استاد امنیت دانشگاه انگلیس ادعاهای مقامات آمریکایی علیه ایران در حمله به «آرامکو» را رد کرد/ فیلم

افضل اشرف، استاد امنیت و تروریسم در دانشگاه ناتینگهام انگلیس در گفتگو با شبکه بی‌بی‌سی فارسی به سوالات این شبکه در خصوص حملات پهپادی ویرانگر یمنی ها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی پاسخ داد.

افضل اشرف در پاسخ به اینکه "از اطلاعات موجود و از تصاویری که منتشر شده آیا میشود فهمید که این حملات کار چه کسی بوده است گفت: « نه الآن نمی توانیم با قطعیت بگوییم که چه کسی پشت این حملات بوده است، حوثی ها مسئولیت حمله را بر عهده گرفته اند و آنها در حملات گذشته هم آنها نشان داده‌اند که این قابلیت را دارند که دست به حملات مشابه بزنند. تنها مدرکی که توسط آمریکا منتشر شده و سعودی ها هم از آن حمایت کرده اند صحبت های پمپئو، وزیر یخارجه آمریکا است که در توییتی گفت: "ما هیچ دلیلی در دست نداریم که به این نتیجه برسیم پهپادها از یمن آمده اند" ولی این سخنان پمپئو نشان نمیدهد که پهپادها از کجا آمده اند.

وی افزود: امروز (روز دوشنبه)تصاویری منتشر شده که حاکی از آن است که «حمله از طرف شمال غربی به طرف تاسیسات نفتی عربستان بوده است» اما این هم خیلی قانع کننده و دقیق نیست که بگوییم مبدأ این پهپادها کجا بوده است برای اینکه هر خلبانی به شما خواهد گفت: "نقطه ای که میخواهید از آنجا حمله کنید خیلی فرق دارد با مسیری که برای انجام عملیات، پرواز میکنید چرا که انتخاب مسیر به چند چیز بستگی دارد از جمله "موقعیت جغرافیایی منطقه" و "سپرهای دفاعی نقطه‌ای که هدف در آن قرار دارد" و در این مورد خاص هم شما اگر به نحوه حمله به تاسیسات نفتی نگاه کنید خواهید دید که این حمله از یک نقطه بسیار دقیق و با سلاح های نقطه زن انجام شده است. یعنی تصاویر نقاطی که مورد اصابت قرار گرفته اند بیشتر نشان دهنده فاصله آنها از دیگر نقاط تاسیسات نفتی است تا اینکه بخواهد نشان دهد که بر اساس یک خط صاف ممتد این حمله از کجا صورت گرفته است.

استاد امنیت و تروریسم دانشگاه ناتینگهام انگلیس در ادامه در واکنش به سخنان مجری بی بی سی مبنی بر اینکه «برخی مقامات آمریکایی به همین قابلیت نقطه زنی موشک‌های بکار رفته در این حمله اشاره کرده و گفته اند "کمتر کشوری در منطقه است که مثل ایران، قابلیت زدن اهداف با این دقت را داشته باشد و یا چنین چیزی را ادعا کرده باشد" ایرانی‌ها بارها ادعا کرده اند موشک های نقطه زنی دارند که قابلیت زدن دقیق اهداف را دارد» گفت: بله ایرانی ها همواره بر این نکته تاکید کرده اند ولی این به این معنا نیست که دیگران این قابلیت را ندارند. قابلیت هدایت یک سلاح به یک نقطه خاص قابلیتی است که همه دارند و حتی گوشی های هوشمند نیز از چنین قابلیت هایی برخوردارند. شما حتی می توانید تکنولوژی هدایت را با اینترنت هم بر عهده بگیرید برای همین نمی توانید صحبت های مقامات ایرانی درباره توانایی نقطه زنی موشک هایشان را حمل بر این بکنید که ایران مقصر این حمله بوده است.

وی افزود به عنوان یک کارشناس میگویم: شواهدی که تا الان ارائه شده به هیچ وجه به طور قانع کننده ای حاکی از این نیست که چه کسی این حمله را انجام داده است و تنها چیزی که ما میتوانیم مبنی قرار دهیم دیگر صحبت های مقامات ایران است که گفته‌اند این عملیات کار آنها نبوده وصحبت های یمنی هاست که گفته اند عملیات را آنها انجام داده اند؛ یمنی ها نشان داده اند که قابلیت انجام عملیات مشابه آنچه را که چند ماه پیش علیه فرودگاه های عربستان انجام داده اند دارند. علاوه بر این گزارشات دیگری هم هست که نشان میدهد یمنی ها علیه کشورهای دیگه حوزه خلیج فارس نیز حمله مشابهی از فاصله دورتر انجام داده اند برای همین من خیلی مطمئن نیستم که این نقطه زنی ها خارج از توان و قابلیت یمنی ها باشد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه هیچ مدرک قانع کننده‌ای که ثابت کند چه کسی این عملیات را انجام داده در دست نیست گفت: شاید ایرانی‌ها در تولید تسلیحات با قابلیت نقطه زنی به یمنی ها کمک کرده و آنها را آموزش داده باشند ولی این لزوما به این معنی نیست که این موشک ها از حریم ایران شلیک شده است.

 

 

حجم ویدیو: 20.64M | مدت زمان ویدیو: 00:04:45