمریکا ده‌ها نفر از افراد متعهد هموطن خودشان را گردن زدند؛ این بردگی سیاسی از انان یک چهره حکام کلنگی ساخته که فعلاً با پول پخش کردن حیاتی دست پا کردند اما آبرو ندارند که امتدادی در حیاط سیاسی داشته باشند.