هانت: از ایران می‌خواهیم که فورا نفتکش انگلیس را آزاد کند

وزیر امور خارجه انگلیس با قرائت بیانیه دولت این کشور درباره واکنش انگلیس درباره اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس گفت که از تهران می‌خواهیم که فورا نفتکش انگلیس و خدمه آن را آزاد کند.

اخبار سیاسی- «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس با حضور در پارلمان این کشور به قرائت متن بیانیه دولت این کشور درباره واکنش به اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیس در خلیج فارس پرداخت.

وی گفت: «از ایران می‌خواهیم که فورا نفتکش انگلیسی و خدمه آن را آزاد کند و به دنبال تاسیس یک نیروی اروپایی برای حفاظت از کشتی‌ها هستیم.»

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه قرائت بیانیه دولت این کشور با اشاره به ایجاد یک نیروی اروپایی برای حفاظت از کشتی‌ها گفت که سطح امنیتی کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز را به 3 افزایش خواهیم داد.

هانت با ذکر این موضوع که اسکورت همه کشتی‌های انگلیسی امکان پذیر نیست گفت: به همه کشتی‌های انگلیسی که می‌خواهند از تنگه هرمز عبور کنند می‌گوییم که به ما اطلاع دهند تا از آنها حفاظت کنیم.

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه مدعی شد: قصد داشتیم که تلاش‌ها برای حل مشکل نفتکش گریس 1 که تحریم‌های اروپا را نقض کرد افزایش دهیم.

وی با اشاره به این موضوع که واشنگتن متحد نزدیک لندن است، اضافه کرد: «لندن توقیف گریس ۱ را به خواست آمریکا انجام نداده بلکه به دلیل تحریم‌های سوریه این کار را انجام داده و به ایران گفته‌ایم اگر مطمئن شویم نفت گریس 1 به سوریه نمی‌رود، از آزادی آن حمایت می‌کنیم.»

هانت همچنین گفت: «20 درصد از نفت جهانی از تنگه هرمز عبور می‌کند و حمایت از عبور و مرور دریایی امری ضروری است.»

وزیر امور خارجه انگلیس با تاکید بر این موضوع که به دنبال تقابل با ایران نیستیم افزود: «اما اگر ایران بخواهد تنش‌ها را افزایش دهد، باید هزینه حضور یک نیروی بزرگ غربی را در منطقه بپذیرد.»

وی تاکید کرد که هیچگونه مماشاتی درباره آزادی دریانوردی در تنگه هرمز وجود نخواهد داشت و ایران باید این موضوع را درک کند.

هانت اضافه کرد: مذاکراتی با واشنگتن درباره بهبود اقدامات امنیتی در منطقه انجام داده‌ایم.