حاج‌علی اکبری: اربعین اسم رمز شیعه برای سازماندهی در تحولات بزرگ تاریخ است

حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، اظهار داشت: خوشبختانه جامعه اسلامی در عمل به تقوای الهی قدم‌های تازه‌ای را بر می‌دارد. برای تحقق تقوای الهی وسیله الهی مهم است و باید انسان به وسیله‌ای که ما را به آرمان‌های الهی و بندگی خداوند می‌رساند  توسل کند و چه بندگی بالاتر از محمد(ص) و آل محمد و اقتدا به سیره اولیاء خدا و چه وسیله‌ای بالاتر از اباعبدالله(ع).

وی افزود: برای رسیدن به بندگی خدا راه میانبر توسل به حسین(ع) و نشستن در مکتب حسینی است و بحمدالله جامعه ما در محرم و صفر و اربعین حسینی در چنین حال و هوایی است که خداوند متعال را بابت آن شاکریم.

** راهپیمایی اربعین یک اعجاز است

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه جهان شاهد یک اتفاق بزرگ، بی‌نظیر، حیرت انگیز و خیره‌کننده است، تاکید کرد: اربعین پدیده‌ای اعجاب آور و باشکوه و حقیقتا الهام بخش است. از نگاه مومنان راهپیمایی میلیونی اربعین یک اعجاز است. اگر راست میگویید نه مثل اربعین بلکه گوشه‌ای از آن را به این زیبایی بیاورید.

حاج علی اکبری تاکید کرد: اربعین یک پدیده الهی و آسمانی و نشانه اراده نصرت الهی بر امت اسلامی است. این باب لطف و رحمت الهی نویدبخش تحقق عالم دیگری است و ما در اربعین حسینی شاهد یک ترکیب بدیع از حسین(ع)، کربلا، زیارت و پیاده روی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه پایه‌ها و بنیان آنچه بعنوان اربعین می شناسیم توسط سیدالشهدا و اهل بیت (ع) بنیانگذاری شد، گفت: مکتب حسینی را در دو جلد می توان مطالعه کرد، جلد اول توسط اباعبدالله و یاران با خون نگاشته شد و جلد دوم توسط اهل بیت(ع) خصوصا امام سجاد و حضرت زینب نگاشته شد و این کتاب اربعین یک چله فریاد، تبیین، تفسیر، تحقیق و تدقیق است.

** راهپیمایی اربعین در وقت نیاز ظهور کرد

خطیب جمعه تهران با اشاره به نقش اهل‌بیت در حفظ و نشر معارف و فرهنگ حسینی، گفت: راهپیمایی اربعین ذخیره‌ای برای امت شیعه شد و در وقت نیاز خود این معجزه ظهور کرد. وقتی امت اسلامی به یک انسجام درونی، اردوی تربیتی و رسانه‌ای پرقدرت برای معرفی اسلام ناب نیاز داشت، وقتی به تقویت روح مقاومت اسلامی نیاز داشت، وقتی جهانی سازی معرفت حسینی مورد نیاز امت بود، عشق و مهرورزی نیاز بود، اربعین از راه رسید و شد آنچه که می‌بینیم.

** اربعین اسم رمز شیعه برای سازماندهی است

حاج علی اکبری تاکید کرد: برای انقلاب اسلامی نیز ما در آستانه گام دوم از این گنجینه الهی و آسمانی رونمایی شد. امروز اربعین اسم رمز شیعه برای سازماندهی در آستانه تحولات بزرگ تاریخ تبدیل شده است.

وی گفت: این اجتماع با ویژگی‌های مختلفی همراه است و قریب به 30 میلیون نفر با ویژگی خاص یعنی هجرت و با مقصد واحد که کربلای معلی است، حضور عاشقانه و داوطلبانه دارند.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه شکوه اربعین دارای ابعاد عرفانی، سلوکی، معنوی، معرفتی، فکری و ابعاد تربیتی فکری و اخلاقی است، تاکید کرد: این پدیده دارای ابعاد جامعه شناختی، سیاسی، امنیتی و جغرافیایی است و ابعاد منطقه‌ای، بین‌المللی، تاریخی و تمدنی هم دارد.

حاج علی اکبری در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته تهران، گفت: از مصادیق برجسته تقوا شکر به درگاه الهی است و چه نعمتی بزرگتر از اربعین برای جامعه و امت ما.

وی تصریح کرد: تلاش برای بازشناسی و حضور در راهپیمایی اربعین و تسهیل و خدمتگزاری به زائرین و شروع معارف و تبیین منطق آن از جمله شکرگزاری اربعین است. 

** راهپیمایی اربعین شتابدهنده رشد معنوی انسان است

خطیب جمعه تهران افزود: از منظر خودسازی براساس بیانیه گام دوم انقلاب، اربعین جنبه فکری، اعتقادی، سلوکی، اخلاقی و ارتقاء فضیلت‌ها و رشد معنوی انسانها بوده و منبعی عظیم و شتاب‌دهنده‌ای غیرقابل تصور است. 

حاج‌علی‌اکبری خاطرنشان کرد: در دنیای فعلی که افکار شیطانی زیادی وجود دارد؛ قرارگیری زائران در خیل عاشقان به منظور زیارت حسینی می‌تواند منجر به رشد معنوی و پاکیزگی اخلاقی شود. 

وی تصریح کرد: زائرین ماجرای حسینی را از نزدیک لمس کرده و سرعت خودسازی برای حاضرین در راهپیمایی بسیار بالاست و در حقیقت آنها راه صدساله را در یک شب می‌پیماند.

خطیب جمعه تهران گفت: تحمل، صبر، مقاومت و تقویت روحیه استقامت با جان و دل و فکر انسان مؤمن فرصتی برای زائرین محسوب می‌شود. 

وی افزود: اربعین دستگاهی متفاوت برای تقویت فرهنگی مردم است، ضمن اینکه از نظر جامعه‌شناسی هم در دهه اخیر، اربعین توانسته فرصتی ناب و سرمایه‌ای اجتماعی برای دوستداران اهل‌بیت و جهان اسلام بوده که می‌تواند روحیه جمعی را حول محور امامت و ولایت تقویت کند. 

حاج علی‌اکبری اظهار داشت: کمرنگ کردن هویت‌های قومی، مذهبی و زبانی با آهنگ مشترک اربعین منجر به ذوب خرده‌فرهنگ‌ها در دریای اربعین شده است. 

وی افزود: انسان می‌تواند بهشت اخوت ایمانی را در راهپیمایی اربعین درک کرده و تجربه حضور در این اردو منجر به اتصال به تیم سیدالشهداء خواهد شد. 

خطیب جمعه تهران افزود: اربعین، سرمایه را به دل جامعه انسانی تزریق می‌کند و صف‌بندی فوق‌العاده‌ای در برابر دشمنان ایجاد کرده و منجر به نهضت و قیام‌آفرینی خواهد شد. 

وی گفت: وقتی 30 میلیون عاشق عبدالله(ع) لبیک یا حسین می‌گویند، پشت مستکبرین عالم را لرزانده و به کابوس آنها تبدیل شده‌اند. 

** راهپیمایی اربعین زمینه ساز تحقق آرمان‌های بزرگ است

وی خاطرنشان کرد: توطئه‌های قبل از اربعین سال جاری که از سوی استکبار با ایجاد فتنه مدیریت شد، برای جلوگیری از حضور لشگر امام حسین(ع) در اربعین بود. 

خطیب جمعه تهران خاطرنشان کرد: اربعین تمدن‌ساز بوده و در این بست معرفت حسینی در عالم، زمینه‌ساز تحقق آرمان بزرگ را به وجود می‌آورد. 

وی گفت: شهد شیرین تمدن‌سازی را ما در انقلاب اسلامی چشیده‌ایم، اما افول استکبار جهانی بشارت دیگری است. 

وی گفت: جامعه جهانی با شتاب‌دهنده اربعین به دنبال گره خوردن به معرفت امام حسین(ع) و آرمان مهدوی جهت رسیدن به حکومت امام عصر(عج) است، ضمن اینکه حاضرین در راهپیمایی اربعین لبیک یا حسین می‌گویند، اما در حقیقت آنها لبیک یا مهدی بر زبان خود جاری می‌کنند.

حاج علی اکبری افزود:‌قدرت اربعین همگان را کنار یکدیگر جمع کرده و منجر به اجتماع قلبی عمیقی شده و می‌شود. 

وی افزود: منطق اربعین و حسین علیه‌السلام، اسلام را پیروز خواهد کرد که همان منطق امید، مقاومت، نداشتن بن‌بست، فتح همه‌جانبه، مرزبندی با دشمن و مهرورزی عاشقانه نسبت به مؤمنین است که می‌تواند انسان‌ها را در محور خودسازی و تمدن‌سازی موفق کند. 

حاج علی‌اکبری گفت: از ستاد مرکزی اربعین که البته تمامی دستگاه‌ها در آن حضور دارند و با اقدامات‌شان منجر به توسعه زیرساخت‌ها برای خدمات‌رسانی بیشتر به زائرین شده‌اند تشکر می‌کنم که البته هزینه‌‌ کرد آنها برای موضوع اربعین در حقیقت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، لذا خوش‌به حال خادمین زائرین سیدالشهداء.

** خدمت‌رسانی به زائران خارجی اربعین باید توسعه یابد

وی گفت: باید خدمات‌رسانی به هزاران زائر خارجی اربعین که برای رسیدن به کربلای معلا از ایران اسلامی می‌گذرند را توسعه دهیم و از این فرصت نهایت استفاده را ببریم. 

وی از هنرمندان خواست با اقدامات‌شان این حادثه اربعین را با ابتکارات مناسب، جاودانه‌تر کرده و مستندسازی کنند. 

حاج‌علی‌اکبری خطاب به آموزش و پرورش گفت: باید اربعین را در متن‌های دروس فرزندان وارد کرده و در این زمینه نباید کوتاهی صورت گیرد.

وی گفت: دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه نباید از نقش تاریخی خود در موضوع اربعین جا بمانند. 

** تقدیر از سازمان اطلاعات سپاه برای دستگیری روح الله زم

خطیب نمازجمعه تهران تصریح کرد: از میزبان کریم اربعین یعنی برادران و خواهرانمان در کشور دوست و برادر عراق که پذیرایی بسیار مناسبی را از زائرین داشتند را تقدیر می‌کنم، به ویژه اینکه سال جاری حجم زائرین ایرانی نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است. 

وی در پایان افزود: از اقدام به جا و تحسین‌برانگیز پاسداران گمنام در به هم ریختن شبکه عنکبوتی تشکر می‌کنم و ان‌شاءالله این اقدام شایسته تکمیل شود.